Ga naar inhoud

fotobewerking via PaintShop: behouden van resolutie


Aanbevolen berichten

Mijn digitale camera maakt bestanden aan in *.JPG in het formaat 1600x1200 (verhouding 4:3). Als ik "Eigenschappen" van dit bestand bekijk zie ik een [b:ea44dbec0b]horizontale en verticale resolutie van 300x300 pixels per inch.[/b:ea44dbec0b]Ik wil de fotobestanden - alvorens ze via een on-line-service te laten afdrukken - in de verhouding 3:2 brengen (1590x1060) via Paintshop dmv "croppen". Als ik nu het bestand opsla als *.JPG met de compressie-factor 8 dan blijft het bestand ca. 380K; ongeveer even groot als het oorspronkelijk bestand, alleen vermeldt "Eigenschappen" van het bestand nu een [b:ea44dbec0b]horizontale en verticale resolutie [/b:ea44dbec0b]van 72 pixels per inch. Als ik het originele (onbewerkte bestand) upload, geeft de on-line fotoservice aan dat het de hoogste kwaliteit heeft. Het 2e (bewerkte) bestand krijgt echter een slechtere kwaliteit. Hoe kan ik via PaintShop bewerkstelligen dat het bewerkte bestand de oorspronkelijke horz. en vert. resolutie van 300x300 pixels behoudt?
Link naar reactie
Je kunt de standaardresolutie instellen. Defaultwaarde is 75 dpi, dus dat klopt met jouw verhaal. Kies in het menu Bestand > Voorkeuren > Algemene voorkeuren (File > Preferences > General Program Preferences). Klik op het tabblad Linialen en eenheden (Rulers and units) en dan zie je links onderaan het vak Standaard resolutie (Default resolution). Wijzig de waarde naar 300 en je foto's zullen voortaan op 300 dpi blijven. Een afbeelding die eenmaal is opgeslagen in 75 dpi blijft overigens ongewijzigd, tenzij je gaat knippen en plakken (al kun je daar de kwaliteit niet mee opvijzelen). Overigens een tip: als je het formaat wilt wijzigen naar 3:2 hoef je niet altijd een rand boven en onder aan je foto te laten wegvallen (volgens mij gebeurt dat overigens bij de meeste ontwikkelcentrales al automatisch). Ik gebruik zelf liever de optie Doekgrootte wijzigen (Canvas size) via het menu: Afbeelding > Doekgrootte (Image > Canvas size). Hierbij kan ik de foto volledig laten afdrukken, zij het met een rand. Bovendien neem ik boven en onder ook een extra randje omdat de foto toch afgesneden wordt. Je kunt je afbeelding centreren en eventueel voor een kleur kiezen. Een handige site is trouwens [url=http://www.mardiweb.com/web/]Webgraphics on a Budget[/url], waar je tutorials vindt van PSP 5, 6 en 7. Ook verkrijgbaar in pdf-formaat, maar dan moet je wel betalen. Suc6 Wim.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...