Ga naar inhoud

Afdrukken van foto's


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik denk dat Johan bedoeld of je foto's alleen met Photoshop afwijken qua kleur of dat het ook gebeurd als je je foto's met een ander programma afdrukt. Zat er bij je grafische kaart een zgn. ColorKey Card ? Dat is zo'n blauw kaartje met een spectral Code erop (Meestal FUN-505-050 of DUN-505-050) om je monitor af te stellen op [i:e46c866896]echte[/i:e46c866896] kleuren. Staan je foto's in RGB of in CMYK waarden in photoshop? Grtz Grimmie
Link naar reactie
dat lukt nooit. Je printer print met CMYK en je monitor is RGB, hier moet altijd een conversie plaatsvinden. Je kunt het wel dicht benaderen, door bv adobe gamma loader uit te voeren, deze wordt standaard geinstalleerd met photoshop 6. Kijk anders een op www.computer-darkroom.com, hier worden zelfs kleurprofielen gegeven voor epson printer. Let wel andere inkt of ander papier geeft al weer andere kleuren.
Link naar reactie
Antwoord op de vraag of ik dit alleen in Photoshop heb, is ja. Vooral als ik de foto bewerkt heb en in tif-formaat afdruk. Op het scherm in Photoshop is de foto dan lelijk,(vlekkerig) maar als ik deze afdruk in Microsoft Publusher 2000 blijkt het heel erg mee te vallen. Het afdrukken in Photoshop is veel te ingewikkeld. Bovendien kan ik in Publisher 4 foto's op briefkaartformaat tegelijk afdrukken. Van dat zgn ColorKey Card weet ik niets van Ik heb een 15"E151FP Flat Panel monitor van Dell en is RGB, en de Gamma:Windows Default 2.20. Wat betreft de gamma loader uitvoeren, ga ik in elk geval proberen, maar of het lukt, is een tweede. Het doet mij goed om reacties en aanwijzingen te ontvangen,via dit forum waarop ik voor het eerst aan meedoe!Hartstikke bedankt tot nu.
Link naar reactie
De clou zit 'm volgens mij in het feit dat veel andere programma's gebruik maken van Windows' eigen kleurbeheer, ICM. Photoshop 6 is een professioneel progamma en heeft meer ruimte voor het beheren van kleuren. Onder kleurbeheer (color management) in Photoshop vindt je daarover meer info. Wat in ieder geval van groot belang is, is het geïnstalleerd hebben van de juiste profielen voor scanner, monitor en printer (en als het ff kan ook die van je ev. digitale camera). Heb je in Photoshop eenmaal alles goed geïnstalleerd, dan zul je zien dat de kleuren keurig overeen komen. Succes ermee!
Link naar reactie
Ik kan je meteen al vertellen waar hier het probleem zit. Wanneer je Photoshop installeerd worden er meteen de gebruikelijke en gemiddelde afstellingen voor direct gebruik atomatisch geinstalleerd. Het lijkt me sterk dat die kleurverandering in de callibratie van Photoshop zit. Het is simpeler dan dat. Wanneer je geen flatpannel monitor hebt die BEDOELD is voor grafisch werk, dan is het bijna altijd zo dat de kleuren behoorlijk heftig afwijken van een normale monitor. Zo zag een site die ik gemaakt heb er op een flatpannel er afschuwelijk uit. Veel kleurverschillen in bedoeld egale vlakken en een behoorlijke afwijking van tint. Dus volgens mij zit het probleem in je monitor.. Gr. J-P
Link naar reactie
[quote="J-P Le Conte"]Ik kan je meteen al vertellen waar hier het probleem zit. Wanneer je Photoshop installeerd worden er meteen de gebruikelijke en gemiddelde afstellingen voor direct gebruik atomatisch geinstalleerd. Het lijkt me sterk dat die kleurverandering in de callibratie van Photoshop zit. Het is simpeler dan dat. Wanneer je geen flatpannel monitor hebt die BEDOELD is voor grafisch werk, dan is het bijna altijd zo dat de kleuren behoorlijk heftig afwijken van een normale monitor. Zo zag een site die ik gemaakt heb er op een flatpannel er afschuwelijk uit. Veel kleurverschillen in bedoeld egale vlakken en een behoorlijke afwijking van tint. Dus volgens mij zit het probleem in je monitor.. Gr. J-P[/quote] Als ik het goed begrijp zou ik beter af zijn met een gewone monitor om grafisch werk te kunnen doen?? Gr. Jaap.
Link naar reactie
Als ik het goed begrijp wil je dat wat je afdrukt en wat je ziet overeenkomen. Dan zul je je systeem moeten calibreren. kleurprofiellen nog even hier buiten gelaten. Je zal een foto of testpagina moetten hebben en deze op een gecalibreerd proof systeem moeten laten printen, vervolgens zal je je monitor moeten afstellen op de juiste kleurtemperatuur, en de juiste kleur balans. Als je dit allemaal hebt gedaan is b.v. je printer aan de beurt. Deze zal je ook (via software) zo moeten zien af te stellen dat de kleuren overeen komen met je gecalibreerde proefprint en je scherm. Dan is b.v. je scanner aan de beurt.... Bijna alle calibraties die ik hier boven op noem zijn handmatig te doen, mits je voldoende kennis van zaken hebt, kennis van kleurenleer en een goed stel ogen. Weet waar aan je begint. Groetjes mike Oh ja, of je nu een gewone CRT of een flatscreen hebt maakt even niet uit, althans als je goed gaat meten geeft je monitor als hij net aanstaat een andere kleur en intensiteit dan als hij b.v. ruim een uur aanstaat. Een firma als BARCO gaat hier heel ver mee (ik bedoel dat calibreren en kleur getrouwheid. Google maar eens op BARCO, mooie grote schermen van 21" of 22" , ze kosten een aardige cent maar dan heb je ook wat. mike
Link naar reactie
[quote:d5bac59b7c="mike leroi"]mooie grote schermen van 21" of 22" , ze kosten een aardige cent maar dan heb je ook wat. mike[/quote:d5bac59b7c] Ik ging er voor het gemak vanuit dat het hier hooguit om een 17" tft ging... Met Adobe Gamma kun je idd het een en ander instellen. Dit is voor serieus grafisch werk ook vereist. Maar het zal er zeker mee te maken hebben dat je een tft hebt. ( Kom je in adobe Adobe gamma wel achter..) Of ik moet er wel heel erg naast zitten.. Maar goed, Mike jij hebt dus geen slechte ervaringen met tft en kleur? Ik ben allang blij dat ze van de LCD techniek afgestapt zijn. Dit was nog erger om mee te werken maar dat had grotendeels ook te maken met de kijkhoek van je monitor. Kijk zelf maar, we noemen hier alleen de mogelijkheden op. En check eens voor de gein of je printer-driver wel op de juiste papiersoort staat. En heb je geen immitatie patronen in je printer? Die kunnen ook wel eens wat fletser uitvallen.. Hoe dan ook, veel van deze mogelijkheden kun je dus zelf al makkelijk controleren. Gr. J-P
Link naar reactie
Het is zondermeer zo dat voor fotobewerking en grafisch werk een TFT minder geschikt is, vanwege het doodsimpele feit dat een TFT niet in staat is alle kleuren weer te geven (kleurdiepte max. 24 bits, en dan alleen via "trucjes", want de échte kleurdiepte is 18 bits), terwijl een CRT dat wél kan. Tuurlijk, TFT's zijn mooi en vooral ruimtebesparend maar als dat laatste geen issue is zou ik zonder meer kiezen voor een goede CRT. Vergeet niet: voor de prijs van een doorsnee 15" TFT koop je ook een prachtige 19"CRT! De keuze is aan u...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...