Ga naar inhoud

software database in access


Aanbevolen berichten

hallo, ik ben deze week begonnen met access, nu wil in een database maken voor software die ik op cd rom heb staan, hoe kan ik dat het beste aanpakken, ik wil kunnen zoeken op de naam van het software pakket en dan meteen de cd titel te zien krijgen waar dat pakker op staat, heb geen idee hoe ik moet beginnen.
Link naar reactie
Start Access op. Kies voor een lege database. Maak een nieuwe tabel. Zet in die tabel twee kolommen: Software-pakket en CD titel. Sla het resultaat op. Open de tabel en vul hem met enkele gegevens, zodat je het een en ander kunt testen. De basis van je database is dan al klaar. Nu moet je nog een formulier ontwerpen voor invoer/bekijken van gegevens. Hierin kan je ook je zoek-functie plaatsen. Ik vermoed echter dat je later nog veel meer wilt gaan doen hiermee. De basis voor iedere Access-applicatie is het goed in kaart brengen hoe je tabellen er uit moeten zien en hoe je ze wilt koppelen. Ik ben hierboven met 1 tabel even kort door de bocht gegaan. In principe moet je kijken welke eigenschappen wil ik vastleggen van de CD en welke eigenschappen wil ik vastleggen van de software-pakketten. Als dit voor allebei meer is dan de koppeling tussen die twee, dan is het raadzaam om 2 tabellen te maken. de eerste met de eigenschappen van de CD (verschillende kolommen). Bijvoorbeeld: Titel, jaar van aanschaf, leverancier, enz. De tweede met de eigenschappen van de software-pakketten. Bijv. Waarvoor te gebruiken, Maker, Installatie-key, enz. en natuurlijk: Op welke CD. De tabellen moet je dan vervolgens aan elkaar koppelen. Omdat je nu met 2 tabellen werkt wordt het maken van je formulier iets ingewikkelder, maar je krijgt dan ook veel meer informatie. Dit is de basis. Het programeren vergt zeker de eerste keer nog wel wat tijd, maar je steekt er wel wat van op. Succes.
Link naar reactie
hoe moet dan dan als er meerdere software paketten op een cd staan, als het een pakket per cd is kom ik er wel uit, maar het gaat om mijn zelf gemaakte cd-roms waar een enorme variatie aan software op staat. dan heb ik meerdere velden nodig met software pakket, bovendien wil ik voor het invoeren voor de cd titel gebruik maken van een combo box, heb daar lang geleden met visual basic ooit mee gewerkt maar ben daar zover uit dat ik die kennis 1st weer eens grondig moet opfrissen.
Link naar reactie
[quote:0356e9ab8c="avm"]hoe moet dan dan als er meerdere software paketten op een cd staan, als het een pakket per cd is kom ik er wel uit, maar het gaat om mijn zelf gemaakte cd-roms waar een enorme variatie aan software op staat. dan heb ik meerdere velden nodig met software pakket[/quote:0356e9ab8c] bijvoorbeeld... tabel_cd: cd_id, cd_naam tabel_software: software_id, software_naam tabel_inhoud: cd_id, software_id Dus eigenlijk zoiets als de klassieke klant, order en orderregel. of tabel_cd: cd_id, cd_naam tabel_software: cd_id, software_naam, software_serienummer, etc. [quote:0356e9ab8c="avm"] bovendien wil ik voor het invoeren voor de cd titel gebruik maken van een combo box, heb daar lang geleden met visual basic ooit mee gewerkt maar ben daar zover uit dat ik die kennis 1st weer eens grondig moet opfrissen.[/quote:0356e9ab8c] Doe maar, dat moet je zelf maar opzoeken.
Link naar reactie
Een tabel-indeling zoals h4xX0r die beschreef kan uitstekend. In feite hoeft de tabel inhoud niet eens te bestaan, tenzij een software-pakket op meerdere CD's verschijnt. Een combo-box is onderdeel van het formulier-ontwerp. In Access is dat een standaard veld-optie. Bij Access zit een voorbeeld database. Hieruit kan je veel zaken overnemen. Ook kan je gebruik maken van de help-functie in Access.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...