Ga naar inhoud

dia inscannen


Aanbevolen berichten

Primefilm? Nooit van gehoord... Tijdje geleden stond er een test in Computer Totaal, en daar kwam de Epson Perfection 1250 Photo erg goed uit. Mijn opa heeft em trouwens ook en ik moet zeggen dat het goede resultaten opleverd. Het is trouwens een gewone scanner met een speciale dia-adapter. Dan heb je een een zwart plaatje waar je de dia in kan schuifen, die moet je op de glasplaat leggen. Dan is er dus nog de adapter, die je er overheen moet leggen (adapter is een soort lamp). als je dan met het scannen aangeeft dat het een dia is, scant ie echt alleen de dia. (Is tevens ook gelijk voor negatieven) Als je dit allemaal leest klinkt het misschien nogal simpel (en misschien ook wel beetje onzinnig), maar het resultaat is echt beter dan wanneer je het zonder adapter doet.
Link naar reactie
Ik heb al een jaar een Primefilm 1800i diascanner tot groot genoegen! Als je er geen drukwerk mee wil gaan maken is de 1800 optische dpi ruim voldoende. De prijs (ca. € 200,-) is ook veel aantrekkelijker dan bijv Canon, Minolta of Nikon. Er is trouwens ook een nieuwe Primefilm scanner met 3600dpi optische resolutie, maar die is weer een stukje duurder. Info: http://www.scanace.com/en/index.php Dia's scannen met een flatbed scanner (met opzetstuk) is veel minder van kwaliteit!
Link naar reactie
Ik heb pas die 1800i gekocht. De scans zijn lang niet zo helder als het origineel. Met brightness en contrast is wel wat bij te regelen, maar ik ben er nog niet uit. [url=http://www.primefilm.nl/main.html]Hier[/url] staat trouwens het hele assortiment van PrimeFilm. [ Dit bericht is bewerkt door: Koos op 2002-04-01 22:22 ]
Link naar reactie
De Primefilm sccanner doet het wel aardig zowel voor dia als negatief. Voor normaal gebruik is die 1800 dpi wel voldoende. De kleuren moeten meestal bij worden geregeld. Wat ik ook een nadeel vind is dat de software niet zo stabiel is. Nog een minpunt is dat inscannen op hogere dpi geen enkele zin heeft omdat er dan zwarte lijntjes worden toegevoegd. Ofwel: het beeld wordt alleen maar onscherper. Verder vind ik de software niet erg gebruikersvriendelijk. Graag zou ik de voor-instelling van de negatief merk (Fuji, Agfa) bij willen regelen. Dit vanwege de nu nog noodzakelijke kleurcorrectie. Voor de rest lijkt hij mij het geld wel waard. Aangezien ik nog nopoit dia''s en negatieven met een flatbed scanner heb gedaan (schijnt een merkwaardige vraag te zijn in een winkel) kan ik slechts gissen naar de echte kwaliteit van zo'n apparaat. Verder heb ik ook nog nooit een test gezien zien van de HP of Epson flatbed scanner in vergelijking met de Primefilm dus dat helpt ook niet zo. Wil je echte kwaliteit, dan moet je toch wel wat meer dan 200 euro gaan uitgeven.
Link naar reactie
ik zal je even een tip geven... niet dat iker alles van weet, maar dia's scannen is nooit zo'n goed idee... je moet wel een ongeloofelijk duur professioneel ding kopen wil je echt de optimale kwaliteit uit de dia halen. een goedkopere gaat namelijk eeh hoe heetdat interpoleren geloof ik, das zoiets als uitvergroten, dus = kwaliteitsverlies... en negatieen zal ik al helemaal niet scannen, want je krijgt nooit zulke mooie heldere kleuren als die je met echte foti's krijgt... goed de flatbed scanner is sowiezo afgekeurd omdat die geloof ik nooit hoger komen dan een optische resolutie van 600 X 600 dpi de rest gatie ook weer interpoleren, dus conclusie: sja als je het voor het internet wil gebruiken ofzo, het is leuk zo'n ding, maar ik geloof dat je meer geld weggooid dan dat je er kwaliteit voor terug krijgt... je kan wel eens vragen bij een goede fotograaf (dus niet bij de hema, want daar heb ik hele slechte ervaringen mee...) of die het voor je willen inscannen, want die hebben tegenwoordig geloof ik allemaal wel een zeer professioneel ding... ik hoop dat je er wat aan hebt
Link naar reactie
wat ik zei Belangrijk is wat je met de scnas wilt doen Ikzelf heb een Nikon Coolscan III (LS30) 2700dpi negatief/dia scanner, koste fl 2400,- Ik gebruikt mijn dia en negatief scans om afdrukken tot 30x45 cm te maken met een Epson Stylus Photo 1290. Geloof me deze afdrukken zijn niet minder dan afdrukken van de fotograaf, maar de kosten zijn ook niet weinig( apparatuur is al duur). Dus als je het alleen wilt voor op internet of om te laten zien op een monitor, is dit een duur alternatief.
Link naar reactie
Falconx2000 heeft gelijk: het belangrijkste is wat je met de scans wil doen. Mijn foto's zijn hooguit 10x15cm en het internet. Kijk als je 1000 dia's of negatieven wil inscannen, dan zou ik geen flatbedscanner of een Primefilm kiezen ... Overigens, werkt de Primefilm goed op Windows XP? Ik krijg de scanner niet aan de praat ... Wordt wel herkend en met de software (versie 2.41) lijkt het apparaat goed te worden geïnstalleerd. Tja, en wat die Buttonkey nou met mijn HP scanner moet ...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...