Ga naar inhoud

Script of batchfile om Ghost autom. van bootable-cd op te st


Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb een bootable-cd met een Ghost.exe en een image gemaakt,hoe kan ik nu die Ghost.exe autom. laten opstarten en liefst ook nog de image terug laten zetten? Ik heb begrepen dat je daar een script of zgn.batchfile voor moet maken,wie kan en wil mij uitleggen hoe ik dit aan moet pakken? Alvast dank,wanderer.
Link naar reactie
Hallo wanderer, Zelf gebruik ik GhostPE 5.1. Ik ga er hierna vanuit dat jouw versie niet veel anders moet worden gebruikt. Een script of batch file is wat je inderdaad nodig hebt en wel met een extensie .bat -> bv. 'zetterug.bat'. Let erop dat de filenaam (zetterug) niet meer dan 8 karakters mag bevatten, want we hebben het hier over (good-old) DOS! In de .bat file zet je alle tekst die je vanuit DOS als een enkele commando-regel zou intypen. Verder lees ik in mijn handleiding (5.1 pag. 47 ev) dat een regel er als volgt uit zou kunnen zien: ghostpe.exe -clone,mode=load,src=ghofile.gho,dst=1 hierbij wordt de .gho-file ghofile naar de eerste partitie teruggezet. >>test eerst met de bestaande image/CD of deze regel goed werkt door hem met de hand in te typen.<< Neem vervolgens in je autoexec.bat file (als laatste regels) op: REM nu wordt ghost gestart met de bat-file 'zetterug' zetterug.bat Ik denk dat je er nu uit kan komen. Groeten, Maarten.
Link naar reactie
He Maarten, Dank voor je reaktie,helaas is het niet gelukt met de regel "ghostpe.exe -clone,mode=load,src=ghofile.gho,dst=1" het enige wat er gebeurde was dat ghost.exe opstartte,verder niets. Die "command-line switches" in mijn Engelse handleiding vind ik nogal moeilijk te volgen,ben jij wellicht in het bezit van de Ned. handleiding,en zo ja ,wil je mij die dan misschien mailen? Alvast dank,wanderer.
Link naar reactie
Hallo Wanderer, Vandaag heb ik de opdrachtregel nog eens geprobeerd. De regel lijkt bij mij goed te werken. dus kan het zijn dat je een andere versie hebt. Ik maak Ghosts van partities ( meestal van C: ), die ik terug wil zetten. Voor een dergelijk geval moet niet 'mode=load', maar 'mode=pload' worden gebruikt. Verder moet worden aangegeven welke partitie uit de .gho file wordt gebruikt en welke partitie op de HD wordt overschreven. Zo wordt de commando-regel: [list:4248af8419]ghostpe -clone,mode=pload,src=path\ghofile.gho:1,dst=1:1[/list:u:4248af8419] Dit werkt bij mij! Als de regel wordt ingegeven, loopt ghost snel maar zichtbaar het menu af en wacht op een bevestiging om daadwerkelijk te schrijven. Omdat ik op 1 CD meer ghosts heb verzameld, heb ik de commandoregel in een zetterug.BAT file gezet, die bevat: [list:4248af8419]ghostpe -clone,mode=pload,src=%1:1,dst=1:1[/list:u:4248af8419] Zo kan ik intypen: [list:4248af8419]zetterug g:ghofile.gho[/list:u:4248af8419] De tekst na de spatie wordt ipv %1 gebruikt. Let erop dat in de commando-regel voor ghostpe na '-clone,...' geen spatie voorkomt! Met deze informatie EN de Hollandse Handleiding :wink: moet je er dunkt mij uit kunnen komen. Groeten, over en uit. Maarten.
Link naar reactie
Hoi Maarten, Het werkt :D ,dus zeer bedankt voor de moeite,alleen heb ik ontzettend zitten klooien met het testen van de switch. [quote:ec88d773f0]>>test eerst met de bestaande image/CD of deze regel goed werkt door hem met de hand in te typen.<< [/quote:ec88d773f0] Ik kon in Dos-promt wel met een switch [u:ec88d773f0]naar[/u:ec88d773f0] de CDR(W) schrijven,maar met geen mogelijkheid [u:ec88d773f0]terug[/u:ec88d773f0] zetten.Dat ging alleen als ik een opstartdiskette (Win98) gebruikte en dan kon ik wel met die switch van de CDR(W) terug zetten. Hoort dat zo te zijn, en zo ja,heeft dat iets met het laden van de CD-Rom drivers te maken? Groeten wanderer.
Link naar reactie
Hallo Wanderer, Had je de CD vanuit de DOS-promt ('MS-DOS window') gemaakt of geheel vanuit DOS? Als je vanuit de DOS-prompt (dus vanuit MS-DOS window) werkt, ben je eigenlijk nog vanuit de oude partitie bezig. Ik kan mij voorstellen dat het systeem dat niet leuk vindt, ook al begrijp ik het mechanisme niet. Ikzelf heb meer partities op mijn HD en maakt van C: een ghostfile naar een van de andere partities. Vervolgens maak ik vanuit Windows met Easy CD Creator 5 een Bootable CD. Hierbij gebruik ik een 'geprepareerde' flop met de 'zetterug.bat' file om een goed werkende Bootimage te maken. Vervolgens kan ik eenvoudig de .gho file terugladen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groeten, Maarten.
Link naar reactie
Hallo Maarten, [quote:7d87b1c614]Had je de CD vanuit de DOS-promt ('MS-DOS window') gemaakt of geheel vanuit DOS? Als je vanuit de DOS-prompt (dus vanuit MS-DOS window) werkt, ben je eigenlijk nog vanuit de oude partitie bezig. Ik kan mij voorstellen dat het systeem dat niet leuk vindt, ook al begrijp ik het mechanisme niet. [/quote:7d87b1c614] Ik heb de echte Dos-promt gebruikt,dus middels F8,met die andere zit je inderdaad nog gewoon in "windows" volgens mij,ik weet ook eigenlijk niet waar die precies voor dient,ik gebruik hem nl.niet. Waarschijnlijk weet jij veel van Dos en .bat-files, zodat je het niet nodig hebt om iets eerst te testen,maar daar weet ik zeer weinig van,zodat ik eerst ff wilde weten of het werkte voor ik ging branden. Dat leek me wel zinvol, als er nl. een fout in zou zitten moest ik weer opnieuw de CD formatteren en branden. Daarbij liep ik "perongeluk" tegen het feit aan dat ik wel kon branden, maar niet terug zetten,dus ik snapte er de ballen van,wat ik ook deed,ik kreeg die file niet open.@CD geprobeerd,maar dat werkt natuurlijk niet,als je terug zet moet er een dos-drive geselecteerd zijn.Afijn,lang verhaal,toen kwam ik op het idee om eerst met een Win-opstartdiskette te starten en dan die "switch" te typen,toen kon hij de brander wel vinden :D [quote:7d87b1c614]Ikzelf heb meer partities op mijn HD en maakt van C: een ghostfile naar een van de andere partities. Vervolgens maak ik vanuit Windows met Easy CD Creator 5 een Bootable CD. Hierbij gebruik ik een 'geprepareerde' flop met de 'zetterug.bat' file om een goed werkende Bootimage te maken. Vervolgens kan ik eenvoudig de .gho file terugladen. [/quote:7d87b1c614] Ja,dat werkt prima zo,ik heb dat met, zowel Easy Cd Creator als Nero, gedaan,grappig om te weten dat je bij Easy CD Creator een Bootcat.bin en een Bootimg.bin-file ziet en bij Nero niets. Het ging niet makkelijk moet ik bekennen,maar ik heb er veel van geleerd,die .bat-files zijn verrekte handig om te gebruiken en die optie met meerdere Ghost-files op een CD ga t.z.t. ook nog es proberen. Zeer bedankt voor je hulp,want ondanks de Ned.handleiding :wink: ,was ik er in m'n eentje echt niet uit gekomen. Groeten wanderer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...