Ga naar inhoud

Tekentabletten


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb afgelopen week ook al een bericht in het hardware-forum gepost over het onderwerp tekentabletten, maar omdat hier veel grafische lui komen, probeer ik het hier ook nog maar een keer. Ik overweeg om een tekentablet te kopen voor het maken van webimages (dus banners, buttons, foto bewerking etc.). Ik heb al wat rond gekeken op het internet en heb 2 goede kandidaten gevonden: Aiptek Hyperpen 6000u en Wacom Graphire. Ik weet echter niet welke ik het beste kan kiezen ... Die van Wacom staat beter aangeschreven, maar kost zo'n 50 Euro meer dan die van Aiptek (E 49,-). De Hyperpen van Aiptek heeft echter een hogere resolutie (3048 lpi vs 1015 dpi) en beschikt over functie toetsen. De Aiptek werkt echter wel op batterijen en de muis schijnt niet echt prettig te zijn. Is er hier misschien iemand die ervaring heeft met een van deze tekentabletten en mij misschien kan helpen met mijn keuze? Alvast bedankt voor de reacties, Michiel
Link naar reactie
Ik gebruik zelf de Wacom en ben daar zeer positief over. Ik ken de Aiptek niet, zelfs nog nooit van gehoord, kan je alleen maar adviseren om naar de winkel te gaan en ze beide te vergelijken. Dat werkt volgens mij het beste... Ik zou over die resolutie niet wakker liggen. Ik gebruik een dual monitor systeem die beide op 1280x1024 staan ingesteld, en kan de driver van de waicom instellen op dat oppervlak. Ik weet niet of de aiptek dat ook kan, aangezien de testreviews bij google niet echt groot zijn.
Link naar reactie
[quote:d509824fb3] probleem is dat dei Aiptek alleen via internet te bestellen is (ik heb tot nog toe in ieder geval nergens een Aiptek kunnen vinden). Ben je wel tevreden over de muis van de Wacom Graphire? [/quote:d509824fb3] Ik zou hem niet bestellen, als ik hem niet eerst in mijn grijpgrage vingertjes kan houden. Als je op google aiptek intikt kun je toch wel wat verkopers vinden? Ik gebruik zelf de waicom muis niet. Persoonlijke reden denk ik, ik vind het niet fijn om over het tablet heen te schuiven met die muis. En als je genoeg ruimte hebt op je buro kan je gewone muis er wel naast...zo te zien zou ik hetzelfde probleem hebben met die aiptek met de muis, aangezien die ook op het tablet gebuikt moet worden.
Link naar reactie
Ik gebruik ook een Wacom tablet. Absoluut aan te raden!!! Ik vind het grote voordeel van Wacom dat het zonder batterijen werkt (doormiddel van een magneetje in de punt) Ook kan je de achterkant als gum gebruiken. Ook bij mij ligt de muis stof te happen in de kast. Ik vind het platau voor de muis te klein om fijn mee te werken. Dus heb ik er ook een gewone muis bij. Maar de pen werkt zuiver en is via de driver perfect in te stellen naar eigen behoefte. Wacom is trouwens bijna een standaard in de grafische wereld. Ik was laats bv bij een conferentie van Apple en daar hadden ze allemaal Wacom. Ik waarschuw je wel, dat het een week of twee duurt voordat je het onder de knie hebt (geldt voor elke tablet) Maar wanneer je hem onder de knie hebt, wil je niks anders meer. Ik werk zelfs liever in windows met de pen ipv de muis. Gr. J-P (o ja, de muis werkt ook annoloog, dwz dat wanneer je hard drukt je een dikkere lijn krijgt en wanneer je heel zachtjes drukt, je een soort van schetslijn krijgt.) [ Dit bericht is bewerkt door: J-P Le Conte op 2002-05-03 17:14 ]
Link naar reactie
Ik hoor van meer mensen dat de muis niet wordt gebruikt, daarom is het OEM tablet van sunrisepro aantrekkelijk, voor 69 Euro heb je de Wacom Gaphire met pen en zonder muis. De drivers moet je toch de allerlaatste downloaden, en software heb je zelf meestal ook. oh, ja en van die mooie verpakking wordt je ook niet wijzer.
Link naar reactie
[quote:bc227cafbf] De drivers moet je toch de allerlaatste downloaden, en software heb je zelf meestal ook. oh, ja en van die mooie verpakking wordt je ook niet wijzer. [/quote:bc227cafbf] Alsof hij hier iets wijzer van wordt¿ Wat heeft de verpakking nou te maken met de functie? En ik heb zelfs met xp geen problemen met de drivers. Dussss.... Gr. J-P
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Nok nok! Ik heb dus een week terug van mijn verjaardagsgeld ook een Wacom Graphire aangeschaft. [i:6aa21c4bef]ja JP, ik was de 26ste jarig :wink: [/i:6aa21c4bef] Gekocht via http://www.sunrisepro.com inderdaad, die OEM versie. Is netjes USB, wordt de volgende dag afgeleverd en had alles wat ik nodig had: - een lichte pen, makkelijk in de hand - een kleine tablet, A6 meen ik maar prima - ikzelf had de internetverbinding voor de drivers. De graphire werd de eerstvolgende werkdag al bij me afgeleverd na bestelling via internet! Wel onder rembours dus zorg dat je het geld contant hebt... :grin: Hij werkt redelijk in Paint Shop Pro, maar dan gaat tekenen niet zo lekker. In Photoshop werkt hij perfect, bij meer druk een dikkere lijn enzo. Heerlijk. Iets waar je aan moet denken is dat je plaats hebt op je bureau voor de tablet. Je moet hem echt voor je hebben liggen, op de plek waar je normaal zou tekenen. Nadelen: - de pen valt snel uit de houder als je de tablet even verplaatst of iets kantelt - je kunt niet in- en uitzoomen met je scrollwheel, aangezien je dat niet hebt Verder een ontzettend fijn tabletje! zeker aan te raden, bij Sunrisepro.com is hij het goedkoopste geloof ik, ik had hem voor 79 euro hier in huis liggen :smile: (69 + 10 euro verzendkosten)
Link naar reactie
[color=red:4e3f26d87f][size=18:4e3f26d87f]Nog gefeliciteerd Toeter :D [/size:4e3f26d87f][/color:4e3f26d87f](beter laat dan nooit toch?) Leuk dat je investeerd in goed spul! Vraag me alleen af wat het probleem is met die drivers... Die cd-rom deed het bij mij prima. Wat veel mensen denken is dat wanneer je een teken tablet koopt, je het alleen maar gebruikt voor tekenwerk in grafische programma´s waar je het bekende kwastje, emmertje, pen hebt. Het is ook een fijn gereedschap als "gewone muis" je kunt heel snel en zuiver de menu´s induiken en ook bij vector programma´s werkt het perfect! Maar goed ieder het zijne :wink: . Ben je er al meteen aan gewent of had je er ook ff voor nodig? Gr. J-P
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...