Ga naar inhoud

[4MP Camera] Zelf foto's afdrukken


Aanbevolen berichten

Ik heb een Canon A80 digitale camera, waarmee ik eigenlijk standaard gewoon op de hoogste resolutie foto's maak. Dat betekent dat mijn foto's 2272x1704 pixels meten bij een resolutie van 72 DPI, althans, zo komen ze uit de camera. Maar wat als ik ze zelf wil afdrukken op een standaard foto formaat (is dat 10 x 13,3 cm?)? Op een resolutie van 72 DPI wordt m'n foto veel te groot natuurlijk. Ik gebruik in dit geval Irfanview om af te drukken. Ik kan ervoor kiezen om m'n foto te resizen. Wanneer ik een formaat van 10 x 13cm wil afdrukken en ik wil zo min mogelijk kwaliteit verliezen, moet ik dan de DPI waarde instellen zodat de foto in pixel afmetingen gelijk blijft? In dit geval betekent dat dus dat ik van 2272x1704 @ 80.15 x 60.11 cm @ 72 DPI naar 2272x1704 @ 13,33 x 10 cm @ 433 DPI moet resizen? Zit ik in de juiste richting, of moet ik dit anders oplossen? Is hier een soort van standaard formule voor? Hoe doen foto-shops dat eigenlijk? Tips? Edit: Vergeet ik bijna te melden dat de printer waar dit alles op dient te gebeuren een Canon I550 is; Niet de beste foto printer in de markt, maar ik ben er best tevreden over.
Link naar reactie
Je zit goed hoor. Hoewel die 433 Dpi wel erg aan de hoge kant is (zelfs voor proffesioneel drukwerk. Als he de foto naar 300 dpi brengt heb je zelfs genoeg informatie om de foto te laten gebruiken voor drukwerk met een (foto) raster van 150 lijnen per inch. Maak je dus geen zogen, bij een te lage resolutie is het regeltje dat wat er niet in zit ook niet geprint zal worden. Bij een te hoge resolutie zal het afdrukken (berekenen van de foto) wat langer duren. Raster lineatuur maal twee is de regel voor offste druk. Dus bij een raster van 150 lijnen per inch een foto met 300 DPI. Bij een raster van 133 lijnen per inch is een foto met 266 pixels per inch voldoende. Greetz bye mike
Link naar reactie
Dank je voor de reactie. Ik dacht al wel dat ik enigzins in de goede richting zat, maar twijfelde. Ik moet dus iig even uitzoeken wat de maximale (mechanische) resolutie van mijn printer is, en dan zou in principe 2x die resolutie de optimale instelling moeten zijn...? Nou vindt ik dit in de secs terug: [quote:03a1296440] Afdrukken van illustraties: Gegevensindeling: Uitgebreide modus van Canon: Afbeelding in raster ingedeeld Resolutie: Uitgebreide modus van Canon: 300, 600, 1200, 2400 en 4800 dpi Printkop: Zwart: 320 spuitmondjes (600 dpi) Cyaan, Magenta, Geel: 256 spuitmondjes (1200 dpi)[/quote:03a1296440] Maar volgens mij is dat lichtjes overdreven: als je gaat nameten hoeveel inktdruppels er daadwerkelijk per inch gespoten worden , dan zal dat wel meevallen. Mag ik er vanuit aan dat 300 DPI dus ruim voldoende is? De reden dat ik in eerste instantie 433 DPI had gekozen is dat ik dan geen aantal beeldpunten 'verlies' bij het afdrukken van een normaal foto formaat.
Link naar reactie
[quote:cbec357839="krammer"]Als je de Canon Printer I550 hebt, heb je ook het bijbehorende programma: Canon Easy Photoprint, staat ook op de CD. Je kan daarmee in alle formaten afdrukken etc. Zonder dat je iets hoeft te berekenen. Heb je 'n 2:3 instelling op je camera dan is het helemaal makkelijk. Succes.[/quote:cbec357839]Daar had ik helemaal niet aan gedacht! Ik heb nl. alleen maar de printerdriver geïnstalleerd destijds. Ik zal het eens uit gaan proberen, bedankt voor de tip. Wat bedoel je trouwens mer 2:3 instelling? Een lagere resolutie?
Link naar reactie
De meeste digitale camera's hebben 'n beeldverhouding van 4 x 3, omgerekend krijg je dan 'n verhouding van 15 x 11,25. Breng je deze foto's naar 'n fotocentrale, dan mis je (bijna) altijd 'n stukje aan de boven- of onderkant. Dit omdat de foto's in het formaat 15 x 10 worden afgedrukt. Dus in plaats van 11,25 wordt het 10 in de hoogte. Heb je 'n camera zoals bij mij de Kodak DX6440 dan kan je het formaat instellen op de verhouding 3 x 2 dus omgerekend 15 x 10 cm. Je mist, dus, ook bij het door mij genoemde printprogramma niets in de hoogte, ook niet als je kiest voor borderless printen. Als 'n foto met de verhouding 4 x 3 print mis je ook 'n stukje. Je kan dan beter de foto met 'n fotoprogramma bwerken. Ik hoop dat je e.e.a. begrijpt. Je kan overigens op de site van Canon nieuwe drivers voor de Canon I550 downloaden. Versie: 1.62a. Succes Jos
Link naar reactie
Dag Jos, Uitgaande van de eerder genoemde resolutie van mijn foto's kom ik idd op een 4:3 verhouding uit. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dat idd met het gangbare fotomaat (15x10) niet uitkomt. Vreemd eigenlijk, dat er niet gewoon een universele standaard is. 4:3 is toch ook bv. de normale beeldverhouding voor TV's. Volgens mij mis ik die instelling op mijn verder uitgebreide A80. Nou ja, so be it. Ik heb idd al versie 1.62a van de betreffende printerdriver geïnstalleerd.
Link naar reactie
je hebt bij de analoge fotografie een verhouding van 36 x 24 kort gezegt 3 : 2 (als je beide door 12 deelt kom je er) voor de tv en beeldschermen kom je op een verhouding van 4 : 3 svga is 800 x 600 (delen door 200 kom je er) dit strookt niet met de afdrukken welke de verhouding hebben van 3 : 2 vaak is wel een vergroting weer 4 : 3 denk b.v. aan 40 x 30 cm al doet men de laatste tijd ook hier de verhouding van 3 : 2 (45 x 30) om de annaloge fotograaf tegemoet te komen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...