Ga naar inhoud

3D vector software


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar software voor 3D effecten, maar dan in vectoren voor in CorelDRAW. In CorelDRAW is het mogelijk 3d effecten te maken, maar wanneer de randen van 2 stukken dicht bij elkaar liggen is de 3D weergave mis. Nogal moeilijk uit te leggen, maar in CorelDRAW staat het ene stuk op de voorgrond, het achterste stuk op de achtergrond. In echt 3D zou het afhankelijk zijn van de diepte van het hoekpunt. Ik dacht dat Xara zoiets was, maar heb het zelf nooit geprobeerd. Is Xara niet zoiets, en is het dan mogelijk te exporteren naar *.cdr? Is/was Xara btw niet van corel?
Link naar reactie
Xara is niet van corel. Versie 1.2 van Xara werd onder de naam CorelXara verkocht, er was een of andere financiele constructie. Xara is tegenwoordig weer zelfstandig, het product heet nu Xara-X. Ik dacht niet dat bestanden uitwisselbaar waren. Geen van beide is 3D, hoewel je wel 3D effecten kunt maken. Echt 3D doe je in bijvoorbeeld Bryce, Caligari Truespace, 3Dstudio.
Link naar reactie
[quote:d01989a4a3="gerben"]Echt 3D doe je in bijvoorbeeld Bryce, Caligari Truespace, 3Dstudio.[/quote:d01989a4a3] Dat is het nu juist, het mag geen echt 3D zijn. Het moet vector 3D zijn, een soort 3D 2D dus. Neem nu bvb 2 ringen. [img:d01989a4a3]http://www.emsl.pnl.gov:2080/docs/collab/images/Rings.gif[/img:d01989a4a3] Hier staan 3 ringen op door elkaar. In Coreldraw zou ik deze 3 ringen kunnen maken (moet niet afgerond zijn, mag vierkant), maar ik zou ze niet door elkaar kunnen laten lopen. Als je bvb de blauwe ring op de voorgrond zet, dan is de HELE ring op de voorgrond. Ik zoek dus software die (ongedetaileerde) 3D effecten kan maken, berekent hoe het zou zijn in echt 3D en dan omzet naar 2D vectoren.
Link naar reactie
Ja dat is een optie, maar dat van die ringen is eigenlijk maar een voorbeeld. Mijn bedoeling is eigenlijk om een gebarsten oppervlak te tekenen. De stukken moeten al uit elkaar zijn. Neem nu een balk. Als ik die gebroken wil tekenen, dan moet ik een links stuk en een rechts stuk tekenen (die in elkaar passen), beiden even diep en dan het linkse stuk een beetje naar links roteren (volgens z-as), en het rechtse stuk een beetje naar rechts roteren (volgens z-ax). Nogal moeilijk uit te leggen, als iemand een host weet om jpg's op te zetten kan ik mijn probleem duidelijker uitleggen aan de hand van tekeningen.
Link naar reactie
EDIT : foute reactie, je laatste post niet goed gelezen... Maar je wilt dus een 2D programma gebruiken om iets te laten roteren in 3D? dat kan dus niet, je kan wel in het 2D vlak roteren, dus X en Y as, het enige wat je kan doen is jezelf voor te stellen hoe dat object er uit ziet nadat je het op de Z-as geroteerd hebt, en dat vervolgens tekenen...
Link naar reactie
Het is wel degelijk mogelijk. Met coreldraw kan ik bepalen hoe ik roteer en zo (er is een x, y en z waarde in te stellen). Het probleem is wanneer ik 2 objecten bij elkaar plaats. Dit wordt verkeerd weergegeven doordat coreldraw de 3D waarden van beide objecten APPART berekend, in de finale weergave worden deze 2 objecten gewoon gezien als 2D objecten, en staat de ene dus VOLLEDIG op voorgrond en de andere VOLLEDIG op achtergrond. Dit wil ik dus omzeilen (en dat is niet mogelijk in coreldraw zelf), dus heb ik een 3D programma nodig die in 2D vector exporteert.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...