Ga naar inhoud

Bestanden aanleveren aan drukker


Aanbevolen berichten

Hoi, Als ik nu bestanden naar een drukker breng, wat voor formaat moet dit dan zijn ? Heeft dit met DTP te maken en met welke programma's kan ik dit het beste doen, zodat je ook kunt opmaken etc. Nog een klein vraagje, waarom hoor je bijna nooit meer iets van coreldraw ? Is dit iet goed genoeg vergeleken andere programma's ? [edit door mod]Even een fatsoenlijke titel gemaakt[/edit door mod]
Link naar reactie
Voor het correct aanleveren van je DTP files kun je het best even contact opnemen met de drukker. Of ze draaien zelf uit of ze besteden dit uit bij een servicebureau. De laatstetijd is PDF inderdaad in opkomst maar vaak kun je gewoon Pagemaker, Xpress, In-design, Coreldraw e.t.c aanleveren. Het maken van een goed PDF (voor te drukken) vergt een paar juiste instellingen voor Distiler, en je moet er rekening meer houden dat je kleuren foto's (scans) in CMYK modus staan en niet in RGB. Dus bel even met je drukker of vraag een DTP servicebureau hoe het precies moet. BTW je kunt ook even kijken bij www.resolutie.nl[/url] Groetjes van mike
Link naar reactie
Mocht het puur en alleen om afbeeldingen gaan... (posters, flyers e.d.).. de twee drukkers waar ik regelmatig mee werk die hebben dat het liefste als EPS formaat. Maar zoals hierboven al gezegd; neem ff contact op met de drukker. Grtz Grimmie P.S. Ik gebruik Photoshop voor mijn EPS afbeeldingen
Link naar reactie
Het programma maakt eigenlijk niet uit. De kwaliteit van je bron bestanden wel. b.v. een tiff in RGB met een resolutie van 72 dpi zal er minder uit zien als een 300 dpi foto in CMYK (hoewel met een goed colormanagement de kleurkwalitiet geen verschil in afdruk mage geven). De meest voorkomende bestandsformaten (proffesioneel) zijn: Bitmap: Tiff, EPS (photoshop), pic(t) en JPG Artwork: Eps, dit is een vector georienteerde versie met vaak een tiff voorvertoning. Dit zijn enkele beeld formaten. Programma's dei veel worden ondersteund zijn: Mac: Pagemaker, Xpress, In-design, Illustrator, Freehand, Intellidraw e.t.c. PC-WINDOWS: Pagemaker, Xpress, In-design, Illustrator, Freehand, CorelDraw, Ventura, M$-Publisher, (eigenlijk de hele Office reeks) en eigenlijk voor beide platvorm's PDF (mits goed gemaakt). groetjes mike By meer vragen horen we het wel bye
Link naar reactie
[quote:52244cdcce="yohanman"]Bedankt, Ik zal proberen of ik het nu wel voormekaar kan krijgen. Enkele van die programma's heb ik du dat is geen probleem. Bedankt ![/quote:52244cdcce] Sorry dat ik je ff de grond in stamp maar... Denk je nu echt dat het zo simpel is? Ontwerp buro's vragen 50€ per uur en jij zal het ff snel fiksen omdat je toevallig het programma in huis hebt?! Wat een bullshit. Ga er maar voor naar school of besteed het maar uit. Ik geloof niet dat een "leek" een opdracht krijgt voor een full color ontwerp op flyer en dat het ook nog eens lukt om het fatsoenlijk aan te leveren. Ga maar lekker verder hobbyen in Correldraw... Het spijt me maar het moest gezegt worden. Ik ben benieuwd welke drukker met jouw bestandje wil werken... (vreemd dat ik de enige ben die dit schrijft... Misschien omdat ik de enige ben die er ook echt ervaring mee heeft?) Gr. J-P
Link naar reactie
misschien beschikt hij wel over een talent :-? ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weer dat een kennis een aantal dingen voor zijn golfclub heeft moeten aanleveren aan de drukker, en nee dat doe je niet in een uurtje, maar als je er tijd aan besteed kun je het prima zelf doen. tsja als jij er zoveel honderden euro's voor neer wil leggen, mij maakt het niet uit, maar niet iedereen heeft dat over..... ik wil je nou niet direct de grond inboren, maar op een forum, vraag je om hulp en als er antwoorden gegeven worden kom jij er tussendoor om te vertellen dat je het beter kan laten doen (zoek je klanten?? :P )
Link naar reactie
Beste JP, ik begrijp je reactie een beetje maar vind dat je behoorlijk kleinerend op yohanman reageer. Stelling: toen jij (en ik) oot begonnen met het opmaken en vormgeven van allerhande drukwerk, zaten wij ook met vragen, vragen en nog eens vragen. Stelling 2: door de jaren hebben wij geleerd, zijn tientalle keren op ons bek gegaan, hebbeb een flink aantal cursussen doorlopen. Dit moet je haast wel herkennen. Ik zelf doe bijna niets meer aan opmaak of vormgeving (alleen voor vrienden, familie, voor de lol en om op de hoogte te blijven van de nieuwste versies). Zoals je weet gaan de ontwikkelingen in de grafische branche erg hard. En soms is het een hele strijd de ontwikkelingen te blijven volgen, vroeger bijna allen de Apple Macintoch en tegenwoordig steeds meer PDF afkomstig van Mac, Pc, Linux, Unix en allerhand computers. Yohanman zit met vragen en ik denk dat wij hem een heeeeel ein op weg kunnen helpen zodat hij later ook een goed graficus kan worden. En Yohanman wat dat aanleveren betreft blijf dit topick volgen, vraag gewoon waar je niet uit komt. Ook kun je vaak wat meer vinden via de zoekfunctie binne dit forum, vaak is de vraag al meerdere keren gesteld zij het iets anders. Zit je nog met vragen, post ze gerust. Greetz Mike
Link naar reactie
Sorry hoor jp, ik wist niet dat je kwaad werd. Ik heb nooit gezegd dat ik beter ben dan een pro, ik weet zelf wel dat ik daar niet aan kan tippen. Ik ben alleen bezig met een klein projectje voor een kleine groep vrienden en daarvoor moeten we een afbeelding posteformaat maken. Aangezien niemand van ons een printer beschikt die meer dan A4 print zullen we wel naar een drukker moeten stappen zie je. En als we dat doen kunnen we gelijk nog een paar andere dingen doen in een keer dachte we. Verder is het niet mijn bedoeling om iemand te beledigen ofzo dus... Bedankt verder iedereen, we zijn bijna klaar en hebben plezier gehad en dat is het voornaamste.
Link naar reactie
Sorry sorry sorry... Ik zit er helemaal naast. Tuurlijk is QuarkXpress makkelijk! Hoe kom ik er bij. Ik wens je veel plezier met het betalen van de rekening bij de drukker. Dan zal het projectje een stuk minder klein uitpakken... Maarja wie ben ik? Eerlijkheid wordt gewaardeerd hier merk ik al. En ik heb nooit gezegd dat je slechter bent als een pro.... Maar met luisteren naar een ander zal je misschien iets verder komen, als dat je nu al bent. J-P
Link naar reactie
Eerlijkheid wordt wel gewaardeerd. Maar wel reeel blijven lijkt mij. Xpress is niet moeilijk (als je de basis weet). Moeilijk: Programeren in C, C++, Visual Basic, Quick Basic, Pascal, Fortain, Cobol of als je er aan toe bent assambly. Dat is andere koek. Tuurlijk zijn er honderde/duizende methoden om b.v. rode oogjes weg te werken, een persoo weg te poetsen, een masker temaken, af te zwakken, stof en krassen, hoe lang wil je dat ik nog door ga? Natuurlijk een hoop vragen zonder gedegen grafische kennis. Wordt je oud of zo? Er is juist behoefte aan ervaring. greetz mike
Link naar reactie
[quote:eca2a27d0c="J-P Le Conte"]Sorry sorry sorry... Ik zit er helemaal naast. Tuurlijk is QuarkXpress makkelijk[/quote:eca2a27d0c] Ik gebruikte QuarkXpress altijd al voordat ik er een cusus voor gevolgd heb en alle mogelijkheden (ok bijna alle) heb ontdekt die je als leek niet nodig hebt (denkt te hebben). Maar een postertje maken moet toch wel lukken? Misschien niet op de proffesionele en veel snellere manier zoals jij dat zou doen maar dat kun je ook niet verwachten van iemand die net komt kijken (zoals ook ik) Greetz Djoox
Link naar reactie
/quote (vreemd dat ik de enige ben die dit schrijft... Misschien omdat ik de enige ben die er ook echt ervaring mee heeft?) Gr. J-P /quote Tja, de meesten onder ons knutselen een leuke uitnodiging voor een feestje of zo in elkaar en hup, uitprinten maar. Daar komt geen drukker aan te pas. Drukwerk vormgeven is toch wat anders. Voor de laatste gemeentraadsverkiezingen heb ik met Adobe Pagemaker en Photoshop voor onze lokale partij 40.000 verkiezingsfolders 12 pagina's A5 gemaakt en ook zelf gedrukt op een AM offsetpersje. Logo in 3 kleuren op de voorpagina, diverse steunvlakken in kleur. Iedereen vond het prachtig en als je in aanmerking neemt dat ik vrijwel geen ontwerpervaring heb kun je het zelfs fantastisch goed noemen. MAAR, ik weet zeker dat er professioneel heel wat op aan te merken valt. En een full color foto heb ik niet aangedurfd. Daarom kom ik nu tot mijn punt: Neem bijvoorbeeld het bovenstaande als uitgangspunt; een verkiezingsfolder voor een kleine politieke partij en voer ons dan in een reeks artikelen mee door de diverse stadia van ontwerp en realisering daarvan. Je hebt al eens eerder een prima artikel gepubliceerd in Computer!Totaal en ik geloof dat de redactie veel lezers een plezier zou doen met zo'n serie. Mij in ieder geval wel. Misschien wil je ze dit idee eens onder de aandacht brengen. Toen ik afgelopen nacht hevig moeizaam aan een logo zat te sleutelen heb ik nog aan je gedacht, zo van: dat zal hij vast heel wat beter en doeltreffender doen. Dat ik toch maar zelf blijf klooien komt omdat ik weinig geld en veel tijd heb. Ik hoop dat de redactie van Computer!Totaal je de gelegenheid geeft een deel van je kennis met ons te delen zodat wij ook wat meer eer van ons werk hebben. Groetjes,
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...