Ga naar inhoud

Getinte grijsschaal in Coreldraw 8


Aanbevolen berichten

Met de optie lens en getinte grijsschaal wil ik een afbeelding bewerken. Maar wat ik ook doe, het vakje kleur blijft grijs, zo ook de button toepassen. Als ik met rechts klik op de lens, dan wel een kleurenkaart, met de mogelijkheid, om die kleuren te activeren. Dat vind je terug aan beide zijden van de lensafbeelding. Ik kan ook nog klikken op bewerken, maar alles zonder effect. Wat doe ik fout? Ik wil foto's van sepia (oude foto-effect) voorzien.
Link naar reactie
> Ik wil foto's van sepia (oude foto-effect) voorzien. Dan hoop ik dat je Corel Photopaint bedoeld, of een ander foto bewerkings programma, CorelDRAW is nu niet echt een fotobewerkingsprogramma. Daar teken je vectors mee... In ieder geval klinkt het alsof er iets mis zit met het kleurenpalet. Als het DRAW8 is moet dat wel, want dan heb je die foto alleen maar kunnen importeren, en dan kun je hem niet bewerken. Advies : een fotobewerkingsprogramma gebruiken...
Link naar reactie
Ik heb ook Photoshop, wat ik doorgaans gebruik. Maar het verkrijgen van sepia-effect is dan gebruik maken van de kleurenmixer. Op zich absoluut geen probleem, maar bestaan er dan schema's, waarin combinaties staan vermeld, die leiden tot specifieke kleuren, zoals sepia? Ik ben met mijn analoge fototoestel gewend er een Sepiafilter(Cokin) voor te zetten en dan te fotograferen. Maar nu ik wat nadrukkelijker foto's in de PC bewerk zocht ik eigenlijk een softwarematig sepiafilter.
Link naar reactie
Voor photoshop zijn er wel plugin filters die dat doen, maar aangezien je geloof ik meer iets zoekt in een 1 knop situatie, kun je misschien beter Paint Shop PRO gebruiken. Dat heeft standaard (in ieder geval PSP8) een effect (PSP naam voor filter) dat sepia toning heet. Hier kun je met een slider instellen hoe sterk het effect moet zijn. Ook heeft het standaard een effect dat heet 'aged newspaper', doet ongeveer hetzelfde...
Link naar reactie
Oke, ik zat blijkbaar te slapen bij mijn eerste antwoord...(beste excuus dat ik kon verzinnen)... :wink: Je zei dat je Photoshop had, dus een tip voor Photoshop. Ik weet niet welke versie je hebt, maar de mijne is versie 7 (punt nog wat, vergeten hoe ver we zijn...) dat wil dus zeggen dat oudere versies het waarschijnlijk ook wel hebben, maar misschien met afwijkingen in de volgorde... Als volgt, open je document dat je van Sepia tonen wilt voorzien. Indien je de rollout menu 'history/actions/tool presets' niet standaard open hebt staan, druk je Functietoets F9, dat opent dat menu. klik op tab "actions", als het goed is heeft photoshop daar al standaard wat actions staan, maar ik ga er effe vanuit dat dat niet zo is...wat je zoekt is namelijk de 'image effects' actions...Als deze folder er niet staat, open je dat door op het kleine driehoekje te klikken net onder het kruisje om het menu te sluiten rechtsboven. Dan krijg je een selectielijst, en je selecteerd daarin de optie "LOAD ACTIONS", je krijgt dan een lijstje met actions te zien in een standaard windows filemenu, laad de actions set "Image Effects.atn" en klik ok... In het actions menu komen nu een heleboel actions te staan die met image-effects te maken hebben. Zo'n beetje op de helft vind je twee opties "SEPIA TONING", zowel 1 voor grayscale als 1 voor kleuren images. Het enige wat je hoeft te doen, is 1 van deze twee te highlighten, er voor zorgen dat er een vinkje in het eerste vakje staat, en dan onderin het menu het pijltje naar rechts aan te klikken, ziet er uit als een playbutton van een video of vergelijkbare dingen... Das alles, Photoshop loopt nu het actionscript af en veranderd je layer in een sepia toon... Lang verhaal voor iets simpels... 8)
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...