Ga naar inhoud

welke taal?


Aanbevolen berichten

VisualBasic is wellicht een optie. Daarin kun je gewoon windows-vensters maken, compleet met knoppen, textboxen, enzovoorts... Op internet zijn genoeg tutorials en voorbeelden te vinden voor deze taal. Er zijn nog wel meer windows-gerelateerde programmeertalen (visualC++ o.a.) maar daar ben ik zelf niet bekend mee. Wellicht dat anderen daarin een advies kunnen geven. Als je echt met programmeren aan de gang wilt zijn bepaalde talen handiger dan andere wat betreft mogelijkheden voor de toekomst. Dan hoef je niet later weer een heel andere taal te leren... Dus misschien kun je globaal aangeven wat je plannen zijn?
Link naar reactie
- "Mastering Delphi", Marco Cantu ... - http://www.drbob42.com/ - http://www.webwareindex.com/tutorials/Delphi.html lijkt interessant - http://www.webmastertoolscentral.com/programming/delphi/tutorials.html En het belangrijkste : oefenen en experimenteren ;) De help van Delphi kan veel dingen uitleggen als je eenmaal de basis begrijpt.
Link naar reactie
[quote:7d2f16062a="OS/390"]Bekijk de mogelijkheden van python eens (www.python.org). Geschikt voor zowel windows als linux. Ben er even mee aan het spelen geweest en is een leuke taal en vrij eenvoudig om te leren. Succes[/quote:7d2f16062a] Voor iemand die wil leren programmeren is Python niet zo geschikt, bijvoorbeeld omdat het niet-standaard manieren gebruikt voor nesting (tabs), etc. Ik zou voor Delphi gaan.
Link naar reactie
Niet dat ik iets van Delphi weet, in tegendeel, maar is deze taal niet afhankelijk van het kunnen omgaan met een (IMHO) ingewikkelde IDE? En wat bijvoorbeeld de tabs instellingen t.a.v. python betreft: ja je moet dit weten maar aan de andere kant ben je verplicht om indentation te gebruiken , alweer IMHO, wat een overzichtelijke manier van ontwikkelen leidt. Als iemand wil leren programmeren kun je naar mijn mening het beste een taal leren die niet te veel afhankelijk is van IDE's oid. Een taal als REXX is ook aardig om de programmeer concepten te leren. 8)
Link naar reactie
Dan kun je net zo goed Java nemen ... da's tenminste niet van Micro$oft, maar van een andere monopolist. // OS/390 Als je een taal voor het maken van een GUI wilt leren, dan moet je wel een RAD-omgeving hebben. Anders maak je het veel en veel lastiger dan het is. De IDE van Delphi is 'drag & drop' ... je moet wel een heel erg grote idioot zijn wil je daar geen programma mee kunnen maken (of het een goed programma wordt is weer iets heel anders ;)). Maar als je de IDE niet wilt, dan nog kun je de commandline-compiler van Delphi gebruiken. Doordat men tegenwoordig de forms als tekstbestanden wegschrijft moet het te doen zijn om alles met een simpele text-editor te maken.
Link naar reactie
[quote:a8103c0af0="OS/390"]Niet dat ik iets van Delphi weet, in tegendeel, maar is deze taal niet afhankelijk van het kunnen omgaan met een (IMHO) ingewikkelde IDE? [/quote:a8103c0af0] De taal is (min of meer) Object Pascal en is niet gebonden aan een enkele omgeving. Bovendien kun je met goede kennis van Pascal vrij eenvoudig naar andere Pascal compilers, Modula-2, Oberon en met wat extra werk C, C++ en Java overstappen.
Link naar reactie
Wat een ieders mening dan ook moge zijn over het gebruik van een taal, het topic begin als ik met goed herinner wat een juiste taal geschikt zou kunnen zijn voor een beginnnend programmeur om snel een applicatie te bouwen. Naar aanleiding van die vraag was mijn eerste reactie : leer eerst maar eens de basics van programeer principes begrijpen. Natuurlijk is het hierbij belangrijk welk type taal je hiervoor wilt gebruiken; immers het is een ding om een empyrische taal als C te willen gebruiken maar het vergt een andere denk wijze om met een Object Oriented taal om te gaan laat staan een functionele taal. Toch kan ik het niet laten om de nadruk te leggen op het feit dat alvorens je begint met "een progje te schrijven" het in mijn ogen niet verkeerd is om eens na te denken of je daadwerkelijk wilt gaan programmeren oftewel een probleem wilt oplossen of dat je alleen snel iets "leuks" wilt maken. Daarna, als je besluit om je de edele kunst van programmeren eigen wilt maken moet je een besluit nemen over het type taal waar je mee wilt werken. Om dat moment kun je een keuze maken uit de talen die je doel dienen waarna je uiteindelijk zou kunnen besluiten on idd een tool als een IDE te gebruiken of alleen een tekstverwerker en een compiler/linker. Enfin, lange monoloog en ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf besluiten. Laat je echter niet verleiden tot "even snel iets maken" zonder de achterliggen concepten te begrijpen. Maar ook dat moet je zelf besluiten. Besluitend, met vriendelijke groet, Een mainframer en linux gebruiker
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...