Ga naar inhoud

Hoe kan ik dit probleem met scanner kwijt raken..


anoniem

Aanbevolen berichten

Sommige scanners hebben ook driver programma's waar een "Media" instelling staat. Dan "blurt" de scanner de pixels weg. Je hebt niet perse een duur programma als photoshop nodig. Je moet in ieder geval op zoek gaan naar een blur of vervaag tool. Dit is voor het mooiste resultaat. Andere mogelijkheden zijn of standaard filters of gokken op de scanner resolutie. (dit heeft bij mij nooit goed gewerkt. Ik ben dan ook wel kritisch over het eindresultaat..) Gr. J-P
Link naar reactie
Hey, Wat J.P.Le Conte schrijft dat klopt. De manier van Tupacrulezz heet klonen en haalt geen moiree weg. Sommige scanners hebben de mogeijkheid om te ontrasteren. Dit gaat niet altijd goed. de mate van ontrasteren is... afhankelik van het raster. Als er een raster is gebruikt van b.v. 120 lijnen per inch dan is deze grover als een raster van 170 lijnen per inch. Kijk maar eens naar het raster in de krant en een duur tijdschrift. Je hebd dus meerdere manieren nodig om te ontrasteren. Een fijn raster kun je op de dubbele resolutie in scannen, vervolgens iets vervagen en dan de resolutie terug brengen naar de gewenste grootte. Bij een grof raster word het wat moeilijker. Je kunt al beginnen het plaatje een iets onscherp in te scannen (transparant folie tussen de glasplaat en de foto), maar wel weer op dubbele resolutie, vervolgens weer spelen met vervaging resolutie terug brengen nar de gewenste en dan proberen de via verscherpen de scherpte een iets terug te brengen. Niet dat deze manier heilig is maar hij wordt veel gebruikt. Greetz bye mike
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Bij mij op de scanner (Twaindriver) zit de optie "descreen" deze doet precies wat jij wilt; lijntjes en pixels effenen! Soms is er ook een optie om de kwaliteit van het te scannen spul vooraf te bepalen met keuzes als; "newspaper", magazine, art magazine" etc. door de hoogste optie te kiezen heb je het minste last van strepen.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Waarschijnlijk het beste antwoord is: Het drukwerk heeft 4 rasterhoeken, de scanner heeft ook een scanhoek. De vier gedrukte hoeken staan dusdanig dat ze geen moire geven, ga je scannen, dan gebeurt dat meestal in een verkeerde hoek ten opzichte van de gedrukte rasters. MENSEN, MENSEN TOCH, HET ANTWOORD IS ZO SIMPEL: DRAAI HET IN TE SCANNEN PLAATJE ZODANIG DAT HET MOIRE EFFECT WEGVALT ! ! ! In de meeste gevallen kun je het moire effect BIJNA GEHEEL laten verdwijnen door het plaatje in de juiste hoek te draaien. Met een beetje geluk kun je dit in de preview van de scan al zien aan de donkere vlekken. Als je de juiste hoek gevonden hebt (kan zijn dat je het een paar keer opnieuw moet scannen om de juiste hoek te vinden), moet je het plaatje binnen het programma draaien zodat het weer rechtop staat en ja de rest kun je eigenlijk alleen fatsoenlijk wegkrijgen door het te blurren (Gausian Blur). De beste manier om te weten hoeveel je moet (kunt) Blurren(Gausian Blur), zet het plaatje op dusdanige grootte dat het op ware grootte van de te maken afdruk staat. Je moet dan net zo ver blurren tot er een minimale scherpteverlies optreed op ware grootte, DAT EN ALLEEN DAT, is je maximale blur. DPI ?, 600 DPI, waarom, omdat ik jaren en jaren en jaren met deze techniek heb gewerkt en geexperimenteerd. Ik heb voor een grote concertzaal gewerkt, voor ons drukwerk gebruikten we altijd de laatste cd hoes van de te komen band, en wat kregen we altijd van de boekingskantoren, jawel een gedrukt cd hoesje :-? . Hebben wij ooit moire effect op onze posters gehad ? ? ? NEE, NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIT, NOOIT EN TE NIMMER ! ! ! NEVER EVER ! ! ! Ik zou me dieeeeeeeeeeeep geschaamd hebben als het wel zo zou zijn. Draaien dus met scannen tot je de juiste hoek gevonden hebt :)
Link naar reactie
lol, ik zie dat nu pas dat Drifter ook zoiets zegt, je hebt gelijk maar, de drukhoek van drukwerk is niet altijd hetzelfde (wel de 4 kleuren ten opzichte van elkaar), dus de draaihoek ook niet. Maar het belangrijkste is dat moire voornamelijk optreed met de meest zichtbare kleuren, zwart en magenta en cyaan (weet de juiste volgorde niet meer), geel. als er veel geel en rood in de afbeelding zit zul je weinig moire krijgen, en moet je rekeninghouden met de hoek van geel en magenta. Zit er veel zwart in dan zul je met die hoek rekening moeten houden. Daarom :(, het bovenstaande verhaal blijft er is geen vaste hoek die je kunt gebruiken, je moet het per afbeelding met draaien proberen, niets aan te doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...