Ga naar inhoud

digitale foto --> wallpaper, korrel verwijderen


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb sinds kort een powershot G2 van Canon, maakt goede foto's. Maar toch zit er wat korrel in, als je een gewone buitenfoto maakt. Als ik zo'n foto als wallpaper gebruik wil ik hem eigenlijk nog cleaner en helderder krijgen. een klein fragment van de foto: (het was redelijk donker weer) [img:5f9e67b43b]http://www.xs4all.nl/~wbsoft/files/korrel.png[/img:5f9e67b43b] Mijn vraag is: wat is de beste strategie om die korrel er helemaal uit te krijgen (met name in de lucht, en andere behoorlijk effen vlakken). De scherpte moet natuurlijk niet inleveren. Ik denk bijv. aan die foto's die vaak op een iMac demo model te zien zijn. Ik heb al Gaussian Blur geprobeerd op een selectie, en daarmee bereik je aardige dingen, ook het veranderen van de curves verbetert het beeld maar ik ben gewoon erg benieuwd of er experts zijn die handige hints wat betreft die lichte korreligheid hebben. Ik werk zelf met The GIMP.
Link naar reactie
Waarschijnlijk ligt het aan de instelling van je camera. Met een onjuiste (manuele) instelling van o.a. de witbalans wordt de foto idd korrelig. Ik heb zelf ook een G2 en schiet met een 1024*768 resolutie haarscherp de mooiste plaatjes, gewoon met de instelling op 'auto'. Als voorbeeld een foto van mijn trouwe metgezel: [url=http://homepage.novi.net/tjeerd/zooi/100-0048_IMG.JPG]Mijn Citroën DS 23 IE [/url]
Link naar reactie
ligt niet aan de witbalans maar aan het feit dat de iso norm te hoog stond van de camera, (iso norm slaat op lichtgevoeligheid van de ccd), hoe hoger de iso norm (hoe gevoeliger) hoe meer je van dit ruis krijgt. Indien je photoshop hebt, geen probleem die optie zit er op om dat ruis weg te halen, indien niet nog geen probleem ga naar www.neatimage.com daar kun je een freeware versie van het prog downlouden en dit prog dient om zo'n ruis weg te halen, ik vind het wel niet altijd even gebruiksvriendelijk maar na enige pogingen heb je een gave foto.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...