Ga naar inhoud

3d software: waar moet ik beginnen ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil een 3d-omgeving creeren (een gebouw) waar men doorheen moet kunnen lopen met enkele interactie (deuren open/dicht enz.)

Ik heb wel wat ervaring met CAD-programma's als autocad en solidworks en vrml, maar ben er nog niet achter hoe je een echte virtuele omgeving moet maken.

Zijn 3D studio max of maya daar inderdaad uitgelezen voor, of zijn er nog andere (betere) alternatieven ?

Alvast heel erg bedankt voor een tip...

Barend van Zeist

Link naar reactie
3DSMax heeft ook een VRML export

Maar inderdaad, als het om een offline omgeving gaat is VRML niet de beste keus, je kan dan beter op zoek gaan naar een 3D engine die je kan gebruiken voor jouw doel. Nadeel is dat dit vaak programmeerervaring en een hoop tijd vereist... je zou ook gewoon Half-Life kunnen pakken, daar alles vanaf rippen en zelf een omgeving maken :wink:

------------------ X2 Software (jawel, ik heb een domein aangeschaft!) Email: mark@x2software.net

Link naar reactie
quote:
blueteether wrote: Ik wil een 3d-omgeving creeren (een gebouw) waar men doorheen moet kunnen lopen met enkele interactie (deuren open/dicht enz.)

3D Studio Max en Maya zijn idd leuk als je een filmpje wil maken. Als je echt (evt. met meerdere personen) door een virtuele wereld wilt lopen en acties kunnen uitvoeren is de software van Active Worlds erg handig. (RWX, renderware modellen). http://www.activeworlds.com

Een hele mooie snelle variant hierop is 3DWorlds. Dit is een Nederlandse 3D virtuele wereld die dagelijks ruim over de paar honderd bezoekers trekt, waar men zelfs kan voetballen, schaken, gokken en er is zelfs een compleet virtueel financieel stelsel.

Het mooie hiervan is dat als je bewoner wilt worden het zelfs gratis is. :wink: (AW kost geld). FF een browsertje downloaden (d8 zo'n 700kb) en je kan rustig eens gaan rondkijken.

oh ja, url: http://www.3dee.nl

Grtz Marcel.

Link naar reactie
Heb je wel eens naar Blender gekeken? Je kunt er mee renderen, maar je kunt er ook interactive omgevingen mee bouwen met de ingebouwde game engine. Het is voledig gratis te downloaden van www.blender.nl . Het is wel even wennen om er mee te werken, maar als je er eenmaal aan gewend bent, werkt het echt heel lekker. Misschien dat het kwalitatief niet zo geweldig is als de grote pakketten als Max en Maja, maar voor deze prijs (gratis) is het zeker een stuk beter dan die goedkope pakken die je bij v&d of de CD-winkel koopt voor ƒ125,00 koopt. Uitgebreide tutorials zijn aanwezig op de site.

Succes!

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...