Ga naar inhoud

Hoe werken besturingssystemen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Voor de nostalgie van dit topic heb ik nog eens het eerste berichtje van linus torvalds opgezocht waar hij voor het eerst linux aankondigde: [url=http://groups.google.com/groups?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=1991Oct5.054106.4647%40klaava.Helsinki.FI&rnum=10&prev=/groups%3Fhl%3Dnl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26as_drrb%3Db%26q%3Dtorvalds%2Bminix%26btnG%3DGoogle%2Bzoeken%26as_miny%3D1990%26as_minm%3D5%26as_mind%3D12%26as_maxy%3D1991%26as_maxm%3D12%26as_maxd%3D31]De maker van linux, Linus Torvalds, Zijn Eerst Posting[/url] Zo zie je maar dat overal een begin voor te maken is ...
Link naar reactie
Als je interesse hebt in Operating Systems moet je dit boek eens lezen: Operating Systems - Ontwerp en Implementatie Andrew S. Tanenbaum ISBN 90 6233 582 9 Prentice Hall - Academic Service Website met het vrij te downloaden Minix (met sourcecode) http://www.cs.vu.nl/~ast/minix.html Dit is het Operating System dat in het boek uitgelegd/gebruikt wordt. Aanrader!
Link naar reactie
Even een paar gedachten van mij over het operating system. Wat is een operatingsystem? Gewoon een programma, met het enige verschil dat dit programma automatisch opstart als je de computer aanzet. Wat moet dat programma doen? De programma's op je harde schijf weten niet wanneer ze aan het werk moeten, dus dat moet jij ze via dat operating-programma laten weten. Het enigste dat het operatingprogramma hoeft te doen is de programmanamen op de harde schijf zichtbaar maken en zeggen "klik op een programmanaam om het op te starten". MAAR, vrijwel al die programma's vragen invoer van het toetsenbord en uitvoer naar beeldscherm en printer en willen schrijven naar de hardde schijf. Daarom is het veel economischer om al die functie's aan dat opstartprogramma toe te voegen, zodat al die programmeurs niet telkens opnieuw het wiel hoeven uit te vinden, maar alleen de gegevens aan de betreffende functie hoeven aan te bieden. Dit verhaal is een beetje (veel) gesimplificeerd, maar het gaat om het idee. Nu ik de posts eens goed nalees, zie ik dat Venzend al ongeveer hetzelfde heeft gezegd.
Link naar reactie
[quote:48e526ec12="marcelk"][quote:48e526ec12="Johan Stokking"]Hij wil een besturingssysteem maken en hij maakt een nieuw topic met de vraag hoe dit werkt. Maar een adviesje: begin er niet aan.[/quote:48e526ec12] Waarom niet ? Het is heel leerzaam om zelf iets te maken.[/quote:48e526ec12] Das waar, maar om nou meteen als 1e project een OS te maken.. lijkt me niet zo handig :lol:
Link naar reactie
[quote:deb29c5824="Johan Stokking"]Hehe precies dat bedoelde ik met die 50 jaar... klonk een beetje onaardig. Er werken wel honderden mensen aan Windows... En dat zijn echt hele goede programmeurs!![/quote:deb29c5824] Hoewel je dan niet altijd zou zeggen :roll: Hoe werkt een besturingssysteem?? het is eigenlijk een groot raamwerk bestanden uit verschillende componenten: Bootsector -> dit is het opstart gedeelte van het OS, het zorg er voor dat bv. de kernel geladen wordt. De bootsector is volgens mij het enige gedeelte dat in Assembly geschreven wordt. De kernel -> deze bevat elimentaire device drivers, opstart code en niet te vergeten, 'het' executable format van het OS Dit zorgt ervoor dat .exe bestanden (onder windows dan) kunnen worden gestart. Onder windows is dit voor een groot gedeelte MS-DOS. Libc -> De basis systeem bibliotheek met standaard C/C++ functie's voor zowel de kernel als andere system zooi Drivers -> natuurlijk AL die drivers/systeem modules Shell/UI/GUI -> Dit het enige dat je als gebruiker 'ziet'. De shell als basis(bv. DOS-Prompt of BaSH) met vaak een leuke GUI (Windows bureablad/startmenu, en voor Linux X11/Motif/Qt/Gtk/Kde/Gnome enz) Hoooi
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...