Ga naar inhoud

[PS7] Ander plaatje als layermask gebruiken?


Aanbevolen berichten

Het antwoord zal ongetwijfeld ook ergens onder F1 verstopt zitten, maar het zit in ieder geval verder verstopt dan 20 minuten zoeken :cry: Ik wil een masker aanbrengen op een layer. daarvoor maak ik dan een layermask aan, en kan dan dus naar hartelust met wit/grijs/zwart tinten experimenteren en krijg allerlei verschillende transparancies. Dat gaat allemaal goed. Maar nu zit ik met het volgend probleem: ik wil een ander plaatje als masker gaan gebruiken voor een layer. Ik denk: "simpel. Ik maak een layer mask aan, kopieer het plaatje dat als masker moet gaan dienen, en plak het in de layermask" Nou, zo simpel blijkt het niet te zijn. Wat ik ook probeer, in alle gevallen maakt PS een nieuwe layer aan en plakt daar mijn selectie in. En dat is nou juist niet de bedoeling. Misschien werkt het helemaal niet via het knip&plak principe, en zit ik helemaal op het verkeerde spoor? :roll: Dus hoe gebruik ik nou een ander plaatje als layermask? Ik heb al alle past opties uitgeprobeerd en een dikke 20 minuten door de help functie zitten zoeken, maar niks gevonden.
Link naar reactie
Zo ver was ik ook al. Dat was niet precies wat ik bedoelde, maar omdat ik dacht dat ik je misschien niet goed begreep, en weer in de help functie ging zoeken kwam ik alsnog bij het antwoord uit. Dus toch hartstikke bedankt :D :lol: Voor de archieven het antwoord: Een plaatje op een masker plakken kan, maar je moet de layermask dan wel met alt-click selecteren, en dus niet met een gewone click.
Link naar reactie
Hoi, Ik hoop dat we het over hetzelfde soort Masker hebben anders schiet dit verhaaltje ook niet echt op... 1 Open het plaatje wat je als layermask wil gebruiken in een appart Photoshop venster (dus niet plakken in het eerste P.S dokument) 2 Ga naar Image>mode>grayscale De kleurwaarde van je plaatje staat dus nu op zwart/wit (geen kleur dus) 3 Ga naar het Channel tabblad en klik met de muis op de zwart-wit layer terwijl je Ctrl indrukt. Alles wat zwart is veranderd nu in een selectie. Laat je niet misleiden want niet alles wordt aangegeven als geselecteerd terwijl dit toch het geval is. 4 Sleep de selectie met een selectie gereedschap (moet je aan hebben staan) naar het Photoshop venster van het bestand waar je het Layermasker wil hebben. 5 Plaats de selectie op de juiste plek doormiddel van de muis of de pijltjestoetsen. 6 Aktieveer het Photoshopmasker en voila! Zorg dat het Masker uitstaat wanneer je de selectie versleept van het ene naar het andere venster. Dit is vast niet de snelste manier maar zo kun je het wel oplossen. Succes. Gr. J-P
Link naar reactie
Ik heb het (nog) niet geprobeert, maar wat ik begrijp is dat ik dan een soort van "zwart-wit" masker krijg. M.a.w. 100% transparancy of 0% transparancy en niets daartussen(?) Simpelweg gezegd komt het effect wat ik wil(de) bereiken hier op neer: Je ziet een afbeelding voor je, en daar zie je vervolgens een andere afbeelding doorheen schemeren die louter uit transparancies bestaat. In de praktijk lijkt het dan soort half transparante zwartwit foto in de achtergrondkleuren. Mijn gezicht in het logo van mijn homepage is ongeveer wat ik bedoel. Ik wist toen nog niet hoe ik dat moest doen, dus heb het bij dit logo anders aangepakt, maar als ik het nu nog moest doen zou ik het met een masker oplossen. (witte ondergrond, blauwe tweede layer, foto als masker op de blauwe layer)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...