Ga naar inhoud

welk bestandstype meest geschikt?


Aanbevolen berichten

Ik denk dat je eerst onderscheid moet maken in het soort plaatje...als je in flash zelf een plaatje maakt (ja dat kan ook) slaat flash het op in een vector bestandsformaat deze zijn dan ook het beste te gebruiken om iets te importeren (illustator, freehand etc), want dan blijft je flashfile het kleinst. Een bitmap, jpg, gif etc, kun je ook importeren, maar de bestandsgrootte daarvan maakt je flashfile bijna evenredig groot (flash compresst het ietsjepietsje bij het opslaan als flashfile). Het hangt dus een beetje van je plaatje af, wil je iets nieuw maken, probeer dan zeker ook de tekentools van flash zelf... Ehh, blackboarder, *.psd kan ook, maar dan wel in een heel oud formaat (versie 2.5 dacht ik in flash5) _________________ Pilots are the best computers we can put aboard aircraft, and the only ones that can be massproduced with unskilled labor.. [ Dit bericht is bewerkt door: Hent op 2002-04-17 20:25 ]
Link naar reactie
Bedankt voor de antwoorden. Zelf tekenen is even geen optie. Ik heb namelijk een gedeelte uit een foto gehaald met Photoshop. Dit wil ik gebruiken in een flash movie. De originele foto is een jpg-tje. Ik weet niet in hoeverre dit om te zetten is naar een vectorafbeelding, dus misschien dat iemand daar nog wat informatie over kan geven? Welke bestandsindelingen zijn eigenlijk allemaal vectorafbeeldingen?
Link naar reactie
Meestal zijn foto's niet om te zetten naar een vector formaat. De meeste progjes die dit doen (zoals bijvoorbeeld bij coreldraw zit) zoeken dan naar grote contrasten in de tekening en maken daar lijnen van. De dikte van de lijn wordt dan vaak aangepast aan het aantal dezelfde pixels (kleur) die naast elkaar staan. Het worden vaak plaatjes met hele korte lijntjes in verband met de kleurenbrij die een bitmap plaatje meestal is...wat er weer voor zorgt dat de vector afbeelding erg groot is... pfeh, welke zijn allemaal vectorformaten, om maar met een generiek formaat te beginnen, *.EPS of *.PS (postscript), daarnaast veel bestandsformaten die aan een programma gelieerd zijn. Adobe Illustrator, *.ai Coreldraw, *.cdr MM Freehand, *.FHx <x = versie nummer AutoCAD, *.dxf + *.dwg Dat zijn wel de meest voorkomende denk ik zo. Anderen zullen er mischien nog wel meer weten... Houd er wel rekening mee dat sommige vectorformaten ook bitmap informatie kunnen bezitten. Zoals EPS, die een bmp of tiff bitmap in de file zelf kan hebben zitten... Voor jouw plaatje zou ik zeggen, kijk eerst hoe groot het is, probeer het anders eerst te optimaliseren/verkleinen (kleurdiepte bv) in PS of PSP, en importeer het dan als jpg of gif in flash...
Link naar reactie
Bij een jpg plaatje ben je behoorlijk afhankelijk van de kwaliteit (die je natuurlijk kan instellen. Je zou voor bv Thumbnails en buttons gifjes kunnnen kiezen. Ikzelf vind dat de schoonste toepassing omdat de resolutie en de pixels behouden blijven zoals je ze importeerd. Zowiezo is flash niet echt een handig programma om veel foto's op los te laten vanwege de laadtijd. ik zou alles op 100%-72dpi importeren Dat zowiezo! Succes! Gr. J-P
Link naar reactie
Ik denk niet dat ik me heel erg veel zorgen hoef te maken om de laadtijd, omdat het niet voor een website is, maar voor een splashscreen van een CD-Rom. Ik maak er dus een projector file van. (exe) Het ging mij er ook meer om welke bestandstype het mooiste resultaat op zou leveren. Het origineel is een gedeelte uit een digitale foto die genomen is met 3.3 megapixel camera op de hoogste resolutie.
Link naar reactie
Je kunt het beste PNG gebruiken. Gebruik nooit JPG in Flash. JPG is eigenlijk een ingepakt BMP-bestand, vervolgens als je in Flash het eindproduct opslaat als SWF (dus, van FLA -> SWF), pakt Flash het weer in, de kwaliteit van de afbeelding(en) gaat er dan nog meer op achteruit! Succes met Flash! Het is een super programma! Groeten BdeB
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...