Ga naar inhoud

vraagje over resolutie


anoniem

Aanbevolen berichten

sinds kort ben ik (na aanschaf van een digitale camera) aan het photoshoppen geslagen. ik heb een vraag over de resolutie van foto's. als ik de opgeslagen afbeeldingen bekijk met infranview en de informatie van de beelden opvraag dan blijkt de resolutie van de verchillende bewerkte foto's te verschillen. soms geeft infranview in het venster waarin de resolutie staat geen waarde aan, soms 96 x 96 of bijvoorbeeld 240 x 240. bij de groote van het bestand geeft ie steevast 3072 x 2048 beeldpunten aan. ik ben me er niet bewust van dat ik die resolutie ergens heb iingesteld. ik werk met jpegs in de hoogte kwaliteit. wie heeft een verklaring voor het feit dat er schijnbaar verschillende resoluties zijn onstaan? alvast dank voor de reacties gr ad
Link naar reactie
Een foto is eigenlijk een verzameling 'gekleurde vierkantjes' (pixels) naast mekaar - iets zoals een foto in een krant. (bekijk die maar met een vergrootglas en je begrijpt wat ik bedoel) Ik zet even twee situaties naast mekaar: a. je moet van rood naar wit een overgang maken maar je mag maar over 10 van die vierkantjes beschikken. Je hebt dan links een volledig wit en rechts een volledig rood vierkantje/pixel en ertussen 8 verschillende soorten 'rose' b. idem als a, maar je mag over 100 van die pixels beschikken. Tja, dan heb je wel 98 verschillende soorten rose Het is dus als een schilder die je laat schilderen a. met 10 verschillende kleuren en b. met 100 verschillende kleuren. Welke schilderij is het fijnst, meest gedetailleerd? En resolutie heeft dus met het aantal van die pixels te maken. Weinig pixels= weinig verfijnd, veel pixels (hoge resolutie) = veel meer verfijnd. En met het instellen van de kwaliteit geef je eigenlijk aan welke resolutie je wil gebruiken. (hoge kwaliteit vraagt een grotere resolutie en dus ook een groter bestand)
Link naar reactie
leuke uitleg passer..en nu jpeg (en andere compressieformaten) erbij... Als je die rij met roze pixels van passer twee keer in een foto hebt (bijvoorbeeld, van wit naar rood en weer terug naar wit), dan zegt de jpeg compressie, oke, van die rij zijn pixel 3,5 en 8 ongeveer dezelfde kleur. Dan maakt hij daarvan een gemiddelde kleur. Een bitmap beschrijft iedere kleur van elke pixel, een JPEG beschrijft de pixels van dezelfde kleur in 1 keer. Daardoor wordt het bestand kleiner... Verhoog je de compressie dan wordt bijvoorbeeld ook pixel 2, 4 en 7 dezelfde kleur. Bestand wordt dus nog kleiner, maar er kan ineens een groot kleurverschil optreden...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...