Ga naar inhoud

CGI leren


Aanbevolen berichten

Hallo, ik wil graag cgi leren. Ik wil graag daarvoor een of meerdere boeken aanschaffen. Ik snap alleen niet precies wat voor boeken Ik daarvoor kan gebruiken.... Zelf kan ik nergens boeken vinden over CGI, van mijn vriend zegt dat ik boeken over PERL moet hebben, ik snap het in iedergeval niet zo goed meer. Wie weet goede boeken over CGI ?? Greetz, Jelle
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:73bfdbbc84]Je vriend heeft gelijk, je zal op zoek moeten naar Perl. CGI is geen programmeer- of scripttaal, maar een algemene benaming. [/quote:73bfdbbc84] Dus hoef je ook niet op zoek te gaan naar perl, iets anders is ook mogelijk, zoals iemand anders ook al zei. CGI staat voor common gateway interface en is een methode om (kleine ) programmaatjes op de server uit te voeren en het liefst aangeroepen door middel van een webinterface. Waar je op moet letten is met name het beveiligignsrisico, je wilt niet dat iemand zomaar progjes op jouw server gaat uitvoeren. CGI programmaatjes kun je schrijven in verschillende talen. PERL is denk ik de meest gebruikte, maar je zou het ook gewoon in bash scripting of c kunnen doen om maar iets te noemen. Alleen als je programmeert voor het web is PERL het meest afgestemt, aangezien je geen rekening hoeft te houden hoe bijvoorbeeld variabelen over HTTP worden doorgegeven (kennis is wel makkelijk om dingen beter te begrijpen) en in welke beginbytes van een TCP frame de header zit. Dus PERL is idd het slimst. Je kunt zo'n progje het makkelijkst aanroepen via een HTML formulier, maar als je meteen ook dynamisch rekening wilt houden met opmaak van tabellen en hoe programma's communiceren met je browser kun je ook php proberen. Zijn betere boeken voor en je kunt daarmee prima server-side programmeren. Alleen als je echt specifieke wensen hebt zou ik voor perl kiezen, ik zou zeggen snuffel eens rond in de lokale bibliotheek! Succ6 GreetzZzz
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:72dd5c0457="Bill Gates"]Je vriend heeft gelijk, je zal op zoek moeten naar Perl. CGI is geen programmeer- of scripttaal, maar een algemene benaming. [/quote:72dd5c0457] CGI is een protocol. Goede perl boeken zijn "Learning Perl" voor als je nog geen programmeer ervaring hebt (wel in het engels) en "Programming perl" (de grote klassieker die elke serieuze perl programmeur in de boekenkast heeft staan). Beide van O'Reilly.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...