Ga naar inhoud

Miele softtronic W3825 spoelt slecht


petra-50

Aanbevolen berichten

Onze miele softtronic W3825 spoelt al slecht sinds de aankoop. Monteur laten komen, maar die stelde geen fout vast. Advies: weinig waspoeder gebruiken, geen vloeibaar wasmiddel en geregeld cyclus op 95° draaien. Hoewel we slechts ca. 2-3 soeplepels waspoeder gebruiken, filter en zeepbakje schoonhouden en geregeld 95° draaien, is het probleem niet verholpen. Tijdens het centrifugeren loopt er meestal nog een straal schuim tegen het glas van de deur. We drukken bij elke was de 'extra water' knop in, maar moeten geregeld nog een extra cyclus zonder zeep draaien om de was enigszins uitgespoeld te krijgen. Wat is hier aan de hand en wat is de oplossing?
Link naar reactie
Alvast hartelijk dank om mee te denken. De hoeveelheid waspoeder die we gebruiken, is [I]minder dan 1/3[/I] van wat op de verpakking als aanbevolen dosis staat opgegeven! We hebben geen waterontharding. Slangen aan de linker zijkant, in de machine dan, neem ik aan? Hoe geraak je daarbij? Kan je de zijkant losmaken? Kan je deze slangen afkoppelen om ze schoon te maken of moet dat op een andere manier?
Link naar reactie
Aanbevolen dosis: bij middelhard water en matig vuile was een volledige beker waspoeder. Wij doen er minder dan 1/3 beker in, dus slechts een bodempje. Daarnaast drukken we tegenwoordig altijd op 'extra water'. De was wordt overigens ook met zo weinig wasmiddel prima schoon. Er is geen probleem met het centrifugeren en het water lijkt goed af te lopen. Alleen is de was slecht gespoeld en blijven er veel zeepresten achter. Omdat het probleem al snel na aankoop opdook en de monteur geen ongeregeldheden vond, kregen we de indruk dat dit mss te maken heeft met de softtronic trommel of met de waterbesparende technologie die mogelijk niet optimaal is qua spoelresultaat. Voor de monteur langs kwam, gebruikte ik wel telkens 1 beker waspoeder. De monteur liet de machine draaien op 95° en goot daarbij nog een extra emmer water via het waspoederbakje in de machine. Als tijdens het wassen heel het venster vol schuim zit, giet ik er op deze manier ook wel eens extra water bij tijdens het spoelen. Maar dat is natuurlijk geen oplossing. En bij te veel water blokkeert de machine ook. We gaan de wasmachine proberen te demonteren om de slang links binnenin te bekijken, maar dat lukt wss niet vandaag.
Link naar reactie
Ik gebruik enkel katoen 60°, katoen 40°, wolwas, fijne was 40° en heel af en toe express. Het water wordt zeker warm. Sinds het advies van de monteur draai ik regelmatig één à twee programma's achter elkaar op 95° zonder zeep. Je ziet het schuim dan wel verminderen tot verdwijnen. Maar op de één of de andere manier bouwt het zich vervolgens weer op naarmate je opnieuw met zeep wast, hoe langer hoe erger lijkt het wel.
Link naar reactie
In België, dus mss toch wel wat uit de buurt. Is dit een onbekend probleem? We vinden er idd niet veel over op internet, behalve hier en daar nog iemand die vloekt op softtronics uit die periode. Je ziet ze ook wel eens op tweedehandssites. Zelf hebben we de indruk dat bij dit type de waterbesparende technologie of de trommel met speciale stofsparende gaatjes niet helemaal op punt stond. Bij mijn weten is dat type trommel daarna ook weer verdwenen. Je merkt ook aan andere zaken dat de machine niet erg goed spoelt, zoals lange haren van de dochters die bijeengeklit in de handdoeken achterblijven. Bij onze vorige machine, een Zanussi, kwam dit nooit voor.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Machine gaat van kwaad naar erger, maar er is wel een nieuw element dat misschien aanwijzingen geeft: Gisteren een was gedraaid op 60°, maar na afloop nog veel zichtbare zeepresten. Vanmorgen opnieuw gedraaid op 'Express'. Na afloop van dit programma, dus nadat er 'einde' verscheen op de display, [U]bleef de pomp verder draaien[/U]. De machine kon wel worden geopend, maar de was was kliedernat en vol zeepresten. Nu draait hij voor de 3de keer. We hebben de machine ondertussen open gehad (voor zo ver dat mogelijk was) en de leiding aan de linkerkant lijkt niet verstopt. Met de pomp lijkt ook niets fout, aangezien ze draait. We hebben ook de afvoerleiding (van het huis) gecontroleerd door er met een gieter water door te gieten. Dit liep mooi af. Iemand nog een idee wat er zou kunnen zijn? Een monteur laten komen, lijkt me kosten op het sterfhuis. De machine is reeds nagekeken vanwege dit probleem en er werd geen defect vastgesteld. Het lag zogenaamd aan te veel wasmiddel, maar dit klopt zeker niet.
Link naar reactie
Bij 60° en zelfs 95° wordt de machine wel warm, maar kan je nog steeds je hand tegen het glas leggen zonder te verbranden. Dit lijkt me normaal: de machine springt zo zuinig om met water, dat dit nooit zo hoog stijgt dat het tegen het raam komt. Enkel het warme wasgoed draait tegen het venster. Je kan het verschil tussen 40, 60 en 95° wel degelijk voelen.
Link naar reactie
Misschien ook belangrijk: terwijl de machine wast, is er weinig zichtbaar schuim. Misschien omdat het water niet zo hoog komt? Het is alleszins niet zo, dat het venster vol schuim zou zijn. Maar dan, als ze begint te centrifugeren, zie je het schuim in een behoorlijke straal tegen het glas lopen.
Link naar reactie
Mogelijk hebben we het probleem gevonden! De straal schuim die tijdens het centrifugeren tegen de deur liep, bracht ons op het idee. Als je de bovenkant van de machine demonteert, zit links bovenaan een terugslag met een klein balletje in. Dit ding + het buisje was volkomen verstopt. We hebben dit gereinigd en zijn nu de machine aan naspoelen op 95° met extra water (kan mijn hand nu niet tegen het venster houden zonder te verbranden). Ik ben benieuwd of dit nu werkelijk de oorzaak was. Altijd de extra water-toets indrukken zal sowieso nodig blijven, want zonder is het spoelresultaat hoe dan ook bedroevend. Dus misschien een combinatie van deze beide. Ik hou jullie op de hoogte!
Link naar reactie
Helaas nog steeds niet opgelost. Het is echt gek: tijdens de finale zwierfase wordt er letterlijk zeepwater in de trommel gespoten! Dit terwijl de wascyclus ten einde is, de machine heeft afgepompt en aan het droogzwieren is! Het water komt van bovenaf. Je hoort het duidelijk lopen, onmiskenbaar als je het zeepbakje opent.
Link naar reactie
We hebben ondertussen nog wat buisjes en het Y-stuk ontstopt. Vervolgens 2 x lege machine op 95°, uiteraard zonder zeep. Dan een was op 40° en één op 60°, beide zonder zeep. Dit ging prima, de machine nam schoon spoelwater en deed wat ze moest. MAAR tijdens het eindzwieren liep er toch telkens weer een straal zeepsop in de was!! We hebben werkelijk geen idee waar die zeep nog vandaan komt. Behoorlijk wat zeepsop, trouwens. Het komt zeker niet uit de was, want het spoelwater was schoon. Bovendien hoor je dit zeepsop letterlijk in de machine lopen achter het zeepbakje. Ondertussen vonden we op het internet [U]veel[/U] gelijkaardige klachten over mieles en schuim dat niet uitspoelt/terug in de machine loopt. Er is echt wel een probleem met dat merk en het doet zich voor bij verschillende types. Een oplossing lazen we nog nergens. Mensen laten de reparatiedienst komen en die beweert dan telkens dat het niet aan de machine ligt, maar aan een overdosering van waspoeder. Terwijl we vanwege het slechte uitspoelen juist extra weinig waspoeder gebruiken (zeker geen vloeibaar of waspods, want dat is helemaal een ramp) en er zelfs zonder waspoeder zeepsop in de machine loopt. Het moet om een constructiefout of programmeerfout gaan, kan bijna niet anders. Mijn echtgtenoot gaat de machine nog 1 keer uit elkaar halen en alles nakijken. Helpt dat niet, dan rest enkel nog de schroothoop. Verschrikkelijk jammer van zo'n dure aankoop die voor het overige prima werkt. Als ze het bij Miele zelf al niet weten en zelfs ontkennen dat er een probleem is, gaat dit niet worden opgelost. Ons vertrouwen in miele is totaal weg, dus dat kopen we nooit meer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...