Ga naar inhoud

RAW bestanden


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een digitale camara Nikon d70 en daarmee kun je RAW fotos maken. Het schijnt de beste kwaliteit te geven. Maar als ik deze fotos overzet naar de PC worden deze RAW bestanden niet ondersteund doow Windows XP. Als ik er op dubbelklik opent die ze niet. Bestaat er een bepaald converteerprogramma waarmee ik deze RAW bestanden over kan zetten naar JPG of BMP bestanden. Ik hoop het wel anders kan ik mijn fotos niet bekijken.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:4aabd693f6="XPer"]Ik heb een digitale camara Nikon d70 en daarmee kun je RAW fotos maken. Het schijnt de beste kwaliteit te geven. Maar als ik deze fotos overzet naar de PC worden deze RAW bestanden niet ondersteund doow Windows XP. Als ik er op dubbelklik opent die ze niet. Bestaat er een bepaald converteerprogramma waarmee ik deze RAW bestanden over kan zetten naar JPG of BMP bestanden. Ik hoop het wel anders kan ik mijn fotos niet bekijken.[/quote:4aabd693f6] Ben je er al aan uit anders kan ik je wel aan capture 4.1 helpen
Link naar reactie
Even misverstanden uit de weg ruimen: RAW geeft niet de beste kwaliteit. Het is slechts een "digitaal" negatief (bij wijze van spreken). Het geeft echter wel de meeste speelruimte achteraf. Bij RAW wordt de ruwe beelddata die de sensor registreert, niet voorzien van de verschillende parameters zoals witbalans, verscherpen, verzadiging, kleurtoon, helderheid etc. Al deze instellingen kan je achteraf dus naar eigen wens aanpassen dmv bv photoshop met nikon RAW (NEF) plugin (gratis @ adobe site). andere mogelijkheid is de standaard NEF/RAW viewer die bij je camera geleverd wordt. Nikon capture is absoluut niet gratis maar wel erg handig in gebruik. LEt op: een NEF/RAW foto van je D70 zal ongeveer tussen de 8 en de 10 MB groot zijn. Zo is je kaartje van bv 512 mb erg snel vol.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...