Ga naar inhoud

Chroom skin op 3D letter..


Aanbevolen berichten

Wie de screensavers van windows xp heeft uitgeprobeerd weet wel waar ik het over heb. Je kunt daar kiezen voor een 3d tekst met een chroom skin (echt spiegelend dus). Nu wil ik op mijn werk graag deze toepassing gebruiken voor een ontwerp. Wie weet waar, en hoe ik op een makkelijke manier deze toepassing kan gebruiken in een 3d programma. Ik ben al een beetje bekent met Amorphium Pro, maar veel ingewikkelder moet het niet worden. Graag hulp en ideeen van jullie kant! Alvast bedankt. Gr. J-P (hieronder een voorbeeldje. Ik hier een foto gemaakt van de monitor terwijl de screensaver aan stond. dus weinig kwaliteit..) [img:d9887f940b]http://www.leconte.nl/chroomlogo.jpg[/img:d9887f940b]
Link naar reactie
Bij Fotosoep hebben ze deze tutorial: [url]http://www.fotosoep.nl/tutorials/textfx/chroom/index.html[/url] [img:4f9a11f49c]http://www.fotosoep.nl/tutorials/textfx/chroom/chroom4.gif[/img:4f9a11f49c] Ik heb er 1x een mooi resultaat uit gekregen, de tweede keer ging het mis :???: en lukte het niet meer. :sad:
Link naar reactie
Ik heb het niet geprobeerd JP, maar had nog wat te goed te maken tegen over je... :wink: Als ik de settings zo bekijk zit het niet in het 3D programma maar in de texture. De screensaver kan een eigen gemaakt texture hebben, en als je nu in die texture een alpha channel opneemt krijg je dat spiegelende effect... In photoshop kies je in het layer overzicht voor de channel tab, als het goed is staat er standaard al de RGB channels in (inclusief index), als je nu onderin op het knopje klikt dat normaal een nieuwe layer aanmaakt krijg je een alphachannel erin. In dit alphachannel kun je alleen maar grijswaarden gebruiken. Donker is meer spiegeling en lichter is minder spiegeling...(of net andersom!) <edit> Ik heb het effe uitgeprobeerd, en het werkt als je op custom texture klikt en daarna op choose reflection en een texture aanwijst in BMP formaat met alphachannel</edit> _________________ Pilots are the best computers we can put aboard aircraft, and the only ones that can be massproduced with unskilled labor.. [ Dit bericht is bewerkt door: Hent op 2002-04-20 19:36 ]
Link naar reactie
[quote:21aff708a7] Dat truckje in Photoshop daar was ik al bekand mee. Zoals je in mijn voorbeeld ziet gaat het hier om echte 3d.[/quote:21aff708a7] En wat wil je dan doen met dat echte 3D..? Das me nog niet echt duidelijk namelijk... Renderen naar een JPG of naar een movie, of gebruiken in een game engine. Eigenlijk geldt dan dat het afhankelijk is van de renderengine waar je het in wil plaatsen... En voor zo ver ik weet komt de alpha texture in de meeste renderengine's voor (die DX8 ondersteunen)...dus ook vast wel in amorphium PRO...waarschijnlijk moet je het daarin dan als skin of texture laden (als UVW mapping) voordat je de render start...exporteer het anders naar een freeware of beta render als BRAZIL of zo..daar werkt deze truc in ieder geval mee... Als je het in een stilrender wilt gebruiken, denk ik dat je de meeste kans hebt met een renderprog als bijvoorbeeld, flamingo (niet freeware), in ieder geval een renderengine die enviromentmapping heeft...zoals [url=http://www.finalrender.com]Finalrender[/url], kijk anders ook eens op [url=http://www.suurland.com]suurland.com[/url] die dit met automodellen doet... _________________ Pilots are the best computers we can put aboard aircraft, and the only ones that can be massproduced with unskilled labor.. [ Dit bericht is bewerkt door: Hent op 2002-04-22 22:28 ]
Link naar reactie
Dank je Hent. Ik zie al dat we het wel over hetzelfde hebben. Het gaat in dit verhaal over een stillrendering. Het wordt dus een afdruk. Ik denk idd dat in het programma de funktie moet zitten om een object een chroom-karakter te geven. Je zou daarbij ook nog een plaatje moeten kunnen importeren die wordt gerbuikt als reflectie-skin. Heb jijzelf de mogelijkheden om een plaatje voor me te renderen? Het gaat hier om een enkele letter (die van de foto) die ik je als eps kan leveren. Je hoeft hem alleen in de diepte te trekken met een afloop randje (alla AmorphiumPro/swift etc.) Let me know! Gr. J-P
Link naar reactie
Ik heb wel de mogelijkheden, maar had dit ook nog nooit gedaan, dus eerst maar een WIPje...(Work In Progress, voor de duidelijkheid) [img:ab06c66414]http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/JPchroom.jpg[/img:ab06c66414] Zoals je kan zien gaat het niet zo goed met vlakke objecten, een bolling is wel vereist om iets van de reflectie te zien, zoals duidelijk te zien is bij het bolletje en de ovale bol... Ik heb als reflectie een plaatje van een flatgebouw gebruikt, en die zie je in de vlakke objecten wel terug, maar ondanks dat de letter J hetzelfde materiaal heeft als de ovale bol, renderd het compleet anders... Waarom dat is kost wat meer tijd om uit te zoeken...(is dus, weet ik ook niet!) Gebruikte programma's Rhino3D en als renderer Flamingo. Nog effe voor de duidelijkheid, dat chromen effect komt niet uit het 3D proggie, maar door het materiaal dat ik er in de renderer heb op geplakt... Om het te laten blinken is echter wel een reflectiemap nodig, aangezien er anders niets in het object kan spiegelen... Opzetje, was de letters, vier lampen en de reflectiemap...en als ondergrond dat lichte blauw... Ik zit deze week wat moeilijk in de tijd JP, maar als je geen problemen hebt met volgende week stuur dan je eps file maar op naar hent36@hotmail.com... _________________ Pilots are the best computers we can put aboard aircraft, and the only ones that can be massproduced with unskilled labor.. [ Dit bericht is bewerkt door: Hent op 2002-04-23 18:11 ]
Link naar reactie
Beste Hent, Thanks voor de uitleg. IK zat te denken dat het misschien makkelijker is wanneer ikzelf de mogelijkheden ken voor het toepassen van een chroom effect. Ik heb hieronder een screenshot staan uit AmorphiumPro. [img:5609a1ed5a]http://www.leconte.nl/ampro.gif[/img:5609a1ed5a] Heb je misschien suggesties voor de instellingen? IK ben al zover dat ik een transparant logo kan maken (soort van glas) alleen echt 100% spiegelend kan ik hem niet krijgen (te veel mogelijkheden) Herken je misschien sommige instellingen zodat je me op weg kan helpen of tips kan geven? Wanneer ik het zelf onder de knie heb kan ik ook zelf voor belichting en hoeken kiezen. Hopelijk kan je me op weg helpen (of andere 3d forumers misschien?) Gr. J-P
Link naar reactie
[quote:0819e605bc] Op 24-04-2002 12:33 schreef J-P Le Conte: Thanks voor de uitleg. IK zat te denken dat het misschien makkelijker is wanneer ikzelf de mogelijkheden ken voor het toepassen van een chroom effect. [/quote:0819e605bc] Lijkt me prima om het hier te bespreken, misschien hebben anderen er ook wat aan...tevens leer ik met je mee... [quote:0819e605bc] Ik heb hieronder een screenshot staan uit AmorphiumPro. Heb je misschien suggesties voor de instellingen? [/quote:0819e605bc] Ik ken AmorphiumPRO niet, dus moet wat dingen afleiden... Er vallen me een aantal zaken op, ten eerste is dit het menu waarin je het materiaal instelt waar je object is van gemaakt, niet de renderinstellingen?? En betekent dat gekleurde vakje met een gradient erin dat dit de texture is die je wilt laten spiegelen in het object?? Als dat zo is, dan lijkt het me dat dat niet moet staan bij ambient color en transparency. Ik denk ook dat je dat transparante wegkrijgt als je bij transparency of niks of een vaste kleur invult (wit of zo..) of betekent het niet dat wat er nu staat het transparante 100% is..?? Ik ben niet zeker wat ze bedoelen met ambient color als het over het materiaal van je object gaat. Met ambient lighting wordt meestal bedoeld het omgevingslicht. Dus met ambientcolor lijkt het me dat je daarmee de kleur van het omgevingslicht kunt instellen?? Lijkt me dat ambientcolor geen texture moet zijn... En ik weet niet hoe amorphium met dat reflecterende omgaat, maar ik heb zelf wat zitten modderen voor ik iets kon laten reflecteren omdat ik in het verkeerde assenstelsel zat te werken. Ik bedoel, meestal is een reflecterende texture als een soort rol (cylindrical) opgesteld, alleen dat zit er dus een voor en achterkant, en boven en onder aan... Ik zat dus met mijn viewpoint voor de render ten opzichte van de texture aan de bovenkant. En dan reflecteert er alleen een dun streepje... Nog wat, de enige echt afwijkende waarde die ik zie, is specular color...ik dacht altijd dat dat de kleur iis van de spotlichten die er op gericht staan. Ik weet niet of je deze al kende, maar hier staan wat amorphiumPRO [url=http://www.electricimage.com]tutorials[/url] en vooral [url=http://www.electricimage.com/support/tutorials/amorphium/intermed/raytracing.htm]deze[/url] lijkt me interessant voor je...
Link naar reactie
[quote:d06f6eeee5] Op 25-04-2002 13:27 schreef J-P Le Conte: Thanks! Je bent geweldig. [/quote:d06f6eeee5] Je vergist je, dat is toeter....:grin: [quote:d06f6eeee5] Ik ga er meteen mee aan de slag. Misschien plaats ik nog wel een resultaat of zo. [/quote:d06f6eeee5] Zeg, ook al ga je dan het moderatorvak niet meer uitoefenen, je bent nog wel verplicht om het resultaat te posten hoor...!! :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...