Ga naar inhoud

.NET: steilere leercurve??


anoniem

Aanbevolen berichten

Gelukkig, ik ben er bijna uit... alleen nu krijg ik om me heen te horen dat .NET nogal een steile leercurve heeft (en ik dus bv beter gewoon VB dan VB.NET of C# kan kiezen)... Aangezien ik met geen van deze talen ervaren ben (alleen beetje Delphi) is mijn vraag dus: klopt het dat de .NET talen (VB.NET, C#) moeilijker te leren zijn dan gewoon VB, of ligt het probleem eerder in de overgang van de een naar de ander ALS je de gewone VB al kent (dat laatste is op mij dus niet van toepassing). grtz, Pieter
Link naar reactie
Als ik puur naar de taal kijk zeg ik nee. vooral c# is een afgeleide van C++ i.c.m. JAVA. Daar ik beide goed beheers vind ik c# niet moeilijk. Leercurve, tsja, dat is voor iedereen anders he? Een nadeel bij jou is dat je wel Delphi ervaring hebt, maar geen JAVA of iets dergelijks. Als jij in Delphi een window of component op je formulier sleept, dan doet de Borland Builder achter de schermen al een heleboel werk. Dan doet de VCL, de visual component library. Deze zorgt ervoor dat je een hoop componenten snel tot je beschikking hebt, zonder het wiel opnieuw te hoeven uitvinden. Je kunt voor het .NET platform ontwikkelen op 2 manieren: gebruik makend van Microsoft Visual Studio .NET, waarmee je ook al een boel standaardcomponenten hebt, zoniet zul je veel met de hand moeten uitprogrammeren. Dat kan en d.m.v. het .NET framework SDK te downloaden, dan kun je zelf gratis aan de slag, maar dan zul je alles bijna met een teksteditor moeten programmeren en niets anders! Een alternatief hiertussenin is SharpDevelop ( www.icsharpcode.net ) , een opensource editor met componenten en geheel gratis (wel C#). Heb het nog niet kunnen testen. Geld speelt natuurlijk ook altijd een rol ;) voor de .NET suite zul je flink in de buidel moeten tasten. Qua leercurve: Tsja, kies maar. De harde manier of de wat minder harde manier. Bij beide methodes geldt: Je kunt programmeren met elke taal die je wilt (kort: C# of VB.NET) maar een gedegen kennis (vooral de harde manier) is wel noodzakelijk van de taal. Daarnaast gaat het .NET platform niet alleen over de programmeertall, maar komen er ook nog veel meer concepten in dhet geheel voor, denk bijvoorbeeld aan XML integratie, Remote Database Access, webservice koppelingen en meer. Dus in die zin is het wel wat lastiger ja, maargoed als je dat wilt dan had je waarschijnlijk al wat meer ervaring op het gebied van databases ;) dus maak je maar niet al te druk. Tip: De beginfase van een project is meestal de definitiestudie ;) en als je die rond hebt zal ik pas een keuze gaan maken qua taal. Misschien is het ook handig om even neer te zetten wat de applicatie precies moet gaan doen misschien dat ik dan een zinniger antword terug kan geven :)[/url]
Link naar reactie
SharpDevelop ken ik, heb ik geïnstalleerd en ziet er leuk uit. Alleen ben ik afhankelijk van AppForge voor welke IDE's MobileVB ondersteunt. Doel project (voorbeeld): studenten moeten zich via PDA kunnen inschrijven voor practica e.d. Dus moet ik wel met databases werken ;-) Op de PDA moet dus een programma draaien dat kan lezen uit die database, welke data / tijden er zijn, en student kan zich dan inschrijven. Als een sessie vol zit, moeten andere studenten daarna geweigerd worden. Aangezien veel studenten hier tegelijk mee bezig kunnen zijn, zul je wel een soort 'real-time' connectie nodig hebben (ik denk ODBC / SQL, maar databases ben ik nog niet heel erg in thuis). Aan de andere kant moet iemand van het secretariaat de beschikbare data tevoren kunnen invoeren, maar dat zal het minst moeilijke deel zijn. Met MobileVB kun je ontwikkelen voor Palm OS en PPC, vandaar... hun ondersteuning is momenteel VB6, en er komt VB.NET en C# bij. Op hun advies wordt het begin waarschijnlijk toch VB6, de meerwaarde van VB.NET schijnt niet zo groot te zijn voor dit platform (ivm hun runtime library). Grtz, Pieter
Link naar reactie
Ok, als je al een eigen goede runtime library hebt en die wordt geleverd met support van een bedrijf dan zou ik ook dat gebruiken en in jouw geval wordt dat dan VB6. Nog iets, waar wordt die database opgeslagen en nog meer: Hoe wil je die benaderen vanaf de PDA?. Via infrarood ofzo of mobiele telefoon gekoppeld? Houd er dan rekening mee dat je ook met dat soort topics te maken krijgt en synchronisatie. En ik zou in geen geval gebruik maken van ODBC, te traag en bij grote aantallen wil dat nog wel eens instorten.
Link naar reactie
Dank je voor de tip, dat wist ik niet van ODBC. Ik weet i.h.a. nog niet zoveel van databases, moet ik me nog verder in verdiepen, misschien hier nog eens een topic over posten later. Benaderen database via cradle of WiFi. Ik moet inderdaad nog bekijken hoe dat dan gaat, het ging me er in eerste instantie om dat ik een idee kreeg over de omgeving, dan kan ik daarin nader kijken. In ieder geval hartelijk dank voor je adviezen, ik kan momenteel verder. Naar alle waarschijnlijkheid: tot later! ;-) grtz, Pieter
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...