Ga naar inhoud

foto vergroten (aantal dpi)


Aanbevolen berichten

a) Dat heeft niks met het aantal kb's te maken :-? b) Dat kan meestal bij Edit-->Image Size of Image-->Image Size, maar bedenk je wel dat je een afbeelding van 200x200 px van redelijke/lage kwaliteit, nooit mooi zult krijgen als je hem ver uitvergroot... Bedenk je wel dat printers niet onbeperkt veel DPI aankunnen (dots per inch).
Link naar reactie
Het aantal DPI is niet per definitie bepalend voor de afdruk grootte. Een foto van 2200x1700 pixels wordt op een resolutie van bv. 200 DPI zo groot als een A4-tje afgedrukt. Stel je 'm echter in als 400 DPI, dan wordt ie echter 14x11cm. In beide gevallen is de hoeveelheid informatie gelijk, alleen zal de kwaliteit van de 2e foto waarschijnlijk wat hoger zijn (minder korrelig). Een goede vuistregel voor het afdrukken van hoge kwaliteit foto's is ongeveer 300 DPI. Daarboven heeft meestal niet veel zin, want de meeste printers kunnen niet zoveel met een nog hogere resolutie (ondanks het aantal DPI dat de printerfabrikant opgeeft). Daaronder krijg je - afhankelijk van het aantal DPI - zichtbaar slechtere foto's. Vandaar dat er altijd een minimaal aantal Mpixels voor een bepaalde grootte van een foto wordt aangeraden. Met een gratis tool als [url=http://www.irfanview.com/]IrfanView[/url] kun je het aantal DPI van een plaatje instellen. Dat veranderd dus niks aan de kwaliteit of de grootte van het fotobestand zelf (bestandsomvang en aantal pixels blijft gelijk), het zegt alleen iets over hoe ie afgedrukt moet worden. Een foto die uit weinig pixels bestaat kun je softwarematig vergroten, maar dat gaat - afhankelijk van hoever je 'm oprekt - ten koste van de scherpte. Er worden nl. pixels 'bijgefantaseerd' (interpolatie). In dat geval wijzig je wel de bestandsgrootte en het aantal pixels. Beide bewerkingen vindt je in Irfanview onder [i:2c9c08fd88]afbeelding>grootte wijzigen[/i:2c9c08fd88]. Vergeet niet de Nederlandse taalmodule voor Irfanview te downloaden.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ik denk dat je voor mooie afdrukken toch rekening moet houden met het volgende: Een plaatje op je scherm met 180 dpi ziet er aardig uit. Ook als je bij het vergroten het aantal dots per inch gelijk houdt zal het bij het afdrukken tegen vallen. Het omhoogbengen van het aantal dots per inche zal wel wat, maar niet veel helpen. Immers je oorspronkelijke plaatje was niet beter. De beeldpunten staan te ver uit elkaar en wat software in principe doet is de "gaatjes" dichtsmeren. Het is niet voor niets dat negatefscanners vanaf zo'n 2700 dpi werken.
Link naar reactie
[quote:d379924f16="sjouwer"][quote:d379924f16="h.enk"]Het is niet voor niets dat negatefscanners vanaf zo'n 2700 dpi werken.[/quote:d379924f16]ik eb altijd met een negatiefscanner gewerkt met 1800 dpi. en kreeg al goede resultaten van +- 1200 x 1800 van een dia (negatief) en zat nog geen eens op het maximum[/quote:d379924f16] Hmm, En ik was al bang dat iemand me om de oren zou slaan met een 4000 dpi scan :wink: Ik heb zelf een wat "bejaarde" nikon coolscan II LS-20 goed voor dia's maar een draak van een ding met negatieven [strookjes van 6 in een frame en per 3 keren]. Wel een troost dat er nog geen enkel digitale camera tegen op kan :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...