Ga naar inhoud

COBOL?


Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb gisteren een boek over COBOL gekocht in de uitverkoop voor minder dan 25,=. Die kon ik gewoon niet laten liggen, die moest ik gewoon kopen. T'is uit 1999 en bevat zaken over 64 bit, intergratie met C en Java enz

Het is incl. een compiler voor Windows (Fujitsu), maar gelukkig is er ook zoiets als tinyCOBOL en COBCy (hoewel ik die laatste nog niet goed heb kunnen compileren, want die is nog al alpha en op een OS/2 bak gemaakt)

Maar nu, wat doe ik ermee. Ik zal zeker even wat leren en heb ook er al een beetje mee gespeeld, en het lijkt me wel leuk.

Maar goed, wordt er nog wel wat met COBOL gedaan?

Zijn er zaken die bijvoorbeeld niet in C gedaan kunnen worden, maar wel met COBOL.

Leer je er veel van?

Of kan ik het als WC papier gebruiken (dan nog is het geen miskoop gezien de dikte)

Link naar reactie
Veel weet ik niet van Cobol maar het wordt voornamelijk in de financiele wereld gebruikt. Bedrijven zoals Rvs en Abn Amro werken nog zeer veel met cobol. Vroeger was deze taal populair bij dit soort bedrijven en veel bedrijven werken hier nog steeds mee.

Als jouw interesse ligt in het maken van programma's voor bedrijven, zoals dit in de ict wereld gedaan wordt, dan is cobol geen miskoop. In andere gevallen is het gewoon een curiositeit die je gewoon in je boekenkast zou moeten hebben.

Link naar reactie
Ik heb eens wat rondgekeken op het internet en inderdaad lijkt het erop dat het alleen in de financiele wereld wordt gebruikt.

Ik vraag me nu eigenlijk af, of er nog iets anders met COBOL kan. En of COBOL iets specifieks heeft dat je bij andere talen niet zo snel tegenkomt.

Maar ik ga er zeker een beetje er mee spelen.

Link naar reactie
Ik ben een ex-Cobol programmeur en kan je wel iets vertellen.

quote:
En of COBOL iets specifieks heeft
Ja

1. het prijskaartje. Een goed Cobol ontwikkelpakket is relatief erg duur.

2. Makkelijk te leren.

3. bugvrij.

4. zeer snel. (in zijn tijd)

5. gegevens worden opgeslagen in bestanden en niet in tabellen.

[This message has been edited by Pomper (edited 24-06-2001).]

Link naar reactie
Ook ik ben Cobol programmeur geweest bij ene firma genaamd Tas en toen ik daar werktte had men het steeds over de aankoende object georienteerde versie die er nu wel snel aan zou komen. Van wat ik van Cobol heb meegekregen is dat zuks een project wel wat veranderingen in de opzet van het programma zal brengen, maar ik ben nooit lang gebleven om daar op te zitten wachten. Trouwens toch niet lang gebleven, vond het een @$^%#&%! bedrijf.

Voordeel van Cobol is dat je zeer dicht bij de Engelse taal zelf zit tijdens het schrijven en dat het inderdaad een gemakkelijke taal is om te leren.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 1 maand later...
Cobol is een zeer ouderwetse taal die voor nieuwbouw (nagenoeg) nooit meer gebruikt zal worden, maar waarin zeer grote complexe financiele paketten geschreven zijn voor mainframes die nog steeds draaien bij grote financiele instellingen. Door bijvoorbeeld het verplichte gebruik van globale variabelen is onderhoud aan deze software en crime. Ik ken gevallen waarin men een decennia oud stukje software maar gewoon laat draaien omdat het nu eenmaal werkt en niemand durft uit te proberen wat er mis gaat als men het uitzoekt :-) Moderne o.o. talen (met name java, VB.net of C#) zijn veel makkelijker te leren, makkelijker te gebruiken en kennen een veel snellere ontwikkelcyclus, kortom zijn veel efficienter in gebruik. Alle reden om niet aan Cobol te beginnen, tenzij je moet werken aan een project bij een financiele instelling (er valt natuurlijk nog wel veel geld mee te verdienen).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...