Ga naar inhoud

2e harde schijf: sneller?


Aanbevolen berichten

Hallo, Er is niet aan te ontkomen: Windows herinstalleren. Ik ben van plan om dit binnenkort weer eens te gaan doen. Nu bedacht ik mij het volgende: Ik heb nu 1 harde schijf van 120GB, hier staat momenteel alles op. Als ik nu eens een kleine HD erbij koop, en de indeling als volgt maak: [b:80c0d1e1da]1e HD (120GB)[/b:80c0d1e1da] - Programma's - Documenten [i:80c0d1e1da]- (evt wisselbestand ?)[/i:80c0d1e1da] [b:80c0d1e1da]2e HD (40-80GB)[/b:80c0d1e1da] - Windows - Virusscanner etc. Denken jullie dat dit snelheidswinst op gaat leveren? Is er een indeling die beter/handiger is? Of is dit hele idee onzin? Bedankt, Rengers
Link naar reactie
ik zou als ik jou was minimaal een 120GB bij kopen, aangezien die veel beter geprijsd zijn dan de 40GB's. Daarnaast is het zeker een snelheidswinst om windows op C: te hebben, en het wisselbestand en de documenten op D: indien het 2 fisieke schijven zijn. Theoretisch is het handig om het wisselbestand een aparte partitie op de 2e schijf te geven, aan het begin van de schijf, omdat de schijf daar het snelst is, wat weer scheelt.
Link naar reactie
documenten natuurlijk op de langzamere schijf, want die behoeven geen snelheid. Voor snelle opstarttijden, windows op de Raptor. Voor snelle games(kortere laadtijden) ook die op de raptor. Wisselbestand zou je als het even kan vooraan op de 2e hdd kunnen zetten, dat maakt niet zo veel uit dacht ik. Maar, je weet dat Raptors nogal aan de prijs zijn?
Link naar reactie
Hmm, ja die Raptor is idd nogal aan de prijs. Toch iets buiten m'n budget denk ik :) Als ik een gewone 7200 RPM schijf koop, is het dan nog steeds sneller om games bij de Windows/anti-virusschijf te zetten? Het lijkt mij sneller om dan de games los van Windows te installeren zodat beide schijven apart kunnen lezen. Of is dit niet zo? En merk je er in de praktijk eigenlijk wel iets van of niet? Want zoniet, dan is het toch zonde van het geld. Bedankt, Dr. Rengers
Link naar reactie
Als ik je goed begrijp wil je een extra harddisk kopen met snelheidswinst als doel. Dan is een Raptor idd het beste wat je kan doen, zijn inderdaad niet bepaald goedkoop. WD heeft alweer een nieuwe generatie Raptors uitgebracht die ook weer een stukkie sneller zijn. En de vorige was al bloedsnel. Je gaat het verschil zéker merken. Zie het als een investering, dat klinkt alweer heel wat beter dan een grote uitgave. Zelf heb ik er geen moment spijt van gehad. Heeft je mainboard overig wel SATA? Want dat is wel een vereist wil je voor zo'n schijf gaan. En oh ja, naast hun brute snelheid zijn ze ook beroemd vanwege hun hoge betrouwbaarheid. Ze zijn gebaseerd op de vroegere SCSI schijven die WD ooit maakte en dus zeer geschikt voor intensief 24/7 gebruik.
Link naar reactie
Ok, ik heb nu een 120GB HD met een Ultra-ATA/100 interface. Als ik hier een RAID0-opstelling van wil maken heb ik dus nodig: • Nog een 120 GB schijf met Ultra-ATA/100 • Een PCI raid-kaartje Klopt dit? En moet de 2e HD hetzelfde zijn als de 1e? Het lijkt me namelijk lastig om exact hetzelfde type te pakken te krijgen. [quote:f8d14ae744="tinus89"]Kwa opstarttijd zal het dan niks uitmaken, omdat hij eerst dat kaartje moet afzoeken ben je de tijdswinst weer kwijt.[/quote:f8d14ae744] Bedoel je hiermee dat het opstarten van Windows niet sneller zal gaan? Dit is niet zo'n probleem, want zoals het nu is, is het opstarten van Windows wel snel genoeg. Dr. Rengers
Link naar reactie
Ok, dus de grootte moet hetzelfde zijn. (niet noodzakelijk, maar er wordt toch maar 120GB gebruikt) Dus dingen zoals de buffer hoeft niet noodzakelijk gelijk te zijn? Ik kan dus de volgende producten aanschaffen: • [url=http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=HD312001]120GB HD[/url] • [url=http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=CO100012]Promise RAID controller[/url] Gaat dit werken?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...