Ga naar inhoud

Beginnen met programeren.


anoniem

Aanbevolen berichten

Inderdaad: 1. Leer programmeren .... en dan heb ik het niet over een taal , maar hoe bepaalde problemen op te lossen, stroom diagrammen, functie's schrijven, project plan maken. Echt waar dit is veel belangrijker om mee te starten dan meteen een taal kiezen. 2. Start meteen met de juiste taal. Het probleem op het moment is dat veel Windows zaken te complex worden om deze in een taal als C/C++ te leren. Veel componenten worden afgeschermd en zijn niet rechtstreeks te benaderen. Wil je echt goed leren programmeren dan zou ik toch met c/c++ starten. In het begin zal het een behoorlijke stap zijn, maar alleen in die taal leer je pas echt hoe het systeem in elkaar zit. Qua geheugen adressering, apparaten etc etc
Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Je kunt inderdaad het beste beginnen met leren programmeren, i.p.v. 'gewoon maar een taal' te kiezen. Dit bereik je m.i. door met een taal te beginnen die je dwingt structureel te werken (JAVA, C-varianten) en niet door te beginnen met een taal die makkelijk te leren is en je gewoon maar wat aan laat modderen en alles goed vind (basic-varianten). Ga ook niet met een WhatYouSeeIsWhatYouGet IDE zitten werken. Dit is in het begin wel heel handig en sneller en zo, maar zeker als je wat verder komt zul je er zeker profijt van hebben dat je zelf precies weet hoe je programma is elkaar steekt. Dat merk ik op school met de informaticalessen (JAVA) ook. Een paar werken met een teksteditor (emacs, ultra-edit) en de rest werkt met Visual Café voor JAVA. Voor een 'verplaats-tekst-van-het-ene-naar-het-andere-vak' applet/application maakt het niet veel uit, maar wordt het iets ingewikkelder en moet je dingen doen met met je progsel, die niet in het boek staan beschreven, zie je dat degenen die met Visual Café werken hier vaak vast komen te zitten en uiteindelijk toch weer bij ons of de leraar om raad komen vragen. edit: Zie ook mijn sig
Link naar reactie
[quote:a13738afe7="Johan Stokking"]Ik ben het eens met DarthV. Eerst leren wat programmeren is en de opbouw ontdekken, want deze is bij alle talen hetzelfde. Vervolgens beginnen met de taal waar je wilt eindigen, dus niet eerst vanalles gaan leren, om vervolgens nog eens de taal die je wilt te leren.[/quote:a13738afe7] Nou, je moet wel weten wat je doet. Lang niet alle programmeertalen zijn hetzelfde; ook niet qua structuur. Een imperatieve taal als JAVA heeft een heel andere structuur dan een logische of functionele taal.
Link naar reactie
Nee oke, ik bedoelde eigenlijk meer dat alles van boven naar beneden gelezen wordt, maar dat je ook functies kan gebruiken die je vaker kan toepassen, dit is in vrijwel alle talen zo (behalve een taal als HTML). Daarnaast natuurlijk vergelijkingen met statements als die vergelijking klopt en niet klopt, komt ook in elke taal voor. Object geörienteerd is weer een stapje verder, zit niet in alle talen maar de moderne veel gebruikte talen maken daar gebruik van.
Link naar reactie
Tenzij je iets vreemds als Prolog of Lisp gebruikt zul je toch heel ver kunnen komen met een 'functionele' (voorbeeld : C & Pascal) & OOP-taal (Object Pascal, C++, Java) als basis. Meestal is het meer het leren van een andere grammatica & syntax dan dat je ook daadwerkelijk nieuwe begrippen leert. Een basis in 'hoe leer ik programmeren' is dus een heel goede stap. De rest volgt dan eigenlijk vanzelf als een 1 op 1 vertaling van de diagrammen e.d. die je hebt gemaakt. Ik vind zelf dat C (en C++) vrij linke talen zijn om mee te beginnen, gewoon omdat een aantal dingen wel 'legaal' zijn (= geen foutmeldingen opleveren) maar die toch vrij vervelende fouten kunnen opleveren. Zeker een beginner zou daar mee de mist in kunnen gaan. Aan de andere kant zul je die fouten zelf terug kunnen vinden als je je basisontwerp goed hebt gemaakt ... Visuele ontwikkelomgevingen (zoals Delphi & Visual Cafe) zijn niet slecht zolang je (a) de basis beheerst & (b) zelf blijft nadenken over wat je doet ipv maar wat knippen en plakken. Alhoewel dat laatste vrij verleidelijk is ...
Link naar reactie
Ik zeg ook niet eeuwig. Maar deze thread gaat over [b:ab1b086309]beginnen[/b:ab1b086309] met programmeren en ik zeg dat als je begint, je het beste in een niet-grafische omgeving kunt beginnen. Je kunt ook wel een grafische ide gebruiken als je een tijd gewoon met de tekstverwerker hebt gewerkt (en dus de basis beter doorhebt). Just my humble opinion...
Link naar reactie
[quote:38de4d9fc0="spinner_nr1"]... met welke programeertaal kan ik het beste beginnen???? :roll:[/quote:38de4d9fc0] Ik zelf heb de keuze gemaakt voor Delphi.... al vanaf versie 1.0....waarom? Om dat deze programmeeromgeving alles kan zonder het gedoe met C of C++.......tenzij je hardwaredrivers wil gaan schrijven... dat is niet iets om mee te beginnen lijkt me... Bovendien...Delphi heeft geen runtimemodulen nodig... maakt 1-executable...is zeer goed gedocumenteerd om het internet.... je kan veel modulen voor nop van het net downloaden voor d emeest uiteenlopende programmeerklusjes...is zeer stabiel...heeft een gebruiksvriendelijke IDE (Borland)..... maakt het overstappen op een andere objectgeorienteerde taal later erg gemakkelijk als je meer ervaring hebt opgebouwd! Groetjes, DutchFish
Link naar reactie
Hoi, ik ben zelf ook beginner in het programmeren maar ik vorder al aardig d8 ik. Het begon allemaal met Qbasic maar daar was ik snel zat van. Toen kwam er Delphi 3 en daarna Delphi 5/6 . En het klinkt gek maar Delphi 3 was toch mijn favoriet, omdat het (nog) simpel maar duidelijk is. Delpi 6 zit vol met voor mij nutteloze functies. Dus Mocht je willen beginnen dan kan ik je Delphi aanraden. Zoals eerder gezegd is de personal versie gratis. dus dat is niet het probleem.
Link naar reactie
[quote:2651f76c8b="DutchFish"]Bovendien...Delphi heeft geen runtimemodulen nodig... maakt 1-executable...[/quote:2651f76c8b]Vertel er voortaan ook bij dat deze gewoon in de executable staan en dus je programma meteen onwijs groot maken. Dat noem ik nu niet echt een voordeel... [quote:2651f76c8b="DutchFish"]heeft een gebruiksvriendelijke IDE (Borland).....[/quote:2651f76c8b]Punt 1: Borland is niet de IDE, dat is Delphi. Punt 2: over die gebruiksvriendelijkheid valt enigzins te discussieren ;) Verder is Pascal/Delphi wel aardig, maar als je dan Pascal wilt leren zou ik dat toch echt zonder Delphi doen...
Link naar reactie
[quote:4f429d6b9e="Bill Gates"][quote:4f429d6b9e="DutchFish"]Bovendien...Delphi heeft geen runtimemodulen nodig... maakt 1-executable...[/quote:4f429d6b9e]Vertel er voortaan ook bij dat deze gewoon in de executable staan en dus je programma meteen onwijs groot maken. Dat noem ik nu niet echt een voordeel... [/quote:4f429d6b9e] Mits je gebruik maakt van de VCL kunnen ze inderdaad aardig groeien. Er zijn genoeg argumenten te vinden, om dit toch als een voordeel te zien. Bovendien is het optioneel om gebruik te maken van de runtime packages. [quote:4f429d6b9e="Bill Gates"] [quote:4f429d6b9e="DutchFish"]heeft een gebruiksvriendelijke IDE (Borland).....[/quote:4f429d6b9e]Punt 1: Borland is niet de IDE, dat is Delphi.[/quote:4f429d6b9e] [url]http://community.borland.com/article/0,1410,20396,00.html[/url] [quote:4f429d6b9e="Bill Gates"]Punt 2: over die gebruiksvriendelijkheid valt enigzins te discussieren ;) Verder is Pascal/Delphi wel aardig, maar als je dan Pascal wilt leren zou ik dat toch echt zonder Delphi doen...[/quote:4f429d6b9e]Je hebt Pascal en Object Pascal.
Link naar reactie
[quote:076d27bf78="h4xX0r"]Je hebt Pascal en Object Pascal.[/quote:076d27bf78] Object Pascal? Turbo Pascal werkt ook met objecten. Als je dat wilt :D En dan komt Cobol ook nog ergens om de hoek zeilen... Waarom al die oude programmeertalen? Begin dan gelijk met iets moderners. [quote:076d27bf78="Roarman"]Ik zou beginnen in java. [/quote:076d27bf78] Lijkt me een goed idee: en dan om te beginnen zonder grafische editor mee werken, dus geen dingen die gebeuren zonder dat je het intikt. Is object-georienteerd. En gratis :D Dan nog een editor erbij: Editplus, Textpad of iets dergelijks. Veel gratis documentatie. Ja, als je een GUI wilt maken zijn er handigere wegen. Maar het ging hier om 'mee te beginnen'. Je kan later makkelijk een GUI maken met diverse pakketten. Je kan altijd nog met Python, Delphi, VB, C# en C++ aan de slag...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...