Ga naar inhoud

Hulp gevraagd bij Photopaint


anoniem

Aanbevolen berichten

als je bij een jpg-bestand met behulp van het maskergereedschap een maskergebied aanduidt, het kopiëert, kan het het nadien plakken, dupliceren,... maar als ik dit in een bepaald bestand gedaan heb, en daarna een ander gedeelte tot masker wil maken, dus het masker gereedschap opnieuw gebruik om een ànder gebied van de jpg aan te duiden en dan van dit gebied een kopie wil maken, zegt het programma steeds: "de selectie is leeg! " (maar er is wel degelijk te zien dat een nieuw maskergebied aangeduid is!) Waarom doet ie dat? Hoe kan ik m.a.w. in één bestand twee (of meer) verschillende delen van dat bestand na mekaar tot masker maken, ze kopieëren en plakken?
Link naar reactie
[quote:47da3e41e6="Hent"]Zo maar een idee... Zit je soms in lagen te werken en is de verkeerde laag actief...een lege dus..?? Dat zou verklaren waarom de tekening leeg is...[/quote:47da3e41e6]Neen, ik werk nogal eens met foto's van een digitale camera die ik dan wil bewerken. Ik veronderstel dat het dus over één laag gaat. Ik krijg dus bij het aanduiden van het tweede masker wèl een maskeraanduiding van dit nieuwe masker (de 'miertjes' zijn er), maar dat is al. Misschien is dit duidelijker: a. je maakt een masker dat je kopiëert en ergens plakt b. je wil nu een ànder masker maken en dit ook plakken. Wel het màken gaat ogenschijnlijk want je krijgt dan het 'mierengebied', maar als je dan wil gaan kopiëeren, zegt het programma dat de selectie leeg is... (tja, en iets leeg kan je uiteraard niet kopiëeren...)
Link naar reactie
[quote:ba74209ad4="Hent"]En het is niet zo dat je met het plakken en kopieeren dat op een nieuwe laag/layer hebt gemaakt?? Misschien zonder dat je het weet, want zoals je het verteld klinkt het wel heel erg als een lege laag/layer probleem...[/quote:ba74209ad4]Hent, het zou voor mijn part kunnen, maar met lagen heb ik nog niet gewerkt bij photopaint (toch niet dat ik wist dat het lagen waren ...), hoe moet ik dan terug op die eerste laag (de oorspronkelijke foto) een masker aanbrengen? ('t zal zoals gewoonlijk weer eenvoudig zijn als je het weet...)
Link naar reactie
[quote:76822b797c="Hent"]Ik gebruik zelf Corel photopaint niet meer, maar als je in de help file eens zoekt op lagen (NL) of layers (ENG) moet je toch wel uitgelegd krijgen hoe je een keuzevenster kunt oproepen waar je in kunt zien welke lagen/layers er in je foto/tekening zitten. Als je vermeld welke versie en taal je hebt kunnen we verder helpen...[/quote:76822b797c]Ik heb Corel 9, NL. Voorlopig omzeil ik het probleem door photopaint tweemaal te openen en in 'elke photopaint' dezelfde foto te openen. ik maak een masker en kopier het en plak het in de andere photopaint. dan terug naar de eerste en een ander masker maken en dit kopiëeren. En dit lukt! (zolang ik maar niet begin te plakken in de photopaint waarin ik het masker kopiëerde lukt alles) - ben ik duidelijk? Het schijnt dus wel met lagen of zo te maken te hebben. Ik ben inderdaad al in de help naar lagen op zoek geweest, maar verdwaalde in allerlei dingen die er volgens mij niets mee te maken hebben...
Link naar reactie
Door het plakken in een foto maak je een nieuw voorwerp op een nieuwe laag! Kies in Photopaint bij Vensters > Koppelvensters voor "Voorwerpen". Je krijgt dan een weergave van je document en je kunt zien op welke laag je je bevind. Door nu de onderste laag te selecteren kun je weer een nieuw stuk kopiëren! Let ook maar eens op de melding die je krijgt als je de JPG wilt opslaan: Photopaint meldt dan dat alle voorwerpen gecombineerd worden. JPG ondersteunt nl. geen lagen. Je kunt het bestand incl. de lagen (voor latere bewerking) wel opslaan als CPT bestand. Met het koppelvenster kun je ook heel makkelijk voorwerpen verschuiven, dwz. voor of achter een andere selectie plaatsen. Succes! :D
Link naar reactie
[quote:5a3786f4e2="NikNak"]Door het plakken in een foto maak je een nieuw voorwerp op een nieuwe laag! Kies in Photopaint bij Vensters > Koppelvensters voor "Voorwerpen". Je krijgt dan een weergave van je document en je kunt zien op welke laag je je bevind. Door nu de onderste laag te selecteren kun je weer een nieuw stuk kopiëren! Let ook maar eens op de melding die je krijgt als je de JPG wilt opslaan: Photopaint meldt dan dat alle voorwerpen gecombineerd worden. JPG ondersteunt nl. geen lagen. Je kunt het bestand incl. de lagen (voor latere bewerking) wel opslaan als CPT bestand. Met het koppelvenster kun je ook heel makkelijk voorwerpen verschuiven, dwz. voor of achter een andere selectie plaatsen. Succes! :D[/quote:5a3786f4e2]Hé, NikNak, geweldig! Het lukt me !!! Thanks ! ! ! :D :D :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...