Ga naar inhoud

Vector-afbeelding?


Aanbevolen berichten

eehh...heb je effe..?? Ik weet geen weblinkje, dus maar een verhaaltje... Het grootste verschil zit hem in de manier van opslag. Laten we maar beginnen met het hopelijk wel bekende bitmap bestandsformaat, bmp of tiff... In het bestand wordt opgeslagen hoeveel pixels (dus puntjes) erin het plaatje staan. Neem 800x600, dat wil dus zeggen dat er van 480.000 puntjes in het bestand vermeld is waar ze staan en welke kleur ze hebben. In een vectorformaat staat dat niet vermeld. Daarin staat vermeld waar er een streep, cirkel of wat voor soort vorm dan ook staat, en dan wordt het opgeslagen als> een streep van 0.0 naar 50.80 met een dikte van x pixels. Stel dat plaatje weer van 800x600, en er staan drie strepen in, dan heeft het bitmapplaatje dus toch alle pixels een kleur gegeven, en het vectorplaatje is veel kleiner want die zegt alleen maar, een plaatje van die grootte met drie keer een streep van daar tot daar... Er zijn verschillende smaken vectors, maar de generieke is EPS of PS. Bijna alle programma's kunnen dat aan. De verschillende smaken worden veroorzaakt door bijvoorbeeld het volgende probleem. Stel je tekent een cirkel in het vectorplaatje. Dan kun je dat opgeven als, een cirkel met een middelpunt daar, en een breedte zoveel, maar ook kan, een cirkel met een breedte van zoveel, en de top van de cirkel begint daar... Toch nog twee weblinkjes gevonden... [url=http://hotwired.lycos.com/webmonkey/98/12/index0a.html?tw=design ]hier[/url] [url=http://graphicssoft.about.com/library/weekly/aa000327a.htm?once=true& ]en hier[/url] _________________ Pilots are the best computers we can put aboard aircraft, and the only ones that can be massproduced with unskilled labor.. [ Dit bericht is bewerkt door: Hent op 2002-04-19 17:14 ]
Link naar reactie
Bedankt Hent! Toch nog een vraagje. Ik sloeg daarnet een JPG file op als een EPS file. Toen ik daarnet bij beide de grootte van het plaatje vergrootte zag ik geen verschil in kwaliteit. Komt dat doordat de EPS file eerst een JPG was? Klaas [i:23af093760]edit[/i:23af093760] Ik deed dat met Photoshop 6.0.1 [ Dit bericht is bewerkt door: Klaasje op 2002-04-19 17:46 ]
Link naar reactie
Het komt doordat Photoshop niet alle pixels eerst in lijntjes en vormen heeft omgezet... Hierdoor staat er nu in het vectorfiletje allemaal kleine streepjes van 1 pixel bv.. Heb je nog geluk dat ze beide ongeveer even groot zijn, want normaal worden de eps files zo supergroot... Eerst moet je dus het bitmap plaatje omzetten in een vectorformaat en het dan pas opslaan, volgens mij zit die functie niet in photoshop? Overigens gaat er wel vaak dan een hoop detail verloren... In feite is de eps file die je gemaakt hebt nu niet bruikbaar, en je hebt er geen voordeel aan... Dat komt door 1 van de nadelen van het vectorbestandsformaat, het werkt perfect voor strepen en vormen met 1 kleur per streep of vorm, maar minder voor bijvoorbeeld schaduw... Daarom zijn er ook redelijk wat verschillende smaken in vector formaat, zie ander [url=http://forum2.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=57072&forum=5&6]topic[/url] hierover, waardoor er bijvoorbeeld wel gradients en dergelijke in vectorformaten zijn op te slaan... [edit}Oeps, zag te laat dat je bedoelde dat je geen verschil zag op je monitor...dat kan wel kloppen, waarschijnlijk heeft photoshop jouw bitmap plaatje in het eps bestand gezet zonder dat er een conversie heeft plaatsgevonden naar vector, oftewel, je ziet hetzelfde plaatje...hoe is het met de bestandsgrootte tussen beide plaatjes..??[/edit] _________________ Pilots are the best computers we can put aboard aircraft, and the only ones that can be massproduced with unskilled labor.. [ Dit bericht is bewerkt door: Hent op 2002-04-19 17:58 ]
Link naar reactie
Dit is het resultaat van het feit dat het verschil tussen bitmap en vector plaatjes steeds minder wordt. De bestandsformaten evolueren constant, zodoende komen er steeds meer mogelijkheden. In het begin was een vector plaatje een afgeleide van de postscriptprintertaal (PS) (of andersom, dat weet ik niet zeker), daarna ontstond encapsulated postscript (EPS). Zoals in het andere [url=http://forum2.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=57072&forum=5&6]draadje[/url] stond kan een EPS file ook bitmap informatie bezitten. Met andere woorden, je kunt in het vectorplaatje ook een bitmap opslaan. Daardoor was het mogelijk dat je in Photoshop een eps file kon aanmaken van het jpg plaatje. Er was in die resulterende eps file nauwelijks vectorinformatie aanwezig, maar wel je bitmap informatie. De opties die photoshop je biedt in dat optievenster zijn zo'n beetje alle mogelijkheden die er zijn voor eps files. Ik maak nooit eps plaatjes aan in photoshop, maar in het vorige bericht stond een >oeps< photoshop heeft je bitmap plaatje in je vectorbestand gezet conform de opties die je aanmaakte...photoshop heeft blijkbaar meerdere mogelijkheden, het biedt al drie versies van EPS, om een bitmap plaatje in een eps te krijgen... In mijn eerste bericht stonden twee weblinks, de onderste daarvan biedt ook een overzicht van programma's die een bitmap in een vector kunnen omzetten... Kijk anders effe in je photoshop helpfile voor meer informatie
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...