Ga naar inhoud

[VB6] Arrays


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:477598dbd8="SabineBos"]Als je Strings, integers en ander spul als resultaat / variabele / waarde uit een methode / functie kunt laten komen, waarom dan geen Array???? :D[/quote:477598dbd8] Waarom geen array? Omdat een array op zich [i:477598dbd8]geen[/i:477598dbd8] datatype is. M.a.w. Het kan dus niet. Je kunt een funktie ieder [i:477598dbd8]datatype[/i:477598dbd8] laten retourneren, zelfs UDT's. Wat je wel kunt doen is een array als argument meegeven aan een funktie, dan kun je binnen die funktie ermee doen wat je wilt. Zoiets dus: [code:1:477598dbd8] Private Sub Command1_Click() Dim intArray(5) As Integer FuncPassArray intArray MsgBox CStr(intArray(0)) & " " & CStr(intArray(1)) & " " & CStr(intArray(2)) & " " & CStr(intArray(3)) End Sub Public Function FuncPassArray(intArray() As Integer) intArray(0) = 1 intArray(1) = 2 intArray(2) = 3 intArray(3) = 4 End Function [/code:1:477598dbd8]
Link naar reactie
[quote:673794bff0="Tazzie"]Over her algemeen declareren wij arrays als variant en zijn prima door te passen. Wel zelf je datachecks uitvoeren....[/quote:673794bff0] Het kan geen kwaad de vraag eerst te lezen. :-? Die gaat over het retourneren van een array, niet over het passen. Het passen van een array gaf ik als alternatief voor het retourneren.
Link naar reactie
[quote:f27bfee584="Tazzie"]Is er een wezenlijk verschil tussen het doorgeven als parameter en het retourneren van een variabele dan? Greetz, Taz[/quote:f27bfee584] Dit is toch geen serieuze vraag hoop ik :o Maar om het antwoord simpel te houden: parameter is input voor de funktie, returnwaarde het resultaat. Zeg maar, de waarde die de expressie krijgt. Natuurlijk, als je de variabele als pointer gebruikt (ByRef, de default in VB) kun je hem ook gebruiken om waardes terug te geven. En dat is precies wat mijn voorbeeld doet. Dus bijv. in een funktie: Public Function GeefResultaat(intWaarde as integer) as Boolean GeefResultaat = True 'Is dit is de returnwaarde en intWaarde de parameter. End Function
Link naar reactie
Dit is toch geen serieuze vraag hoop ik :-) >>Maar om het antwoord simpel te houden: >>parameter is input voor de funktie, returnwaarde het resultaat. Zeg >>maar, de waarde die de expressie krijgt Dat bedoel ik niet. Waar jij het overhebt is terminologie. Een parameter wordt door de aanroepende functie doorgegeven naar de aangeroepen functie. Een returwaarde wordt door de aangeroepen functie teruggegeven aan de aanroepende functie... Qua techniek is er geen verschil. Beiden passen een variabele door van de ene functie naar de andere... Dat is wat ik bedoel met wezenlijk verschil... Greetz, Taz
Link naar reactie
De funktie getrouwd heeft hier geen parameter, wel een returnwaarde. [code:1:73f876b3f3] Public Function Getrouwd() as Boolean ' Hier kan een hele hoop code staan om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het resultaat True is. Het resultaat wordt nergens opgeslagen. 'Merk op dat Getrouwd de naam van de funktie is, geen variabelenaam. If "ouder dan 16" And 'draagt een ring" then Getrouwd = True Else Getrouwd = False End if End Function Private Sub Command1_Click() If Getrouwd then MsgBox ("Joepie, of jammer, vul maar in") En if End sub [/code:1:73f876b3f3] Getrouwd is hier geen stukje data, maar, inderdaad, een expressie (Een uitdrukking, een reeks van bewerkingen, met een bepaald resultaat zoals het vaak in C-boekjes wordt omschreven).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...