Ga naar inhoud

van photoshop naar illustrator...


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ben een leek op het gebied van Illustrator. Ik heb in Photoshop een tekstje bewerkt (tekst verdraaien; stijl 'poort', horizontaal buigen en horizontaal + verticaal vervormen). Kan ik deze in Photoshop gemaakte tekst kopieren/importeren/gebruiken in Illustrator, op zo'n manier dat het een vector-gebaseerd, schaalbaar bestand wordt? Is dit op enige manier mogelijk? Ik kan de tekst wel van Photoshop kopieren en plakken in Illustrator, maar dan kan ik niet onbeperkt schalen zonder kwaliteitsverlies... (Ik kan wel rechtstreks in Illustrator een 'golvend' pad maken waarop de tekst loopt, maar dan krijg ik de horizontale en verticale vervormingen niet zoals ik ze wil...) Alvast bedankt! René.
Link naar reactie
Mooi onderwerp: Twee verschillen, Pohotoshop werkt met pixels, dat zijn vlakjes die een kleur krijgen. Het aantal vlakjes dat PhotoShop op een vierkante centimeter/inch set is bepalend voor de output (afdruk) Als je een afbelding van PhotoShop met een resolutie van 72 DPI (puntjes per inch (beeldscherm kwaliteit)) wilt afdrukken met een hoge resolutie (drukwerk) dan krijg je een beetje een blokkendoos effect. Of je moet de afbeelding verkleinen (dan neemt de resolutie toe) Illustrator werkt met rekenkundige formules (vector graphics). Deze kunnen zonder verlies vergroot en verkleidn worden. Er zijn dus eenvoudig gezegt twee soorten (EPS ) bestanden. EPS-PIxel (resolutie gebonden) en EPS-Vector (resolutie onafhankelijk). Het is wel mogelijk om je PhotoShop tiff of eps in illustrator te importeren maar je bent en blijft afhanklijk van de resolutie van je PhotoShop bestand. GReetz bye mike
Link naar reactie
Hoi, Photoshop werkt dus WEL met vectoren. Alleen noemen ze het dan Paths.. Een omslachtige manier zou zijn: 1 Bestand maken op een hoge resolutie. 2 Wat je in vectoren wil laten omzetten selecteren met het toverstafje 3 selectie omzetten naar vectoren/paths via het Path tabblad. (je moet onderin het tabblad het rondje met het "dakje" aanklikken. 4 Ga naar >>File>>Export>>Paths to illustrator 5 Openen in illustrator en de vectoren invullen met een kleur. Ik zei dus al, omslachtig... Hoe hoger de resolutie, des te beter de hoekjes worden omgezet. Dit is namelijk geen schone manier ivm de vele overbodige ankerpunten. Maar het is wel een antwoord op je vraag :) Gr. J-P
Link naar reactie
Hoi, Je moet in Illustrator een slectie trekken met het zwarte pijltje door te slepen ruim over de paskruisjes... Als de selectie staat, moet je met het color tabblad de kleur wijzigen. Hij staat nu waarschgijnlijk op een wit vakje met rode streep. Dat moet dus een kleur worden... Het heeft op zich weinig met EPS te maken. Succes! Gr. J-P
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ik wil hier even op inhaken: Ik heb in PhotoShop een sticker ontworpen in 600 dpi. Als ik de sticker als .ai naar de drukker stuur, schellt dit mij €20,- in zetkosten. Rechtstreeks openen in Illustrator geeft niet het gewenste resultaat, maar kan dit op een andere manier (of heb ik net hierboven over het antwoord heengelezen :oops: )
Link naar reactie
Als je een sticker ontwerpt voor bijvoorbeeld autobelettering. Dan gebruiken ze vectoren om de plotters aan te sturen bij het snijwerk. Ik weet dus niet wat photoshop met export bestanden doet die bv als .ai opgeslagen worden. Dat je de sticker op 600 dpi hebt gemaakt maakt niks uit. Tenzij je de sticker laat drukken. Dat was nog niet helemaal duidelijk.. Bij vectoren gaat het grotendeels om verhoudingen en formaten. Ikzelf gebruik illustrator ook wel eens voor drukwerk. Zeg maar als een vervanger van Quarck. Beetje fout misschien, maar met mijn vriendje photoshop erbij komt er altijd wel goed werk uit :) (in dit geval heeft DPI weer wel wat met de bestanden te maken..) Gr. J-P
Link naar reactie
[quote:6fe40457a9="J-P Le Conte"]Hoi, Je moet in Illustrator een slectie trekken met het zwarte pijltje door te slepen ruim over de paskruisjes... Als de selectie staat, moet je met het color tabblad de kleur wijzigen. Hij staat nu waarschgijnlijk op een wit vakje met rode streep. Dat moet dus een kleur worden... Het heeft op zich weinig met EPS te maken. Succes! Gr. J-P[/quote:6fe40457a9] Het is alweer even geleden (drukdrukdruk), maar met deze uitleg is het me inderdaad gelukt. Bedankt! René
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...