Ga naar inhoud

Q(uick)basic vraagjes


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoe moet ik in een sub verwijzen om naar een bepaalde plek te gaan in het hoofdprogramma? Hoe kan ik een *.bas file omzetten in een executable? Hoe kan ik voorkomen dat er met exponentiëelen wordt gerekent? voorbeeld: [code:1:7b6a7ea264] screen 12 CLS INPUT "GETAL"; getal! Do getal! = getal! / 2 print getal! loop until inkey$ "q" [/code:1:7b6a7ea264] Als je dan een groot getal invoert gebruikt ie exponentieelen. Of kan dit niet anders? Hoe kun je dat "automatische vraagteken" na de tekst van INPUT verwijderen?
Link naar reactie
[quote:602caad93a="no_name"]Hoe moet ik in een sub verwijzen om naar een bepaalde plek te gaan in het hoofdprogramma? [b:602caad93a]Met goto. Liever niet gebruiken[/b:602caad93a] Hoe kan ik een *.bas file omzetten in een executable? [b:602caad93a]Met een basic compiler als QB4.5[/b:602caad93a] Hoe kan ik voorkomen dat er met exponentiëelen wordt gerekent? voorbeeld: [code:1:602caad93a] screen 12 CLS INPUT "GETAL"; getal! Do getal! = getal! / 2 print getal! loop until inkey$ "q" [/code:1:602caad93a] Als je dan een groot getal invoert gebruikt ie exponentieelen. Of kan dit niet anders? [b:602caad93a]Probeer een long-variabele te gebruiken. Als dat nog niet lang genoeg is, kan het niet, nee. Waarom gebruik je eigenlijk screen 12??[/b:602caad93a] Hoe kun je dat "automatische vraagteken" na de tekst van INPUT verwijderen? [b:602caad93a]Input "Je naam: "[i:602caad93a],[/i:602caad93a]naam$ - let op de komma![/b:602caad93a] [/quote:602caad93a] Nog even een tip: in Qbasic doet het help-menu soms wonderen ;)
Link naar reactie
QB help is nog steeds een goede plaats ;) [code:1:2e0fb9959b] +------------------------- HELP: Data Type Keywords -----------------------¦+- ¦ ¦Specifies the type (INTEGER, LONG, SINGLE, DOUBLE, STRING, or a ¦user-defined type) for a variable in a declarative statement or ¦parameter list. ¦INTEGER - specifies that a variable is a 16-bit signed integer. ¦LONG - specifies that a variable is a 32-bit signed integer. ¦SINGLE - specifies that a variable is single-precision floating-point. ¦DOUBLE - specifies that a variable is double-precision floating-point. ¦STRING - specifies that a variable is a string, in a COMMON, DIM, ¦ REDIM, SHARED or STATIC statement. If is STRING is followed ¦ by * n, the string has a fixed length of n bytes. If no ¦ specification follows, the string is variable-length. ¦ ¦See Also AS COMMON DECLARE DEF FN ¦ DIM FUNCTION SHARED ¦ STATIC SUB TYPE ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ [/code:1:2e0fb9959b]
Link naar reactie
[quote:bc59601f95="hondelrm"][quote:bc59601f95]kijk nou nog even in de quote, bij de vette letters......... [/quote:bc59601f95] [quote:bc59601f95]Hoe moet ik in een sub verwijzen om naar een bepaalde plek te gaan in het hoofdprogramma? [b:bc59601f95]Met goto. Liever niet gebruiken[/b:bc59601f95][/quote:bc59601f95][/quote:bc59601f95] Die had ik al gezien, maar goto werkt niet om van SUB naar hoofd-programma te gaan.
Link naar reactie
[quote:49a5ee3a82="no_name"]Hoe moet ik in een sub verwijzen om naar een bepaalde plek te gaan in het hoofdprogramma? [/quote:49a5ee3a82] Zou je helemaal niet moeten doen. Het hoofdprogramma zou alleen maar moeten bestaan uit initialisatie's, subroutines en functies. Bij de opstart wordt dan bijvoorbeeld standaard de subroutine HOOFDMENU opgestart. Als je in een bepaalde subroutine de functionaliteit van een andere subroutine wilt gebruiken, dan kun je die eenvoudigweg aanroepen. [IF voorwaarde THEN __CALL MijnAndereSub(parameters) __EXIT SUB ' Dit kun je gebruiken als je MijnAndereSub wilt gebruiken in plaats van de voorgaande (z.g. "aanroepende") subroutine. END IF]
Link naar reactie
[quote:4ebde7aad6="webspider"][quote:4ebde7aad6="no_name"]Hoe moet ik in een sub verwijzen om naar een bepaalde plek te gaan in het hoofdprogramma? [b:4ebde7aad6]Met goto. Liever niet gebruiken[/b:4ebde7aad6] Hoe kan ik een *.bas file omzetten in een executable? [b:4ebde7aad6]Met een basic compiler als QB4.5[/b:4ebde7aad6] Hoe kan ik voorkomen dat er met exponentiëelen wordt gerekent? voorbeeld: [code:1:4ebde7aad6] screen 12 CLS INPUT "GETAL"; getal! Do getal! = getal! / 2 print getal! loop until inkey$ "q" [/code:1:4ebde7aad6] Als je dan een groot getal invoert gebruikt ie exponentieelen. Of kan dit niet anders? [b:4ebde7aad6]Probeer een long-variabele te gebruiken. Als dat nog niet lang genoeg is, kan het niet, nee. Waarom gebruik je eigenlijk screen 12??[/b:4ebde7aad6] Hoe kun je dat "automatische vraagteken" na de tekst van INPUT verwijderen? [b:4ebde7aad6]Input "Je naam: "[i:4ebde7aad6],[/i:4ebde7aad6]naam$ - let op de komma![/b:4ebde7aad6] [/quote:4ebde7aad6] Nog even een tip: in Qbasic doet het help-menu soms wonderen ;)[/quote:4ebde7aad6] Screen 12 gebruik ik om volledig scherm @ 640 x 480 te krijgen.
Link naar reactie
[quote:85ec00ea95="no_name"] Hoe kan ik voorkomen dat er met exponentiëelen wordt gerekend? [/quote:85ec00ea95] USING$ of PRINT USING formatteert de output of string. Het commando wordt gevold door de format string. Voorbeeld: PRINT USING "##########.##",Getal# Getal$ = USING$("###########.##",Getal#) of PRINT STR$(Getal#,14) Je kunt maximaal 18 cijfers lang gaan, daarboven krijg je weer de exponentiële notatie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...