Ga naar inhoud

Horizontale en verticale strepen vervormen


Aanbevolen berichten

Een opname gemaakt van verticale of horizontale strepen, denk aan jalouzieen en strepen in een zonnescherm, onder een schuine hoek vertonen vervorming op het beeldscherm, maar ook op de afdruk. Het effect doet zich voor bij gescande negatieven in mijn negatiefscanner en bij afbeeldingen gemaakt met een digitale camera. Opvallend vind ik, als ik zo'n opname uitvergroot, het effect verminderd of zelfs verdwijnt. Bij het verkleinen neemt de vervorming juist toe. Is hier sprake van moire of interferentie. Wat is eer aan te doen, behalve dan rekening houden bij de opname/fotografie zelf? Is er correctie achteraf mogelijk?
Link naar reactie
Hoi, Probeer eens een vervaag gereedschap van een foto bewerkings programma. Iets als Photoshop of Paintshop Pro. Als je het plaatselijk vervaagt (dus daar waar je er last van hebt :-) ) Kan het misschien onopvallend verholpen worden. Probeer eerst met minimale instellingen te werken. Te vaag is ook lelijk natuurlijk :-) Misschien is het net genoeg om je printer een standje te geven.. Succes! Gr. J-P
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb nu een conventionele afdruk laten maken van mijn een negatief. Op de foto zijn geen hinderlijke vertekeningen waarneembaar op de zonnenschermen met verticale strepen. Maar éénmaal de foto gescand zijn ze er weer. We beschouwen het maar als een cosmetische onhebbelijkheid van een digitaal uitgevoerde scan. Met de tip vervagen J-P is helaas niet een goed resultaat te behalen, toch bedankt voor de tip. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...