Ga naar inhoud

waarom flikkeren 8mm films als ik ze naar digitaal omzet???


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig 8 mm films te digitalizeren het lukt heel aardig alleen zie je op de digitale film een flikering die je niet ziet als ik het bv op een muur projecteer. Maar als ik dan mijn digitale camera (Sony DCR TRV 30) richt op de muur waar de film afspeeld zie ik de flikkering weer. Heeft dit met een bepaalde framerate te maken.. ?? hoe kan dit en liever nog hoe los ik dit op?? bvd Jos Kikkert
Link naar reactie
Het kan volgens mij idd liggen aan de frequentie waarmee beelden van de 8mm worden geprojecteerd en de freq, waarmee de camera de beelden opneemt. Vergelijk het maar eens met de tv-beelden die je ziet wanneer er pc-schermen in beeld komen. Hoe je dit oplost weet ik niet zeker... Kun je je camera bijstellen wat betreft... euh... hoe noem je dat, framerate/frequentie? Als ik het me goed herinner worden (8mm)films met 24 frames p. sec. afgespeeld.
Link naar reactie
Je zult je camera moeten vastzetten op 1/50 sluitertijd en vervolgens met de snelheid van de projector de flikkering er uit regelen. Heb je geen sluitertijd regeling op je cam? dan heb je een probleem.... Op deze manier lukt het mij goed om 8 mm films om te zetten, ze draaien dan wel een fractie te langzaam maar het valt wel mee. Overigens: filmsnelheid van normaal-8 en super-8 is 18 FPS, door de snelheid van de projector op 16,66 FPS te zetten en de video camera op 1/50 wordt ieder film beeldje exact 3 x belicht en heb je geen last van flikkeringen Verder nog wat tips: gebruik bij het filmen een tv rechtstreeks aan de camera ter controlle en niet de ingebouwde viewer van de camera , deze laat de flikkering niet(goed) zien ,een tv doet dat wel. Doe een handmatige witbalans op het filmscherm terwijl er een stukje blanke film door de projector loopt, op die manier krijg je een correcte (en niet veel te gele) weergave van de kleuren. Maak de kamer waarin je aan het filmen bent zo donker mogelijk. Zoom zo min mogelijk in met je videocamera, dat betekent dat de afstand projector-filmscherm moet volgen uit de minimale zoomstand van je camera en niet andersom. Zet de camera op een stevig statief en zet de "steadyshot" UIT ! Zet Autofocus uit en stel zelf handmatig scherp op het scherm. Succes...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...