Ga naar inhoud

batchfile voor datumaanpassing


anoniem

Aanbevolen berichten

Zoiets ja, ik heb een PTT telefoonboek CD, maar die doet het na een jaar niet meer. Door de systeem datum terug te zetten werkt het wel. Maar om dat nou iedere keer met de hand te moeten doen ??? Dit moet handiger kunnen, alleen met mijn beperkte kennis van batchfiles schrijven lukt het me niet. Dus wie weet wel hoe dit kan?? Bert Kuyper
Link naar reactie
Gewoon het 'Date' commando... Date 11-08-2002 of Date 01-01-1999 Het datum-formaat hangt overigens wel af van je systeem-instellingen. Dus het kan zijn dat je eerst de maand, dan de dag moet invoeren. Kun je zien door 'Date' te gebruiken zonder parameters... Om de datum terug te zetten naar de huidige datum heb je een probleem. Is je computer echter aangesloten op het Internet dan kun je dit via 'NET TIME ?' met wat extra systeem-afhankelijke settings weer correct instellen. Zo niet, dan zul je altijd handmatig de datum terug moeten zetten.
Link naar reactie
Hoi bku, Dit wordt lastig denk ik,eerst gezocht welk file met "Datum en tijd" in Configuratiescherm te maken heeft.Nadat ik daar een snelkoppeling van gemaakt had,kon ik op eigenschappen zoeken,als je dan op "Ander pictogram" klikt zie je het volgende pad, C:\WINDOWS\SYSTEM\TIMEDATE.CPL Dit "Timedate.cpl" file kun je met notepad openen,dan zie je dat het geen gewoon tekstfile is zoals bv. Autoexec.bat of Config.sys.Met mijn beperkte kennis op dit gebied, denk ik dat een "batchfile" hier geen soelaas biedt,maar misschien weet iemand anders wel een oplossing langs deze weg. Wellicht dat dit een mogelijkheid is,haal "Setdate" op deze site op, http://www.rekenwonder.com/setdate.htm het is freeware,jammer genoeg werkt het niet met Win 2000 en XP. De file die je moet aanpassen moet natuurlijk op de HD staan en ik weet niet of de CD-foongids dat bij installatie doet.Als dat niet het geval is dan kun je de gehele CD naar de HD kopiëren (hopelijk lukt dat) dan heb je die CD ook niet meer nodig als je het programma draait. Hopelijk is dit wat voor je. Groeten wanderer.
Link naar reactie
Bedankt voor de tip, ik heb de file even gedownloaded, en zal het uitproberen. Ik werkk toch met win98, dus geen probleem. Indien het wat is, dan zal ik hier mijn reaktie nog even geven. Voor wat betreft het antwoord op set date/time: Ja, die optie ken ik wel, alleen dan moet ik dus alles handmatig doen. Ik kan in de batch file wel een vaste datum zetten, maar dan komt die juiste tijd niet meer terug bij het afsluiten van het programma. Bert Kuyper
Link naar reactie
Ik heb een beter idee, wat dacht je van de datum tig jaar vooruit zetten en dan de CD-foon gids installen, waarna je de tijd weer terug zet ;) Op die manier kun je um voor de gek houden... Als dat niet helpt, kun je ook nog een klein basic programmaatje schrijven, probeer iets als dit: [/code] date$ = left$(date$, len(date$) - 4) + "2000" system "start C:\cdfoon\cdfoon.exe" date$ = left$(date$, len(date$) - 4) + "2002" system [/code] Moet je natuurlijk wel iets als qbasic hebben ofzo (oja bovenstaande is NIET getest, maar je kunt het zelf nog een beetje bijschaven) Barry
Link naar reactie
Werken doet het tot nu toe niet, geen idee waarom. Ik heb je basic iets aangepast naar: DATE$ = LEFT$(DATE$, LEN(DATE$) - 4) + "2000" RUN "d:\cdfoon\kpnwin.exe" DATE$ = LEFT$(DATE$, LEN(DATE$) - 4) + "2002" Dit heb ik gecompiled met de optie bc/o en daarna met de link.exe tot een exe file gemaakt. Tot zover gaat alles goed, alleen dan krijg ik constant de melding dat dit programma onder windows moet draaien, wat het dus doet, maar niet werken wil. Het lijkt erop dat de anroeping van het kpnwin.exe niet lukken wil. Het system commando mag er niet inzitten. Het omzetten van de datum werkt dus wel, nu nog het programma gestart krijgen. Bert Kuyper
Link naar reactie
Ik weet niet of het met dit progje te maken heeft, maar tijdens het uitproberen is de voeding van mijn PC kapotgegaan :-? Nu dus maar even op de laptop.............. Het laatste wat nog lukte was dat de opgegeven oplossing nu inderdaad werkt, het programma wordt nu opgestart, maar ik vermoed dat de datum terugzet regel direct daarna wordt uitgevoerd, want de datum staat weer correct als het programma werkelijk begint. Indien het programma de tweede regel niet uitvoert (bij devorige versie met run), dan staat de datum wel correct teruggezet. Kan op dit moment dus verder geen vernaderingen aanbrengen (pause erin of zoiets), want eerst moet de boel weer heel
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...