Ga naar inhoud

Resolutie scanners


Aanbevolen berichten

In Computer!Totaal worden op blz 50 scanners besproken. De meeste scanners hebben een resolutie van 1200 x 1200 dpi. Er ziin er ook met 600 x 1200 en 1200 x 2400. Is dit slechter cq beter dan 1200 x 1200? En waarom is dit verschillend? De HP Scanjet 3670 kan dia's scannen met 1200 x 1200 dpi = 472 x 472 dpcm. Een dia meet 2.50 x 3.50 cm. Normaal gesproken wordt dit uitvergroot naar een foto van 10 x 15 cm De resolutie wordt na uitvergroting : (472x2.50/10.00 = 118) x (472x3.50/15.00 = 110) dpcm = 299 x 279 dpi In dezelfde Computer!Totaal wordt op blz 18 een resolutie opgegeven van 300 dpi voor een goede afdruk kwaliteit. De bovengenoemde 279 ligt daaronder. Als ik alles goed interpreteer, zou een scanner met 1200 x 2400 dpi in dit geval een betere keuze zijn. Voor ons foto-amateurs is dit verschil te verwaarlozen. Het gaat mij echter om de juiste vaststelling. Reken ik goed, of maak ik ergens een fout? Kan iemand op bovenstaande vragen een antwoord geven? Bij voorbaat dank. Sjak Boot
Link naar reactie
Resolutie is niet meer dan een specificatie. Het kan zijn dat een scanner met een lagere resolutie een beter bestand oplevert, dan een met een hogere. Daarnaast komen nog zaken als helderheid en kleurechtheid aan de orde. Vooral huidskleur is moeilijk voor diverse scanners. Ook software verschilt erg in gebruikersvriendelijkheid, instelmogelijkheden, en resultaat. Ben je van plan om veel dia's of negatieven te scannen, neem dan een aparte negatiefscanner. Deze leveren veel betere resultaten. 300dpi is echt te weinig voor foto's. 600dpi is al een stuk beter. Tenminste als je weer wilt gaan afdrukken. Voor beeldscherm is 100dpi ruim voldoende.
Link naar reactie
Gerben, Als ik je goed begrijp, is een scanner van 1200 x 1200 voldoende voor het scannen van documenten en (mits van een beetje formaat, bv A5) van foto's, plaatjes, ed. Ik heb me waarschijnlijk van de wijs laten brengen door de HP-scanner 3670, die ook dia's kan scannen, maar waar je eigenlijk niets mee kunt doen. Rest nog de vraag : waarom zijn er scanners met 600 x 1200, 2400 x 1200, of nog andere asymmetrische dpi's? In ieder geval bedank voor je moeite. Sjak Boot
Link naar reactie
Asymmetrisch heeft te maken met het simpele feit, dat in de ene richting de resolutie technisch eenvoudiger is op te voeren dan in de andere. De praktische waarde is niet zo groot, ga maar uit van de laagste van de twee. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is met HP. Ik heb hier eentje van een aantal jaren oud, was ooit obsceen duur, scant vrij goed, maar de software is niet je dat. Heel simpel en gebruikersvriendelijk, maar zodra je zelf iets wilt instellen, heb je het gedonder in de glazen. Zo goed als onmogelijk om dan een goed resultaat te krijgen. Ik hoor goede verhalen over Canon scanners. Deze zijn bovendien mooi en erg compact.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...