Ga naar inhoud

Heb ik een goed bestandsversleuteling algoritme gemaakt?


Aanbevolen berichten

Stel, je maakt een proggie die een bestand kan versleutelen(encrypten) op de volgende manier: sleutelwoord aan gebruiker vragen; het te versleutelen bestand openen; [versleutel-algoritme:] de eerste byte v.h. sleutelwoord wordt opgeteld bij de eerste byte v.h. bestand, tweede byte v.h. sleutelwoord bij de tweede byte v.h. bestand, enz. dus de sleutelwoord-string wordt telkens bytewise opgeteld bij een even lang deel van het bestand.; het versleutelde bestand opslaan onder nieuwe naam; Heb je dan een onkraakbare file of zie ik iets over het hoofd ?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Even kijken... Je hebt een versleuteling bedacht gebaseerd op een codewoord van X tekens. Dit betekent dus dat iedere X tekens je weer begint te versleutelen met de originele sleutel. Kortom, er zit een herhalend element in je encryptie-methode. Best leuk en aardig, maar deze methode is extreem snel te kraken. Ik denk dat een goede hacker binnen 10 minuten het juiste codewoord kan raden... Nee, maak het dan iets moeilijker. Het eerste teken van het te versleutelen bestand kun je bij het eerste teken van je sleutelwoord optellen. Echter, bij de tweede teken tel je niet alleen het tweede teken van je codewoord op maar ook nog eens het eerste teken van je bestand. Voor het derde teken neem je de som van het tweede teken, het derde teken en het derde codewoord teken. Hier zal een hacker toch minstens een uurtje mee aan her rekenen zijn... Uiteindelijk zul je terect komen in enorme berekeeningen met supergrote priemgetallen om je code mee te beschermen. Krijg je ook nog eens de mogelijkheid om met sleutelparen te werken waarbij je de ene sleutel gebruikt om te encrypten en de andere sleutel om te decrypten. Dan heb je dus de PKI (Public Key Infrastructure) uitgevonden. Gefeliciteerd! Als je je met encryptie bezig wilt houden kun je beter PKI of iets vergelijkbaars bestuderen dan je eigen systeem te ontwerpen. Er zijn al honderden encryptie-methodes en helaas, vrijwel allen zijn te kraken. Echter, sommigen vereisen enorm veel rekenkracht. Tenzij je een expert op encryptie/decryptie bent en een hoge graad in wiskunde, raad ik het je af om je eigen methodes te ontwikkelen. Het bedrijf waarvoor ik werk dacht ook ooit dat ons eigen systeem erg veilig was totdat een van onze klanten ons liet zien dat ons algoritme waar we maanden aan hebben gewerkt te kraken was op 1 enkele machine binnen 5 minuten! Kortom, daarna gebruikten we de zogenaamde triple-DES encryptie en de klant was weer tevreden...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...