Ga naar inhoud

VB(.NET) of C#?


anoniem

Aanbevolen berichten

Om jullie oudejaarsdagen eens fijn in te vullen, ga ik een open deur intrappen... Heb net de discussie gelezen over wele programmeertaal om te beginnen... ik zit met een meer toegespitst probleem. Ik wil een omgeving waarin ik kan ontwerpen voor PDA + desktop, en op pda moet zowel Palm OS als Pocket PC ondersteund worden, lawezegge Palm OS 3.5 en hoger; PPC 2000 en hoger (evt 2002+). Inmiddels heb ik mijn zoektoch naar een goede IDE beëindigd, ik denk dat [url=http://www.appforge.com]AppForge[/url] met MobileVB een goede oplossing heeft (in combinatie met uitgebreide runtime library). Nu werkt dat nog met VB6, volgend jaar komt een versie voor zowel VB.NET als C# op de markt. En je voelt hem hangen... welke?? Het tijdschrift C!T had in het laatste nummer een mooi artikel over C# en het lijkt me ook wel wat, meer gefundeerd en beter (ook met evt XML gebruik in de toekomst). Maar de vraag is natuurlijk wat ik hier het beste kan gebruiken... (OpenSource is geen argument, want AppForge zal waarschijnlijk alleen integreren in M$ IDE). Mijn doel: een applicatie waarin studenten zich kunnen inschrijven voor practica (to start with ;-) )... dat kunnen vele tientallen studenten tegelijk zijn die op hetzelfde moment van een database gebruik maken. Verder informatiesystemen, in de toekomst mogelijk ook voor patiëntinformatie in het ziekenhuis. Ik ben zelf arts, werk in de kliniek en de factor tijd is dus van belang (dwz: ik heb er niet zoveel van, dit is iets dat erbij komt, en waar ik geen substantieel deel van mijn tijd aan kan wijden), maar ik wil het wel goed doen. Anders gezegd: hoe groot zijn de voordelen van C# om toch maar die extra tijdsinvestering te doen? Heb wat gelezen op Internet, maar volgens mij heb ik de clue van de EXACTE voor- en nadelen nog steeds niet echt te pakken. (ik heb wat ervaring met Delphi, maar reken mezelf toch duidelijk tot de beginnende programmeurs) Met vriendelijke groet, Pieter
Link naar reactie
Ehmmmm, ik snap je vraag niet precies maar ik zal proberen om wat te verduidelijken. Allereerst, C# is geen .NET. .NET definieert alleen een laag waarvan verschillende programmeertalen gebruik van kunnen maken. .NET voorziet in een aantal functies die bijvoorbeeld op een makkelijke database-access bieden en integratie met webapplicaties mogelijk maken. Welke programmeertaal je gebruikt om .NET aan te sturen, maakt dus niet uit. (nou ja, er zijn kleine verschillen) Of jij je database applicatie programmeert in C# of VB.NET maakt dus ook niet uit. De vraag is dus alleen wat jij het makkelijkst vind om in te programmeren. Voor een snelle (je had het over factor tijd) database-applicatie is VB.NET waarschijnlijk voor jouw makkelijker en sneller om te maken dan om eerst heel C# te leren. Ikzelf houd niet zo van VB, maargoed ik ben een C++ fanaat :D. als je verder nog vragen of gedachtes hebt post ze maar hier :)
Link naar reactie
Dank je, het wordt me al weer een beetje helderder... Ik dacht dat C# een nieuwe taal was die ook binnen het .NET gebeuren thuis hoorde... blijkbaar heb ik me daar dan in vergist. Hoe moet ik C# dan plaatsen? Totaal erbuiten, of toch op een andere manier eraan gerelateerd? Ik dacht dat je met C# ook de .NET mogelijkheden had... Grtz, Pieter
Link naar reactie
Dan had ik het dus toch een beetje begrepen... Maar hoe moet ik dan de volgende opmerking interpreteren? [quote:751e991e37="w.roosenburg"]Allereerst, C# is geen .NET. [/quote:751e991e37] Wat zijn dan de overeenkomsten en de verschillen tussen C# en .NET? En kan ik 't beste gaan voor VB6 (mwah ;-) ), VB.NET of C# in mijn geval?
Link naar reactie
de talen kun je (zeker in jouw geval) het beste zien als het bindmiddel voor het aan elkaar plakken van stukjes (door de class libs aangeboden) functionaliteit. de interoperabiliteit tussen de verschillende talen wordt door (je te houden aan) de cls gewaarborgd. mijn keuze zou zijn: 1) mijn persoonlijke (gekleurde ;)) mening: java 2) dotnet icm c#. (mede door ms) gezien als dé default voor dotnet development. je zult dus veel (meer) voorbeelden/tuts/etc. op het www kunnen vinden.
Link naar reactie
Kijk, zo komen we tenminste ergens! :-) (ik heb hetzelfde topic nog op twee andere US-sites gepost, maar zoals het spreekwoord zegt: thuis best!) Dank je, dit geeft me in ieder geval 'n beter idee!! Om eerlijk te zijn: ik hoopte ook al op C#, alleen waarom die moeite doen als VB.NET genoeg is? Ik ga nog eens verder mailen met AppForge... Grtz, Pieter
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...