Ga naar inhoud

Ik wil zelf voor mijn eigen freeware een soort menu maken


Aanbevolen berichten

Ik zou graag een programma willen schrijven dat er uiteindelijk uit komt te zien als een soort van menu met voorbeelden en een knop waarmee je de freeware kunt installeren. (het zijn al install files). Net zoiets wat gebruikt word bij twilight of bij die cd'tjes die wel eens bij die tijdschriften zit.
Link naar reactie
Dat lijkt me niet zo moeilijk, tenminste niet als je een visueel programmeeromgeving gebruikt. De keuzes zijn, grofqweg, Delphi, Visual Basic en C++ Builder. Persoonlijk ga ik voor Basic omdat het erg makkelijk is, maar Delphi is ook populair. Het voordeel hier is dat je visueel allerlei zaken op je venster zet, zoals knoppen, een venster om plaatjes van je programma te laten zien en een lijst met programma's die je op de CD heb. De code is ook vrij gemakkelijk omdat je niet een heel programma schrijft maar alleen die gebeurtenissen die plaats vinden. Druk je bijvoorbeeld op een knop genaamd 'installeer' dan moet je code alleen het installatie programma opstarten. Een beetje programmeur doet hier een uurtje over, de meeste tijd gaat zitten in het mooi plaatsen van de knoppen en dergelijke. Helemaal geen ervaring kost je een dag of misschien twee dagen dus dat valt ook wel mee.
Link naar reactie
Je kunt vanuit vb inderdaad exe bestanden opstarten, maar vraag me niet zo 123 hoe. Ik weet dat het heel simpel is, iemand anders kan je het antwoord wel geven. Ik ben nu al een tijdje met heel andere zaken bezig dus zou ik nu zelf ook de help aan moeten roepen. Succes Dacht dat het shell("programmanaam") moest zijn.
Link naar reactie
[quote:a6e2582e88] Op 03-05-2002 15:59 schreef sschunselaar: Alleen zoek ik nu nog een manier om plaatjes te verwisselen als je op een knop drukt. [/quote:a6e2582e88] Je kunt dat op 2 manieren doen: 1) Picture1.Picture = LoadPicture("C:picture.bmp") Op deze manier kun je elk willekeurig plaatje in de picturebox zetten. 2)Picture1.picture = picture2.image Op deze manier komt het plaatje van pic2 in pic1 te staan. Picturebox2 moet dan uiteraard op visible= false staan.
Link naar reactie
Met: [code:1:bca90746d2]Dim RetVal RetVal = Shell("NOTEPAD.EXE " & txtLogFile.Text, x) ' Run Notepad[/code:1:bca90746d2] Start je bv Notepad met een TXT bestand.... en X is: Constant Value Description vbHide 0 Window is hidden and focus is passed to the hidden window. vbNormalFocus 1 Window has focus and is restored to its original size and position. vbMinimizedFocus 2 Window is displayed as an icon with focus. vbMaximizedFocus 3 Window is maximized with focus. vbNormalNoFocus 4 Window is restored to its most recent size and position. The currently active window remains active. vbMinimizedNoFocus 6 Window is displayed as an icon. The currently active window remains active.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:e5a8955288] Hartelijk bedankt. Het lukt me al aardig. Nog een paar uurtjes en het is helemaal af. [/quote:e5a8955288] ...Totdat je het programma op cd wilt branden en er een kopietje voor iemand wilt maken... en dan blijkt het programma niet te werken, omdat de VB runtime files niet standaard aanwezig zijn op een andere machine. Dus niet geschikt als Autorun menuutje. BTW, het menuutje van Twilight is met Delphi gemaakt en is niet zo moeilijk te maken.
Link naar reactie
[quote:24bc8e187b] Op 14-05-2002 18:59 schreef h4xX0r: ...Totdat je het programma op cd wilt branden en er een kopietje voor iemand wilt maken... en dan blijkt het programma niet te werken, omdat de VB runtime files niet standaard aanwezig zijn op een andere machine. Dus niet geschikt als Autorun menuutje. [/quote:24bc8e187b] Dat is onzin! Ik heb een tijdje terug een cd gemaakt met een menutje erop. wanneer je alle 7 runtimefiles 'in de root' van de cd zet en een autorun.ini erbij en het werkt. Let er wel ff op dat je evt. activeX controls er ook bij zet. Ik was er 1 vergeten en krijg nu op andere computers idd de melding dat die ocx niet gevonden kan worden.
Link naar reactie
[quote:433c615af2] Dat is onzin! Ik heb een tijdje terug een cd gemaakt met een menutje erop. wanneer je alle 7 runtimefiles 'in de root' van de cd zet en een autorun.ini erbij en het werkt. Let er wel ff op dat je evt. activeX controls er ook bij zet. Ik was er 1 vergeten en krijg nu op andere computers idd de melding dat die ocx niet gevonden kan worden. [/quote:433c615af2] Dat is zeker geen onzin. Dat zou ik dan maar eens nog een keer checken op een *kale machine*. Wat is dan het nut van regsvr32?
Link naar reactie
[quote:1708a5e9f8]Waarom werkt die cd dan op elke computer waar ik hem gebruik? Visual basic geinstalleerd of niet.[/quote:1708a5e9f8] Dan heb je tot nu toe puur geluk gehad. Waarschijnlijk gebruik je geen exotische ActiveX componenten en zijn de juiste VB runtime componenten al als ActiveX op al die machines aanwezig. Tenminste, ik neem aan dat je gewoon de CD erin doet en voor de rest geen initiele (extra) handelingen doet. De problemen kunnen echter groter zijn, dan je tot nu toe gehad hebt. Bijvoorbeeld onjuiste versies van ActiveX componenten of helemaal niet geregistreerd, etc.
Link naar reactie
Proef op de som, maak een kale installatie van windows 9x en probeer de cd. Volgens mij hoeven de runtimes en een hoop activex components niet geregistreerd te worden als ze self registered zijn. Zodra je ze aanroept registreren ze zich zelf. Kan het fout hebben, maar zo'n testje vertelt het hele verhaal.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...