Ga naar inhoud

Hoeveel watt kan er nog worden gebruikt


Aanbevolen berichten

Mijn broertje moet nu van zijn P3-"game pc" af :P Zijn nieuwe is een Core 2 Duo E4500, 2GB Ram (ik vermoed 2 modules, maar dat zal wel niet boeien), DVD-speler, ingebouwde card reader, 250GB harde schijf en onboard videokaart en geluidskaart (is een budget systeem). Er zit volgens de Lenovo-site een 280W voeding in. En ik heb nu een variant op de hoeveel voeding-vraag... Dit systeem heeft dus X watt nodig. Hoeveel ruimte (in Watts dus) is er nog over om een videokaart er in te zetten als dit een A-merk voeding is? En hoeveel als het geen A-merk voeding is?
Link naar reactie
Ervan uitgaande dat het een Lenovo (IBM) systeem is zal de voeding niet van een prutsmerk zijn. Desondanks is 280 Watt aan de zeer magere kant. De huidige hardware is niet stroomvretend, maar het is ook onbekend wat het moederbord neemt. Je hebt daarbij zuinige en ook stroomvretertjes. Het zal toch een beetje experimenteren worden met wat de voeding nog trekt. Zelf zou ik er -mits niet bedoeld voor de allerzwaarste games op hoge instellingen (dan wordt de CPU overigens een bottleneck)- niet verder gaan dan een ATI 3850 of vergelijkbaar. Een 'echte' videokaart zoals een nVidia 8800GT kun je schudden met de achterliggende voeding. Bovendien zul je een kaart moeten nemen die geen extra (6 pins) lijntjes vanuit de voeding nodig heeft maar die z'n stroom uit het PXI-e slot trekt. Dat beperkt je keuze ook al erg. Alternatief is natuurlijk een fatsoenlijke voeding van een goed merk en fatsoenlijk wattage inzetten. Zoiets kan echt voor een tientje of 6 - 7. Er is een gerede kans dat je ook met een 3850 kaart al in de soep loopt. En voor minder mogen de aanhalingstekens bij "game systeem" wel driedubbel neergezet worden. :wink:
Link naar reactie
[quote:938042ebd2="KeesA"]Ervan uitgaande dat het een Lenovo (IBM) systeem is zal de voeding niet van een prutsmerk zijn. Desondanks is 280 Watt aan de zeer magere kant. De huidige hardware is niet stroomvretend, maar het is ook onbekend wat het moederbord neemt. Je hebt daarbij zuinige en ook stroomvretertjes. Het zal toch een beetje experimenteren worden met wat de voeding nog trekt. Zelf zou ik er -mits niet bedoeld voor de allerzwaarste games op hoge instellingen (dan wordt de CPU overigens een bottleneck)- niet verder gaan dan een ATI 3850 of vergelijkbaar. Een 'echte' videokaart zoals een nVidia 8800GT kun je schudden met de achterliggende voeding. Bovendien zul je een kaart moeten nemen die geen extra (6 pins) lijntjes vanuit de voeding nodig heeft maar die z'n stroom uit het PXI-e slot trekt. Dat beperkt je keuze ook al erg. Alternatief is natuurlijk een fatsoenlijke voeding van een goed merk en fatsoenlijk wattage inzetten. Zoiets kan echt voor een tientje of 6 - 7. Er is een gerede kans dat je ook met een 3850 kaart al in de soep loopt. En voor minder mogen de aanhalingstekens bij "game systeem" wel driedubbel neergezet worden. :wink:[/quote:938042ebd2]Het punt met die aanhalingstekens is denk wel duidelijk :P We waren van plan om voor een Geforce 8600GTS (75 Watt TDP) te gaan, maar als dat niet gaat dan een GeForce 8600 GT (47 Watt TDP) of een Radeon HD2600XT (45 Watt TDP). Een HD3850 zal zowel qua prijs als qua verbruik out of the question zijn. Het is vooral bedoeld als een niet al te grote upgrade, want nu heeft ie onboard graphics, en ik HAAT onboard graphics (ik weet waar ik over praat, ik heb het zelf ook, dus ben ik nu op zoek naar een verjaardagscadeau voor hem)
Link naar reactie
Ik had gehoopt dat er iemand langs zou komen die wel het benodigde wattage kon schatten, en die verstand heeft van voedingen en zo kon bepalen wat ik nog kon. Ik ben zelf gaan schatten, en ben uitgegaan van een 70% rendement. Dan zou het waarschijnlijk net aan kunnen, maar ik ben best wel slecht in het schatten van die dingen, en ik heb heel weinig verstand van voedingen. Ik had eerst deze vraag op een andere site gevraagd, waar wel mensen rondlopen die dat weten (op het forum van Tweakers.net), maar daar was nog steeds niet gereageerd.
Link naar reactie
Ik betwijfel ten zeerste of íemand het met zekerheid weet. Ik vermoed dat je daarom op Tweakers ook nog geen antwoord hebt gekregen. Het is praktisch onmogelijk om exact te berekenen, die 280W zegt namelijk niet zoveel. Het is best mogelijk dat een voeding al onstabiel wordt vóor zijn "maximum" wattage is bereikt, of juist zelfs iets overbelast nog goed functioneert. Hetzelfde geldt voor de TDP's die je noemt, van belang is niet alleen het energieverbruik van een kaart, maar ook hoe stabiel het voltage moet zijn. De enige manier om zeker te weten is testen. Neem anders de pc mee naar een winkel, vraag of ze er een 8600GTS in zetten en als de pc daarmee stabiel werkt koop je 'm.
Link naar reactie
[quote:3fdcdaf22f="egslim"]Ik betwijfel ten zeerste of íemand het met zekerheid weet. Ik vermoed dat je daarom op Tweakers ook nog geen antwoord hebt gekregen. Het is praktisch onmogelijk om exact te berekenen, die 280W zegt namelijk niet zoveel. Het is best mogelijk dat een voeding al onstabiel wordt vóor zijn "maximum" wattage is bereikt, of juist zelfs iets overbelast nog goed functioneert. Hetzelfde geldt voor de TDP's die je noemt, van belang is niet alleen het energieverbruik van een kaart, maar ook hoe stabiel het voltage moet zijn. De enige manier om zeker te weten is testen. Neem anders de pc mee naar een winkel, vraag of ze er een 8600GTS in zetten en als de pc daarmee stabiel werkt koop je 'm.[/quote:3fdcdaf22f]Klinkt denk ik inderdaad wel misschien toch als het beste. Maar ik wil niet dat dat ding in enen uit elkaar ploft in die winkel...
Link naar reactie
[quote:73ec0a8171="arjant2"]Op de sticker kijken helpt ook (zijkant voeding). Hoeveel Ampere geeft die voeding op de verschillende voltages?[/quote:73ec0a8171]Hij is nog niet gekocht. We wachten nog op de bank. Het geld wat we nodig hebben moet nog worden gestort (slome bank). We gaan hem wel zeker kopen. Maar ik ga er nu al van uit dat mijn broertje ook een hekel zal gaan krijgen aan onboard graphics :P
Link naar reactie
[quote:4fa9ebe1b3="KeesA"][quote:4fa9ebe1b3="marco.meijer"]Ik had eerst deze vraag op een andere site gevraagd, waar wel mensen rondlopen die dat weten (op het forum van Tweakers.net), maar daar was nog steeds niet gereageerd.[/quote:4fa9ebe1b3]Erg vriendelijk. Jij ook bedankt.[/quote:4fa9ebe1b3]Ik bedoel niet dat jij er niets van weet :oops: Ik bedoel mensen die het kunnen schatten :oops: :oops: :oops:
Link naar reactie
[quote:7cf000f776="Lange Pier"]En ook op Helpmij. :roll: En daar weten ze veel, joh.[/quote:7cf000f776]*zenuwachtige :lol: * Eh, ja, daar heb ik ook nog niet het antwoord gekregen wat ik zocht :( Gebeurt vaak dat ik op tig sites een vraag stel, maar er maar op één een beetje antwoord krijg (hier krijg ik tenminste nog calculators voorgeschoteld, dat is tenminste beter dan "koop een nieuwe voeding"-opmerkingen, ik vind het nooit leuk als mensen me aanraden meer te upgraden dan alleen wat ik ook echt wil, natuurlijk is dat beter, maar ook duurder).
Link naar reactie
Snap het hele probleem niet, eerst proberen, wat al eerder werd aangegeven, werkt het niet kun je altijd nog een zwaardere merk voeding aanschaffen. 2 weken geleden nog voor iemand een upgrade gedaan, alleen was het een 3650 silent kaart, een Core 2 duo 8400, 4 gig., 3 schijven, 2 dvd devices, 2 extra 120mm fans op een 350W Aopen voeding, draait prima.
Link naar reactie
[quote:09b5dd9d2c="marco.meijer"]Ik bedoel mensen die het kunnen schatten :oops: :oops: :oops:[/quote:09b5dd9d2c] Iedereen die brutaal genoeg is om een getal uit z'n achterste te trekken kan wel een schatting maken. Wat jij wilt is zekerheid, en dat kun je op twee manieren krijgen: Door te testen, of door een grote veiligheidsmarge te nemen met een extra zwakke videokaart of nieuwe voeding.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...