Ga naar inhoud

ingescande foto ontrasteren


anoniem

Aanbevolen berichten

Bij mijn scanner software (fotolook van agfa) kan ik descreen gebruiken, uitgedrukt in lpi. Deze settings worden in mijn handleiding aangeraden: Newspaper: 80 lpi Magazine, Catalog, Brochure: 120-133 lpi Art Magazine: 175-200 lpi Hoe hoger de kwaliteit van het origineel, hoe hoger de lpi dus. Indien je scanner software dat dus kan, moet je inscannen met enkele lpi waarden en de resultaten vergelijken. Je kan idd ook een blur filter oid gebruiken, maar als de scanner software descreen ondersteunt gebruik je dit beter want die software werkt met het origineel (nog voor eventuele compressie).
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik zie het een beetje laat, maar toch even reageren. Foto's in drukwerk (kaarten, folders, boeken e.d.) zijn opgebouwd uit puntjes. Als je dergelijke foto's scant, dan kan dit een lijnen- of ruitpatroon opleveren, wat jij een raster noemt. In 'vak'termen noemen ze dit het moirée-effect. De meeste grafische pakketten kennen een optie Descreen, Anti-moirée, Moirée-patroon verwijderen of iets dergelijks. In Paint Shop Pro, waar ik mee werk, kun je daarnaast de sterkte ervan nog instellen (heb ik op 2 staan). Dit geeft een prima resultaat. Sommige TWAIN-drivers (programmaatje waarmee je kunt scannen) kennen ook een instelling Descreen of Magazine die hetzelfde effect hebben. Zelf geef ik er de voorkeur aan om achteraf, in een grafisch pakket, te corrigeren. Sommige TWAIN-drivers (zoals van Canon) kennen ook een instelling Unsharp Mask. Zet deze uit, want die benadrukt het effect alleen maar. De optie Blur (of Onscherp) maakt je scan alleen waziger. Het kan in een aantal gevallen misschien voldoen, maar het zal het moirée-effect niet altijd 'verwijderen'. Wim.
Link naar reactie
Ik raad je eerder aan om direct via je scanner software descreen te gebruiken indien mogelijk. Descreen gebeurt hardwarematig (scannen gaat ook trager), en past het effect dus rechtstreeks toe op de foto die in je scanner ligt, niet op een jpg ofzo dus, die een beperkte resolutie heeft. Btw, autoeye vind ik een heel goed programma om volledig automatisch je foto's te verbeteren. Ook corelscan (een wizard) vond ik heel gemakkelijk, maar dat zit al niet meer bij de coreldraw suite sinds versie 9 denk ik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...