Ga naar inhoud

Krom trekken fotopapier


Aanbevolen berichten

Kortom, allemaal gelul! (sorry). Papier heeft een looprichting (deze ontstaat bij tijdens de productie). Papier bestaat uit vezels, als daqn niet van katoen, cellulose e.t.c.. Die vezels vervormen in de breedte beter als in de lengte (daarin worden ze tijdens de productie toch al vervormt). Dus zal er na het printen een vervorming van het papier plaats vinden. greetz bye mke
Link naar reactie
Kijk! Mike weet waar hij het over heeft... Het ligt eraan hoe het van de rol wordt gesneden.. Met een beetje pech heb je het laatste stukje rol (waar dus de meeste kromming in zit. Daar komt dus de looprichting het duidelijkste naar voren. Vaak bij goedkoper papier een probleem. Verder heeft vocht (inkten dus) en het opdrogen daarvan ook invloed op de papier vezel. Gr. J-P
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hoi, Ik kreeg de volgende email van de heer Prins: [i:b801eb596e]Hallo, Papier is hygroscopisch. Het neemt dus vocht op. Dus gaat krullen. Als papier aan 1 kant warm wordt (kamertemperatuur) dan verdampt het aan de voorzijde en gaat krullen. Dat gebeurt ook bij vochtig papier in de laser printer. De muur is koud en geeft vocht af. Een stukje tempex tussen de muur en de kalender zorgt ervoor dat de kalenderr op kamertemeratuur blijft ,geen vocht op neemt uit de muur en dus gaat krullen. met vriendelijke groet, een ondernemer uit het papiervak.[/i:b801eb596e] Ik kan het waarderen dat mensen informatie toedienen mbt forum onderwerpen. Helaas ben ikzelf niet bezig met dit onderwerp dus plaats ik het voor de volledigheid maar hier. Ik wil er wel bij toevoegen dat het natuurlijk afhangt van waar de kalender hangt, wat de fabrikant is, welke inkten gebruikt worden, en hoe zwaar de bedrukking is. Doormiddel van nieuwe technieken wordt er steeds meer gebruikt gemaakt van een syntetisch matriaal voorzien van een hechtcoting voor de inkten. Dit ivm met de chemische reactie van het papier naar de inkt toe waardoor er een betere lichtechtheid en vochbestendigheid toetreed. Met andere woorden. Het papier speeld hier een hoofdrol in. Nu weet ik niet of meneer Prins ook werkt met inktjet gecoat papier. Dit heeft namelijk een andere werking als papier dat geschikt is voor toner systemen waaronder laserprinten. Ik ga er dan ook vanuit dat laserprinten geen direkte oplossing is voor prive gebruik omdat het onbetaalbaar is vergeleken met de huidige inktjet technieken. Papier is natuurlijk een natuurprodukt en gevoelig voor meerdere omstandigheden. Bij deze dank voor de aanvulling van dit onderwerp. Gr. J-P
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...