Ga naar inhoud

[VB6] Laaste getal in listbox met knop verwijderen


anoniem

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk simpele vragen maar ik kom er ff niet uit. Ik heb een listbox met getallen en nu moet dmv van een commandbutton het laaste getal in de listbox worden verwijderd. Zelf denk ik dan heel simpel: lstBoxVoorbeeld.RemoveItem -1 Maar dit werkt niet. Vraag 2 is als ik een geschreven programma compileer dan krijgt het exe bestand het icoontje van visual basic mee, hoe geef ik dit bestand mijn eigen icoontje?
Link naar reactie
[quote:f8343cc840="diniz"]Ik heb een listbox met getallen en nu moet dmv van een commandbutton het laaste getal in de listbox worden verwijderd. Zelf denk ik dan heel simpel: lstBoxVoorbeeld.RemoveItem -1 [/quote:f8343cc840] [code:1:f8343cc840] If (lstBoxVoorbeeld.ListCount > 0) Then Call lstBoxVoorbeeld.RemoveItem(lstBoxVoorbeeld.ListCount - 1) End if [/code:1:f8343cc840] [quote:f8343cc840="diniz"] Vraag 2 is als ik een geschreven programma compileer dan krijgt het exe bestand het icoontje van visual basic mee, hoe geef ik dit bestand mijn eigen icoontje?[/quote:f8343cc840] De volgende optie kiezen uit het menu: Project -> Properties en daar het e.e.a. instellen.
Link naar reactie
[quote:dca5e74528="h4xX0r"] [code:1:dca5e74528] If (lstBoxVoorbeeld.ListCount > 0) Then Call lstBoxVoorbeeld.RemoveItem(lstBoxVoorbeeld.ListCount - 1) End if [/code:1:dca5e74528] [b:dca5e74528]Okee, maar waar is in godsnaam die call voor nodig? Je roept geen andere sub aan hoor :)[/b:dca5e74528] De volgende optie kiezen uit het menu: Project -> Properties en daar het e.e.a. instellen. [b:dca5e74528]Als je dus eerst je form een icoontje hebt gegeven bij de properties (icon)[/b:dca5e74528][/quote:dca5e74528]
Link naar reactie
[quote:ecb5dd3a67="webspider"][quote:ecb5dd3a67="h4xX0r"] [code:1:ecb5dd3a67] If (lstBoxVoorbeeld.ListCount > 0) Then Call lstBoxVoorbeeld.RemoveItem(lstBoxVoorbeeld.ListCount - 1) End if [/code:1:ecb5dd3a67] [/quote:ecb5dd3a67] [b:ecb5dd3a67]Okee, maar waar is in godsnaam die call voor nodig? Je roept geen andere sub aan hoor :)[/b:ecb5dd3a67] [/quote:ecb5dd3a67] Jawel. (of een function, wat jij wilt). Met Call roep je e.o.a. functie aan waarbij het resultaat niet van belang is. [url=http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vblr7/html/vastmcall.asp]Call Statement[/url] Bovendien [b:ecb5dd3a67]vind ik[/b:ecb5dd3a67] dit overzichtelijker dan allemaal losse parameters achter de procedure/functienaam zonder haakjes. In de opvolger van VB6 moet dit zelfs verplicht. [quote:ecb5dd3a67="h4xX0r"] De volgende optie kiezen uit het menu: Project -> Properties en daar het e.e.a. instellen.[quote:ecb5dd3a67="webspider"] [b:ecb5dd3a67]Als je dus eerst je form een icoontje hebt gegeven bij de properties (icon)[/b:ecb5dd3a67][/quote:ecb5dd3a67][/quote:ecb5dd3a67]
Link naar reactie
[quote:9a1c7aee2c="DarkScribe"][quote:9a1c7aee2c]In de opvolger van VB6 moet dit zelfs verplicht. [/quote:9a1c7aee2c] Waar haal jij die wijsheid vandaan? Als het inderdaad waar is dan zal ik moeite moeten doen om mijn manier van werken aan te passen. Het lijkt me namelijk vergezocht maar ik kan het mis hebben.[/quote:9a1c7aee2c] Tja, waarom denk je dat [i:9a1c7aee2c]ze[/i:9a1c7aee2c] VB.Net hebben uitgevonden? (retorisch) 8) Precies om die redenen die hier aangehaald worden. VB6 is de vuilnisbak ingegooid en er is een nieuwe voor teruggekomen, namelijk VB.Net. [i:9a1c7aee2c]Goed programmeerwerk is het halve werk.[/i:9a1c7aee2c]
Link naar reactie
[quote:292ff02611="DarkScribe"]Tja, vb.net. Ik weet niet of ik daar echt wijzer van wordt, vb6 bevalt me prima en heeft me een hoop geld gekost, ik hoef niet zo snel over op een nieuwere versie. Wel raar dat je een call moet gebruiken om een object te manipuleren.[/quote:292ff02611] Ik weet niet of het aan het verkeerd quoten ligt ofzo, maar euh... Je hoeft geen Call te gebruiken. Om even bij het onderwerp van de vraagsteller te houden kun je het als volgt oplossen in VB6. Syntax #1 [code:1:292ff02611] if (lstBoxVoorbeeld.ListCount > 0) then lstBoxVoorbeeld.RemoveItem lstBoxVoorbeeld.ListCount - 1 end if [/code:1:292ff02611] Syntax #2 [code:1:292ff02611] if (lstBoxVoorbeeld.ListCount > 0) then Call lstBoxVoorbeeld.RemoveItem(lstBoxVoorbeeld.ListCount - 1) end if [/code:1:292ff02611] Wat ik aanraad is om de tweede methode te gebruiken voor al je aanroepen waar mogelijk in VB6. In VB.Net (en andere programmeertalen) zou dit dan ongeveer als volgt uit zien. (Zonder die Call, en met haakjes enzo). [code:1:292ff02611] if (lstBoxVoorbeeld.ListCount > 0) then lstBoxVoorbeeld.RemoveItem(lstBoxVoorbeeld.ListCount - 1) end if [/code:1:292ff02611] [quote:292ff02611="DarkScribe"] In ieder geval bedankt[/quote:292ff02611] Oke.
Link naar reactie
Het werkt, maar nu nog iets wat ik niet 123 mijn aangeschaft boek kan vinden (het vorige stond er wel in :() , hoe kan ik de laatst opgeslagen(bij mij berekende) waarde in de listbox laten zien in bijvoorbeeld een tekstveld? Als ik dit doe laat hij de stap zien waarvan ik de waarde wil weten: Text1 = lstAntwoordSpeler1.ListCount - 1 Hoe laat ik die waarde zien?
Link naar reactie
[quote:1d9eda94c2="diniz"]Het werkt, maar nu nog iets wat ik niet 123 mijn aangeschaft boek kan vinden (het vorige stond er wel in :() , hoe kan ik de laatst opgeslagen(bij mij berekende) waarde in de listbox laten zien in bijvoorbeeld een tekstveld? [/quote:1d9eda94c2] [code:1:1d9eda94c2] if (lstAntwoordSpeler1.NewIndex > -1) then Text1.Text = lstAntwoordSpeler1.List(lstAntwoordSpeler1.NewIndex) end if [/code:1:1d9eda94c2] Je vraag komt niet overeen met onderstaande voorbeeld... [quote:1d9eda94c2="diniz"] Text1 = lstAntwoordSpeler1.ListCount - 1 Hoe laat ik die waarde zien?[/quote:1d9eda94c2] [code:1:1d9eda94c2] if (lstAntwoordSpeler1.ListCount > 0) then Text1.Text = lstAntwoordSpeler1.List(lstAntwoordSpeler1.ListCount - 1) end if [/code:1:1d9eda94c2]
Link naar reactie
if (lstAntwoordSpeler1.ListCount > 0) then Text1.Text = lstAntwoordSpeler1.List(lstAntwoordSpeler1.ListCount - 1) end if Dit werkt perfect, maar ik ben net pas begonnen met VB zoals je wel gemerkt zult hebben, mijn vraag is ff waarom plaats je (lstAntwoordSpeler1.ListCount > 0) tussen haakjes? Zonder werkt namelijk ook. Is dit alleen een manier van netter werken of steekt er meer achter? Als ik de zin in nederlands vertaal staat er dan ongeveer dit: als de listbox gevuld is met een waarde laat dan in een textveld de laatste waarde zien? Voor de rest bedankt, ik moest dus toch .list gebruiken mijn fout was toen ik het probeerde voordat ik hier poste dat ik lstAntwoordSpeler1.ListCount - 1 niet tussen haken had gedaan. Die moet blijkbaar verplicht tussen haken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...