Ga naar inhoud

Hoe opslaan?


Aanbevolen berichten

Heb een digitale camera die de bestanden wegschrijft als jpg. (Helaas geen raw) Bij de beste instellingen is zo'n bestand dan zo'n 2mb. Na bewerking kan ik bij >>opslaan als<< kiezen uit veel mogelijkheden; ik wil echter geen compressie meer maar wel de mogelijkheid om hem met "alle" vieuwers/programma's te openen. Wie heeft raad? Thks
Link naar reactie
Je camera maakt altijd JPG omdat het een betrouwbare compressiemethode is. Als ik me goed herinner ondersteund RAW alleen geindexeerde kleuren en geen RGB wat een veel breder specrum heeft (betere en meer kleuren) Als je geen compressie meer wilt kun je je camera: onder water stoppen, er met de auto over rijden of een bereidwillige tram, bus of vrachtwagen chaufeur over laten rijden. :lol: Geintje. Als je op je pc geen compressie in je file wilt toepassen kun je hem het beste als tiff file bewaren. Gretz bye mike
Link naar reactie
Nou.....ik weet het even niet meer. Mijn foto's zijn 2mb. Als ik ze in photo paint bewerk wil ik ze niet nog een keer comprimeren. (jpg)Vandaar mijn vraag. Als ik zou nou opsla als een tiff of bittmap zijn ze 11 mb. Begrijp ik het goed dat een jpg een "ingepakt" bestand is dat in fotopaint of irfan al automatisch uitgepakt wordt? En ik heb wel een grote HD maar 11 mb per foto....
Link naar reactie
Een jpg bestand wordt inderdaad ingepakt (gecomprimeerd) Hoe groot het bestand nu wordt is vooral afhankelijk van het verschillende aantal gebruikte kleuren, en de oppervlakten hiervan. Als je nu het bestand in een ander formaat opslaat bijvoorbeeld bmp, dan wordt er echter geen gebruik van compressie gemaakt, maar wordt iedere kleur van de pixel apart opgeslagen. Hoe groter het plaatje wordt hoe meer pixels je heb en hoe groter het bestand dus wordt. Je zegt dat je een foto neemt op de hoogste kwaliteit, dit is (bijvoorbeeld) een resolutie van 1280 - 1024. Dan moet in een bmp formaat al 1310720 pixels worden opgeslagen. Als je 16,1 miljoen kleuren gebruik wordt dit ongeveer 4 mb. Ook als de foto totaal zwart is. In jpg wordt dit echter maar 21 kb. Nou vraag ik me echter wel af hoe groot jou maximale resolutie van foto's is want zoals je ziet kom ik lang niet aan de 20 mb! Groeten, Wouter
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...