Ga naar inhoud

Bestandsgrootte fotos JPEG


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb sinds kort een nieuwe digitale camera, Fuji Finepix a330. Deze camera heeft een resolutie van 3.2 megapixels. Mijn vorige camera was 2.0 megapixels en de grootte van de jpeg bestanden was ongerveer 630 kB. De fotos van mn nieuwe camera zijn echter 1.4 mB. Ik zou verwachten dat de bestanden door de (1.6x) hogere resolutie ongeveer 1 mB zouden moeten worden (1.6x630). Maar de fotos zijn dus nog veel groter, waardoor natuurlijk de geheugenkaart in mn camera een stuk sneller vol is, best jammer. Heeft iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Dat heeft te maken met de compressierate van de gemaakte foto's. Een goede camera past vaak minder sterke compressie toe, omdat er anders teveel (belangrijke) informatie in een foto verloren gaat. Minder sterkte compressie betekend automatisch grotere bestanden. Ik heb zelf een Powershot A80 4MP camera die foto's maakt van ergens tussen de 1,7 en 2,1 MB per stuk. Vandaar dat ik ook een 512MB geheugenkaart erin heb gekocht. Je kunt toch voor niet al teveel geld een andere, grotere geheugenkaart kopen?
Link naar reactie
Ik heb ook een 3.2 megapixel camera (Canon A70) en de grootte waar jij het over hebt komt overeen met die van mijn foto's. Je zult wel schema's hebben waarop je kunt aflezen in welke mate foto-bestanden toenemen in relatie tot het aantal megapixels. Misschien heeft iemand anders een linkje? Voor jouw camera heb je toch al gauw een geheugenkaartje van 256Mb nodig. Anders moet je 'm op een iets minder fijne instelling zetten, krijg je kleinere foto's.....maar ja, daarvoor ga je natuurlijk niet van 2.0 naar 3.2 :wink: .
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Ik weet niet, of de Finepix van TS een panoramafunktie heeft, maar als dat zo is, dan wordt deze funktie alleen ondersteund door XD kaarten van Olympus. 128 MB kost ongeveer 55 euro. Bij mijn weten hebben XD kaarten een kortere toegangstijd, dan de overige geheugenkaarten, maar de ontwikkeling gaat snel en kan mijn bewering al weer achterhaald zijn. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...