Ga naar inhoud

LPI en DPI in PhotoShop


Aanbevolen berichten

Kan iemand mij uitleggen hoe je van dpi naar lpi photoshop documenten om kan zetten of waar ik kan zien wat de lpi waarde is? Tevens vroeg ik me af wat pantone kleuren zijn... Ik moet namelijk een document aanleveren waar de pantone kleuren niet goed van zijn en hij moet ik lpi aangeleverd worden. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven? Tnx alvast :D
Link naar reactie
Blitz, LPI is het aantal lijnen per inch of te wel het aantal rasterlijnen dat de offsetplaat of film moet hebben om een foto op te bouwen. zodat je b.v. een foto kunt drukken. Het aantal lijnen per inc LPI is de helft van de resolutie van de scan. De foto heeft een aantal pixels per inche bijvoorbeeld 300. Deze is dus 300 DPI ([b:668c9daf17]D[/b:668c9daf17]ots [b:668c9daf17]P[/b:668c9daf17]er [b:668c9daf17]I[/b:668c9daf17]nche). De foto of scan is dus opgebouwd met een resolutie (pixels) van 300 x 300 DPI. Om dit te kunnen drukken mag de maximale LPI van het raster dus de helft zijn, dus 150 LPI. Kort om, voor een raster van 133 LPI hoeft de foto maar een resolutie van 133 x 2 = 266 DPI te zijn. Voor een raster van 100 LPI dus 200 DPI voor een raster van 36 LPI dus 72 DPI e.t.c Let wel dat ik het hierbij heb over het plaatsen van een foto op 100%, dus 1:1. Ga je de foto uitrekken dan VERLAAG je de resolutie, ga je hem verkleinen dan verhoog je de resolutie. Veel verhogen (verkleinen) kan vaak geen kwaad (de beeldinformatie van de foto neemt toe) maar bij erg uitvergroten krijg je op een gegeven moment de Pixels van de scan te zien. Vergeet ook niet dat een scan voor het drukken in of grayscale moet staan (voor zwart wit drukwerk) of in CMYK moet staan als je in kleur wilt gaan drukken. Sommige drukkers wijken hier van af als het kleur betreft omdat zij een RGB workflow hebben en de belichter de RGB informatie tijdens het belichten omzet naar fullcolour. Beter is om het op zeker te spelen en voor fullcolour in CMYK aan te leveren. Mocht je nog vragen hebben, we houden het in de gaten Greetz bye mike
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...