anoniem Geplaatst: 2 augustus 2002 Delen Geplaatst: 2 augustus 2002 De vraag is topic titel. Ik heb een adressenbestand van ± 1000 adressen (kantoor) nu is de vraag of ik daar via randomizen 500 adressen kan laten selecteren. kan dit in excel en hoe gaat zo iets? Als het niet in excel kan hoe kan ik het dan randomizen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 augustus 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2002 Wat je kunt doen is een extra kolom toevoegen waarin je via de formule =ASELECT()*1000 een willekeurig getal kleiner dan 1.000. zet. Vervolgens selecteer je de 500 laagste nummers en je hebt je at random selectie. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 augustus 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2002 Het kan zijn dat ik wat verkeerd doe. maar na het plaatsen van de formule in een aparte kolom krijg ik wel verschillende getallen maar het lukt me niet erop te sorteren of een autofilter erop te zetten. wat gaat er fout? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 augustus 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2002 Je hebt gelijk: Excel blijft bij iedere bewerking opnieuw de formule toepassen waardoor je niet kunt sorteren of filteren. Wat je wel kunt doen is de kolom kopiëren en in een nieuwe kolom via plakken speciaal alleen de waarden plaatsen. Hier kun je vervolgens op sorteren etc. Even iets bewerkelijker, maar 't werkt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 augustus 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2002 Via Ctrl+C en plakken speciaal waarden lukt het nu wel. Alleen het gekke is dat de waarden in de 2e kolom duidelijk afwijkt van wat er in de eerste kolom stond. zo stond in g2 49,932 en in h2 1,008902 nu. kan dat nog anders? Dit is verder zeer bruikbaar alleen die verandering van de getallen komt wat raar over. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 augustus 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2002 Volgens mij kan dit niet anders: het lijkt erop dat bij het selecteren opnieuw de formule wordt uitgevoerd en dus at random getallen gegenereerd. En dus krijg je in de beide kolommen verschillende waarden, maar voor wat jij wil is dat verder niet van belang. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 augustus 2002 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2002 Een addressenlijst kun je beter in Access opslaan, zeker als je 1000 records of meer hebt. Dan kun je dus via een UPDATE statement ieder record voorzien van een random nummer, en met een SELECT statement sorteren op deze random kolom waarna je dus de eerste 500 records gebruikt. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen