Ga naar inhoud

tweede harde schijf uit oude computer ... wil niet meer opst


Aanbevolen berichten

PB? Bedoel je Packard Bell? Kun je me wat meer gegevens geven over je computer. Welk apparaat is het? En wat voor foutmelding krijg je precies? Wat gebeurt er? Als je de harde schijf terugplaats werkt je PB dan wel weer? Zou misschien toeval kunnen zijn dat door het eruit halen van die hd je PC het opeens niet meer doet :lol:. Technisch gezien moet het niets uitmaken namelijk. Ik neem aan dat je zeker weet dat je ook echt de 2e hd eruit hebt gehaald, en niet toevallig de hd met het besturingssysteem.
Link naar reactie
Mijn Packard Bell is een Club 2500 RW uit 1999. Heb er later een tweede schijf in laten zetten. Bij het uithalen van deze schijf krijg ik steeds een bericht over master HDD of slave HDD en hoe ik ook met jumpers speel, hoe ik ook de tweede schijf officiëel uitschrijf in hardware, hij komt niet verder dan de mededeling over de slave of master. Zet ik de schijf weer terug, dan is er niets aan de hand en wordt ie weer keurig herkend en kan er dus ook in. Wat doe ik fout? Help me want ik wil die oude PB werkend aan iemand overdoen en de tweede schijf in mijn nieuwe pc zetten. Ik heb echt niet per vergissing de originele schijf eruit gehaald!
Link naar reactie
[quote:9a2ed10dee="plextor"]er staat een stukje bios op de hdisk .. dus als je de hdisk van machine xxx over zet in machine yyy . dan moeten de machines het zelfde type zijn .[/quote:9a2ed10dee] Ik begrijp niet wat Plextor bedoeld. HD's kun je gewoon overzetten in andere PC. Alleen OS moet er opnieuw op, i.v.m. andere chipset moederbord etc. BIOS zit namelijk in de EPROM-chip op het moederbord. Resetten hiervan is heel eenvoudig. Reset in jouw geval zonder die 2e HD. Daarna kun je het BIOS op 2 manieren resetten. Door het jumpertje dicht bij het batterij'tje ff 15 sec op het andere pinnetje + middelste pinnetje te zetten. Of door het batterij'tje ff eruit te halen, en dan er opnieuw in te zetten. Daarna krijg je bij het opstarten waarschijnlijk een melding te zien, en dat je dan op een toets moet drukken om standaard BIOS instellingen te doen. Doe dit dan, en sla het dan op. Disable daarna eventueel een niet gebruikte onboard geluidsadapter als je b.v. een geluidskaart gebruikt. Sla het zaakje op, en laat de PC doorstarten. Hopelijk start tie dan door.
Link naar reactie
[quote:799cdba90d="picture"].. hoe ik ook met jumpers speel, hoe ik ook de tweede schijf officiëel uitschrijf in hardware, hij komt niet verder dan de mededeling over de slave of master.[/quote:799cdba90d]Wat bedoel je hiermee? Overigens ben ik geen voorstander van een Clear CMOS (Bios Reset) wanneer je al uiterst bang bent voor de Bios. Toch ligt daar vermoedelijk de oplossing. Je zult toch over je schroom heen moeten zetten. Het is waarschijnlijk voldoende om het IDE kanaal waarop die weggehaalde HD zit, uit te schakelen of als leeg te markeren. Een Clear CMOS zet veel meer waardes terug, misschien dat je dan helemaal schrikt. Het praat makkelijker als je zelf eens in de Bios een kijkje neemt. Zelfs als je niet goed weet wat je doen moet. Bang om iets fout te doen hoef je niet echt te zijn. Gewoon zorgen dat je niks opslaat waar je spijt van kan krijgen. Tip, wanneer je het niet vertrouwt, dan kun je de computer gewoon uitzetten. De nieuwe waardes worden dan niet opgeslagen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...