Ga naar inhoud

format hd met batch file???


Aanbevolen berichten

Weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar toch. wie weet is er iemand met een idee

is het mogelijk om met een batch file je hardeschijf te formateren ZONDER dat ik eerst nog een keer op de J moet drukken.

dus b.v de pc opstarten vanaf diskette en daarna kunnen kiezen uit een aantal opties dus ook format c:.

op de diskette die ik nu heb gemaakt kan ik wel kiezen voor windows installatie , scandisk , fdisk enz allemaal met optie 1,2,3 maar krijg met formateren eerst nog de melding dat alles gewist wordt enz en daar wil ik vanaf.

wie weet er misschien een oplossing

Link naar reactie
Echo Y | Format C: of Echo J | Format C:

Afhankelijk of je met de engelse of nederlandse DOS versie werkt... Meer invoer nodig? Gebruik dan een tijdelijk bestand!

code:
echo Regel1. Let op, maar een groter-dan teken. > Input.txt
echo Regel2. Deze heeft twee groter-dan tekens en voegt dus tekens toe. >> Input.txt
echo. >> Input.txt
echo Nog wat meer >> Input.txt
Commando << Input.txt
type Input.txt | Commando 

Bovenstaande code maakt een bestand in met de text:
quote:
Regel1. Let op, maar een groter-dan teken. Regel2. Deze heeft twee groter-dan tekens en voegt dus tekens toe.

Nog wat meer


Let op: het commando echo. met een punt erachter maakt een blanco regel. Bovenstaande tekst wordt 2x gebruikt als invoer voor "Commando", wat dit ook weze moge. (Het is maar een voorbeeld...) De tweede keer gebeurt dit door een pipe "|" en de eerste keer door redirection "<", ">" of ">>". Bij "|" wordt de uitvoer van het programma aan de linkerkant als invoer gebruikt voor het programma aan de rechterkant. Met "<" wordt de invoer geregeld. Met ">" wordt een nieuw bestand gemaakt waarin de uitvoer terecht komt. En ">>" doet hetzelfde als ">", maar voegt toe aan een bestaand bestand en maakt dus niet een nieuw, leeg bestand.

Nog een kleine opmerking: Onder DOS zijn er drie kanalen voor invoer/uitvoer. Er is de standaard invoer, de standaard uitvoer EN een speciale error uitvoer. Die laatste kun je niet zomaar afvangen met "|" of ">"...

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...