Ga naar inhoud

Kalibreren


Aanbevolen berichten

Mijn vraag is simpel, ik hoop het antwoord ook! Ik wil graag dat zowel de kleuren van photoshop als de kleuren van mijn printer, scanner en digitale camera altijd in overeenstemming met elkaar zijn. Nu is vaak het geval dat bijvoorbeeld een geprinte foto er qua kleur best wel anders uitziet dan op het beeldscherm. Mijn... printer: HP Deskjet 840 C scanner: Epson 640 U camera: canon Powershot A70 monitor: proview Oscar
Link naar reactie
Antwoordt is inderdaad heel simpel. Kan niet. :wink: Ik wil ook nog wel even kort uitleggen waarom. Een foto bewerk je op je beeldscherm in RGB kleuren terwijl afdrukken gebeurd in CMYK kleuren. De kleuromvang van CMYK is kleiner dan die van RGB. Als de printer bepaalde kleuren niet kan weergeven, worden ze automatisch vervangen door kleuren die daarbij in de buurt liggen. Professionele fotozaken maken afdrukken op fotopapier met een laser. Deze foto´s komen daardoor wel heel dicht in de buurt van het origineel. Of het maar voor lief nemen of naar een fotozaak/centrale dus! (EDIT: of dat van teacher eerst maar eens proberen!)
Link naar reactie
[quote:3275635f14="DBP"]Antwoordt is inderdaad heel simpel. Kan niet. :wink: Ik wil ook nog wel even kort uitleggen waarom. Een foto bewerk je op je beeldscherm in RGB kleuren terwijl afdrukken gebeurd in CMYK kleuren. De kleuromvang van CMYK is kleiner dan die van RGB. Als de printer bepaalde kleuren niet kan weergeven, worden ze automatisch vervangen door kleuren die daarbij in de buurt liggen. Professionele fotozaken maken afdrukken op fotopapier met een laser. Deze foto´s komen daardoor wel heel dicht in de buurt van het origineel. Of het maar voor lief nemen of naar een fotozaak/centrale dus! (EDIT: of dat van teacher eerst maar eens proberen!)[/quote:3275635f14]Mee eens. Ik nam een poosje geleden een kijkje op een grafi-media bedrijf. Daar hebben ze apparatuur staan waar je als gewone gebruiker wel even staat te watertanden. In elk geval hadden ze daar die mogelijkheid van calibreren wel. Ze hadden dan ook printers staan met alle kleuren, dus zowel rgb(z) als cmyk. Als je een schip vol geld hebt, is het dus wel terdege mogelijk. Jan de Boer PS: Overigens is het kleurenpatroon van een gewone HP-inktjet volgens mij Rood-Geel-Blauw.
Link naar reactie
Jeetje... Het is CMYK ( Cyaan, Magenta, Yellow, Black ) Dit gebruikt je printer zowiezo altijd... En soms nog met Cyaan-Light, Magenta-Light en Black-Light. CMYK zijn voor full color druk de 4 drukkleuren.. Kijk maar eens onder een pak melk ;-). Ook PMS of Pantone kleuren zijn opgebouwd uit deze (zuivere) mengkleuren [img:93b8c33491]http://www.cas.umt.edu/sfdesigns/graphic_manual/gifs/cmyk.jpg[/img:93b8c33491] RGB zijn monitor kleuren. Rood Groen Blauw. Wanneer je een ontwerp maakt in RGB wordt het via je printer-driver opgesplitst in CMYK.. RGB is niets anders dan een optische kleurmenging dmv licht. [img:93b8c33491]http://www.cas.umt.edu/sfdesigns/graphic_manual/gifs/rgb.gif[/img:93b8c33491] Gr. J-P
Link naar reactie
Okee mensen, Bedankt voor jullie reacties. Ik zie wel dat het niet zo simpel is als ik hoopte. Toch dacht ik dat het met photoshop (7) wel mogelijk was om een en ander in te stellen (zoiets heb ik iig opgevangen). Ik weet ook het instelscherm wel op te roepen (edit =>color settings) maar ik heb geen idee hoe dit allemaal werkt. Groet Oscar[/img]
Link naar reactie
[quote:2fc7df3b48="oscarvankeulen"] Ik weet ook het instelscherm wel op te roepen (edit =>color settings) maar ik heb geen idee hoe dit allemaal werkt. Groet Oscar[/img][/quote:2fc7df3b48] eerst je monitor: rechts klikken op bureaublad> eigenschappen> instellingen> geavanceerd> kleurbeheer; toevoegen, zoeken naar sRGB color space profile. configuratiescherm> printers etc.> rechtsklikken op je printer> eigenschappen> kleurbeheer en weer sRGB toevoegen. Dit doe je ook voor je scanner en dan ben je al een stuk verder. t.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Een beetje laat maar ik wil het toch vermelden omdat ik denk dat een hoop gebruikers er niet van op de hoogte zijn; Met photoshop mee wordt er een beeldscherm calibratie tool bijgeleverd: Adobe Gamma , je vind het in het configuratie scherm. Daarmee calibreer je de monitor in ieder geval heel behoorlijk, ik heb in het verleden wel tests gelezen tussen het gamma tooltje en een profie scherm calibrator (= een hardware apparaat) en de verschillen waren niet wereld schokkend, de conclusie was dat het hardware profie apparaat het welliswaar beter deed maar niet zoveel als de prijs deed vermoeden. En dat was toen: er zijn tegenwoordig redelijk geprijsde monitor calibreer tools waarmee je je eigen kleurprofielen kunt maken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb uit een buitenlandse test begrepen dat het apparaatje goed werkt.... Het heet de Color Vision Spider en het is een pc gekoppelde kleur temperatuurmeter, vroeger koste zo'n grapje gewoon een paar duizend gulden en meer, meestal ook alleen icm een bepaald merk monitor te koop. Dit ding kost €155, http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=101 Verkrijgbaar bij oa cameraexpres.nl http://www.kamera-express.nl/nieuws.asp?nieuws=26 [edit, er schiet me nog het nodige te binnen] wil je met het adobe tooltje het volle pond eruit halen dan helpen de volgende tips (uit eigen ervaring): Als je een foto vergelijkt met het beeldscherm dan is het belangrijk om te letten op het licht wat op de papieren foto valt; aangezien daglicht voortdurend wisselt zou je de keuze kunnen maken om naast je pc een klein daglicht tl-buisje te plaatsen en daar je foto's onder bekijken, een echte daglicht tl met 5500 graden kelvin licht is te krijgen bij de betere lampen winkel, moet wel meestal besteld worden en is wat duurder dan een "gewone" tl, koop pas daarna een armatuur: die daglicht tl's zijn maar in een paar maten verkrijgbaar. Vervolgens kun je tijdens het fotobewerken je monitor instellen op 5500 graden kelvin en calibreren met adobe gamma. Het kalibreren met adobe gamma moet je verspreid over een aantal keren over doen, naarmate je het vaker doet kom je steeds dichter bij een correct resultaat.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:c8b85404ff="rwilligen"] [edit, er schiet me nog het nodige te binnen] wil je met het adobe tooltje het volle pond eruit halen dan helpen de volgende tips (uit eigen ervaring): Als je een foto vergelijkt met het beeldscherm dan is het belangrijk om te letten op het licht wat op de papieren foto valt; aangezien daglicht voortdurend wisselt zou je de keuze kunnen maken om naast je pc een klein daglicht tl-buisje te plaatsen en daar je foto's onder bekijken, een echte daglicht tl met 5500 graden kelvin licht is te krijgen bij de betere lampen winkel, moet wel meestal besteld worden en is wat duurder dan een "gewone" tl, koop pas daarna een armatuur: die daglicht tl's zijn maar in een paar maten verkrijgbaar.[/quote:c8b85404ff] Weet je die maten toevallig ook of een site? Ik zit met "blauwe peertjes" te klooien
Link naar reactie
Jah, blauwe peertjes of "daglicht photo-lita" lampen(500 watt en eeerruuuug breekbaar) is het niet. Licht-technisch klopt het dan wel maar je hersens hebben moeite met het corrigeren van de blauwe zweem. Mijn eigen tl's liggen in de box, onder een heeeeele berg andere zooi, de doka is nu kinderkamer :cry: Ik heb , helaas voor jouw, geen zin om ze te gaan uitgraven, sorry. Maar als ik het zo moet gokken zou ik zeggen +/- 60 cm. Wellicht zijn ze er tegenwoordig ook langer/korter, ik weet het ook niet helemaal meer, tis al een tijd geleden dat ik de mijne kocht . Ik denk dat je toch het beste ff een goede lampenwinkel moet bezoeken. Ik heb de mijne destijds bij Primalicht (= een keten) gekocht. http://www.primalicht.nl/
Link naar reactie
[quote:682b7cd360="rwilligen"]Jah, blauwe peertjes of "daglicht photo-lita" lampen(500 watt en eeerruuuug breekbaar) is het niet. Licht-technisch klopt het dan wel maar je hersens hebben moeite met het corrigeren van de blauwe zweem. Mijn eigen tl's liggen in de box, onder een heeeeele berg andere zooi, de doka is nu kinderkamer :cry: Ik heb , helaas voor jouw, geen zin om ze te gaan uitgraven, sorry. Maar als ik het zo moet gokken zou ik zeggen +/- 60 cm. Wellicht zijn ze er tegenwoordig ook langer/korter, ik weet het ook niet helemaal meer, tis al een tijd geleden dat ik de mijne kocht . Ik denk dat je toch het beste ff een goede lampenwinkel moet bezoeken. Ik heb de mijne destijds bij Primalicht (= een keten) gekocht. http://www.primalicht.nl/[/quote:682b7cd360] Heb me na jouw bericht van wat luiheid ontdaan en inmiddels dit gevonden (TL wat naar onderen): http://www.alecs.tv/2003gi/artikelen/97daglicht.html bezorgen blijkbaar ook per post. Bedrijfsgegevens: http://www.alecs.tv/2003gi/bedrijfsgegevens.html Dus in vrijwel alle lengten. Wordt nu even puzzelen wel(ke) armatu(u)r(en) geschikt is(zijn). Zeg nu zelf wie wil er reflectie in monitor :D
Link naar reactie
Ik had nog wel (heel) even gezocht maar vond zo 1-2-3 niets zinnigs.. De link van je ziet er idd wel goed uit, redelijke prijzen, ik herrinner me vaag iets van 55 gulden oid. Denk je er wel om dat je verifieerd dat de lamp 5500 Kelvin is? De term "daglicht" is er 1 die zeer wijd interpreteerbaar is, meestal wordt er mee bedoeld dat de lamp een continu spectrum heeft ipv de bij een gasontladingslamp gewoonlijke piek-spectrum. Continu spectrum: de lamp levert een gelijkmatige hoeveelheid licht over een gebied van bv 3000 tot 8000 kelvin(=gemiddeld 5500 K) Piek oftwel een niet-continu spectrum: 99.9 % van al het licht van de lamp wordt geproduceerd in pieken op 1 of meerdere specifieke lichtgolflengtes; bv zo'n oranje natrium straatlamp welke precies op 1 golflengte licht produceerd "daglicht" varieert van dik 9000 kelvin om 12:00 middag met bewolkte hemel tot 3800 kelvin bij zonsondergang.... Denk je om: de reflector en rooster? : moet aluminium zijn anders gaat je prachtige daglicht zwemen in de kleur v/d reflector. Evt de reflector bekleden met goed gekreukeld alu folie is een goed/kope oplossing die bovendien het licht mooi spreid. Opwarmtijd?--> zeker 15 minuten voordat de kleur stabiel wordt. Mogelijke andere bronnen: aquariums-terraria-vogel voliere's-daglicht terapie (vitamine tekort) of ; vond ik nog : http://www.fotoflits.com/content/produkten/digital_light.html Er is overigens van Philips een licht-catalogus ( 5 cm dikke pocket-pil) waar zeer uitgebreide info staat over daglicht lampen. Ik mocht hem destijds lenen v/d lampen winkel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...